۳ بهمن ۱۳۹۷، ۸:۳۳
کد خبر: 83180781
T T
۰ نفر
استارت آپ ها پتانسيلي براي ايجاد شركت هاي دانش بنيان است

كرج – ايرنا – رئيس مركز فناوري اطلاعات و ارتباطات دانشگاه خوارزمي گفت: برگزاري استارت آپ ويكند در حوزه امنيت شبكه و امنيت سايبري پتانسيلي قوي براي ايجاد شركت هاي دانش بنيان در كشور است.

دكتر اميدمهدي عبادتي روز چهارشنبه در گفت و گوي اختصاصي با خبرنگار ايرنا به روند برگزاري استارت آپ ها در دنيا اشاره كرد و افزود: با توجه به اينكه امروزه تكنولوژي هاي نوين و گسترش و دسترسي به اينترنت در حوزه كارآفريني و كسب و كارهاي نوپا شكل گرفته، باعث شده بنگاه هاي اقتصادي كوچك با سرمايه گذاري كم حول محور اين تكنولوژي ها بنا شود .
وي اظهار داشت: بر اين اساس يك رويكرد جديد در حوزه كاريابي و كارآفريني در دنيا ايجاد شده است كه همان برگزاري استارت آپ ويكندها مي باشد.
وي گفت: استارت آپ ويكند يك رويداد آموزشي تجربي هست كه در دنيا در سه روز متوالي و در انتهاي هفته برگزار مي شود كه در آن شركت كنندگان با انگيزه هاي مختلفي مثل برنامه نويسي، تبديل شدن به مديران تجاري، بازاريابي و طراحي حضور پيدا مي كنند.
رئيس مركز تخصصي آپ هاي خوارزمي افزود: افرادي كه علاقمند به استارت آپ ها هستند در اين سه روز گرد هم مي آيند تا طي يك بازه زماني حدود 54 ساعته بتوانند ايده هايشان را مطرح كنند و بر اساس آن گروه تشكيل بدهند و هر گروه بتواند ايده خود را اجرا كند.
وي بيان داشت: در حقيقت استارت آپ ويكند تبديل به جايي شده كه يك سري شركاي مشتاق كه ايده ها و تجربه هاي يك محيط بدون ريسك را براي يك مسير كارآفريني تشكيل بدهند دوره هم مي آيند.
اين عضو هيات علمي دانشگاه خوارزمي ادامه داد: بر اساس آمار جهاني بين 75 درصد شركت كنندگان در اين استارت آپ ويكندها يك شبكه ايجاد مي شود كه حداقل تا يكسال آينده يك ارتباط تجاري و كسب و كار با هم ايجاد كرده اند.
عبادتي با اشاره به ايجاد شركت هاي دانش بنيان از دل اين ارتباط ها، گفت: شركت هاي دانش بنيان به شركت هاي نوپايي گفته مي شود كه با يك ايده ساده و اوليه كار خود را شروع مي كنند و با شتاب شروع به رشد كرده كه شايد براي شروع نياز به سرمايه گذار ي هنگفت ندارند و مي توانند به سرعتي كه تكنولوژي در بازار دارد كمك كنند كه با اين روند رشد كارآفريني صورت پذيرد.
وي به روند برگزاري سه روز استارت آپ ويكند نيز اشاره كرد و افزود: در روز اول اين كارآفرين هاي جوان گرد هم آمده بعد از همديگر كار ياد مي گيرند و سعي مي كنند ايده هايشان را به واقعيت و به مرحله اجرا برسانند.
وي بيان داشت: هر شركت كننده 60 ثانيه فرصت دارد كه ايده نوآورانه خود را براي شروع يك كسب و كار جديد مطرح كند.
وي با بيان اينكه شركت كنندگان در اين استارت آپ ملزم به ارايه ايده نيستند و فقط براي آشنايي با ايده ها مي توانند حضور يابند، گفت: در پايان روز اول از تمام شركت كنندگان راي گيري در خصوص بهترين ايده ها مي شود و بيشترين راي را كه ايده هاي برتر مي آورند تبديل به تيم مي شوند و بقيه شركت كنندگان خودشان را در اين تيم ها قرار مي دهند.
رئيس مركز تخصصي آپ هاي خوارزمي افزود: روز دوم برگزاري استارت آپ اين شركت كنندگان تبديل به تيم هاي هفت يا هشت نفره شده كه سعي مي كنند ايده ها را پخته تر كرده و به مرحله اجرا برسانند و از اين ايده ها مدل تجاري را طراحي كنند.
وي اظهار داشت: در اين بخش مشتريان و مخاطبان اين ايده ها را هم مشخص كنند تا يك اعتبار سنجي براي آن صورت گرفته باشد.
وي گفت: در روز سوم اين تيم ها در نهايت ايده هايي كه تبديل به واقعيت نزديكتر شده و مدل سازي تجاري شده به هيات داوري مي رسد و اين هيات داوري مي تواند سه تيم يا سه ايده برتر را انتخاب كند كه در كنار هم قرار گيرند تا در نهايت استارت آپ ها را كمك مي كنند و معرفي مي كنند به شتاب دهنده هايي كه معمولا شركت هاي خصوصي يا متقاضياني هستند كه بر روي اين ها سرمايه گذاري كنند تا تبديل به يك محصول تجاري شود.
وي به برگزاري استارت آپ ويكند در دانشگاه خوارزمي اشاره كرد و افزود: اين استارت آپ ويكند در حوزه امنيت شبكه و امنيت سايبري است.
رئيس مركز فناوري اطلاعات و ارتباطات دانشگاه خوارزمي اضافه كرد: در اين حوزه ها استارت آپ هاي زيادي در كشور برگزار نشده است و به نوعي اولين يا دومين استارت آپ در اين حوزه است.
وي گفت: هدف اين است كه بتوانيم به ايده كلان وزير ارتباطات برسيم تا بتوانيم بيشترين جذب و توليد محصولات حوزه امنيت را داشته و بتوانيم كارآفريني ايجاد كنيم.
ايده كلان وزير ارتباطات قولي بود كه به رسانه و بخش هاي مختلف دادند تا 10 هزار نفر را از طريق اين مراكز تخصصي آپ ها در دانشگاه ها و جوانان آموزش دهند و تربيت نيرو در حوزه امنيت سايبري صورت پذيرد.
وي افزود: به كمك سازمان فناوري اطلاعات و مركز ماهر( مركز مديريت امداد و هماهنگي رخدادهاي رايانه اي) سعي كرديم بتوانيم اين ايده ها را جمع آوري كرده و در حوزه هاي مختلفي مربوط به امنيت شبكه يا امنيت سايبري و امنيت حوزه هاي نو كارآفريني ايجاد كنيم.
عبادتي از جمله رشته هاي امنيت حوزه هاي نو را امنيت اينترنت اشياء، اپليكيشن هاي حوزه امنيت سايبري و فيلدهاي است كه در كنار اين ها حوزه امنيت كلان بوده و رمزنگاري و پي جويي و تست هاي نفوذ، كد نويسي امن و توسعه نرم افزارهاي امن و جلوگيري از نفوذپذيري و معماري هاي امن عنوان كرد.
وي گفت: در اين استارت آپ حدود 100 تا 150 شركت كننده و صاحب ايده داريم.
رئيس مركز تخصصي آپ هاي البرز اضافه كرد: در نهايت در استارت آپ ها يكسري سرمايه گذار آمده و بر روي شركت كنندگان سرمايه گذاري مي كنند تا اين ها تبديل به شركت دانش بنيان امنيت سايبري شده و تا بتوانيم كارآفريني را در اين حوزه انجام دهيم.
استارت آپ ويكند خوارزمي از 10 تا 12 بهمن ماه با هدف سرمايه گذاري بر روي ايده هاي نوآورانه و افزايش مهارت خودباوري كارآفرينانه در بين نخبگان دانشگاهي و جوانان صاحب ايده و جوياي كسب و كار به همت مركز تخصصي آپ هاي خوارزمي در پرديس كرج دانشگاه خوارزمي واقع در منطقه حصارك كرج برگزار مي شود.
6156/6993