۳ بهمن ۱۳۹۷، ۱۵:۲۹
کد خبر: 83181484
T T
۰ نفر
16 هزار نخبه در طرح اجتماعی بنیاد شهید ساماندهی شدند

زنجان - ایرنا - مدیركل مددكاری و مشاوره بنیاد شهید و امور ایثارگران كشور با اشاره به اجرای طرح اجتماعی مددكاری، گفت: در سطح كشور بیش از 16 هزار نفر از نخبگان ایثارگری در قالب این طرح، سازماندهی شده‌اند.

به گزارش ایرنا، حجت‌الاسلام حسن هنرمند روز چهارشنبه در جلسه هم‌اندیشی شورای معاونان، مدیران، مددكاران و مشاوران بنیاد شهید و امور ایثارگران استان افزود: معتمدان معین نیز در قالب طرح اجتماعی قرار گرفتند و این افراد بدون كوچك‌ترین توقع مادی در راستای رفع مشكل همنوعان خود در جامعه ایثارگری، كمك‌های موثر و شایانی دارند.
وی خاطرنشان كرد: غاطبه این افراد از فرهیختگان جامعه ایثارگری و دارای تحصیلات دانشگاهی و از افتخارات بنیاد شهید هستند كه در قالب تشكل‌های خاصی تحت عنوان همیاران وصل، همیاران رهایی و همیاران عدل به‌صورت تخصصی سازماندهی شده‌اند.
هنرمند تصریح كرد: تشكیلات مددكاری همراه با تاسیس بنیاد شهید و همزمان با دستور حضرت امام(ره) برای خدمت بهتر به جامعه ایثارگری شروع شده و اعتقاد تصمیم‌گیران وقت این بوده كه اساس كار بنیاد شهید، مددكاری است.
این مسئول با بیان این كه مددكاری و مشاوره، جزء موارد مهم بوده و در زندگی عادی مردم بسیار نیاز است، گفت:مددكاری در بنیاد شهید در چند بخش به انجام وظیفه می‌پردازد.
وی مشاوره را یكی از بخش‌های مهم مددكاری خواند و خاطرنشان كرد: حدود 90 مركز مشاوره در سطح كشور با پتانسیل بالا و نیروهای متخصص، كارآزموده، علمی و فرهیخته از اساتید بنام و برجسته دانشگاهی و حوزوی فعالند كه نسبت به راهنمایی و كمك به زیست بهتر جامعه معظم ایثارگری تلاش‌های موثری دارند.
هنرمند ادامه داد: مشاوره‌های قبل، حین و بعد از ازدواج نیز در قالب تلفنی، فردی و گروهی به انجام وظیفه پرداخته و تاثیر بسزایی داشته‌اند كه طبق آمارها میزان طلاق در جامعه ایثارگری بسیار پایین‌تر از جامعه عادی است.
مدیركل مددكاری و مشاوره بنیاد شهید و امور ایثارگران كشور، آموزش خانواده را یكی از نكات حائز اهمیت در مددكاری برشمرد و تصریح كرد: آموزش خانواده نیز در شاخه‌ها و شعبات مختلف با حضور اساتید مجرب انجام شده كه تاثیر بسزایی در رفع مشكلات جامعه ایثارگری دارد.
وی به مددكاری در قالب كلینیك، اشاره و خاطرنشان كرد: رشد و گسترش كلینیك‌های مددكاری در برنامه سال آینده قرار دارد كه حضور چشمگیر و نمایان در سطح كشور داشته باشیم.
هنرمند با اشاره به این كه طرح سپاس، یكی دیگر از موارد مهم طرح اجتماعی بوده و از مهم‌ترین اقدامات بنیاد شهید از روز اول است، گفت: یكی از مهم‌ترین اهداف این طرح، مراجعه خادم به مخدوم است كه به هر دلیلی توان مراجعه به بنیاد شهید و بیان مشكلات و مطالبات خود را ندارد.
این مسئول با بیان این كه در این طرح از مطالبات و مشكلات جامعه ایثارگری مطلع شده و برای رفع آن‌ها تلاش می‌شود، افزود: از ابتدای سال تاكنون حدود 350 هزار دیدار با خانواده شهدا و ایثارگران محقق شده و در این طرح از مشاركت سایر دستگاه‌ها نیز استفاده می‌شود.
وی با بیان این كه طرح سپاس از 2 جهت ارزشمند است، تصریح كرد: اول این كه عَلَم و نشانه بنیاد شهید است و دوم این كه صله رحم نظام از ذی‌حقان خودش محسوب می‌شود.
مدیركل مددكاری و مشاوره بنیاد شهید و امور ایثارگران كشور خاطرنشان كرد: در پی این هستیم تا مشاركت دستگاه‌ها نسبت به طرح سپاس و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، جزء نمرات ارزیابی دستگاه‌ها در جشنواره شهید رجایی قرار گیرد.
هنرمند اضافه كرد: 1400 نیرو در قالب مددكار و مشاوره در كل كشور انجام وظیفه می‌كنند.
وی گفت: دستورالعمل جامعی در خصوص ارائه خدمات به ایثارگران سالمند در حال تدوین است كه در صورت نهایی شدن به استان‌ها ابلاغ می‌شود.

** 50 هزار نفر جامعه هدف بنیاد شهید استان زنجان است
مدیركل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان زنجان نیز گفت: جامعه هدف بنیاد شهید استان 50 هزار نفر بوده و 10 هزار پرونده تشكیل شده است.
علی كاظمی خاطرنشان كرد: سالمندی ایثارگران موضوع مهمی بوده و باید در چهل سالگی انقلاب در ارائه خدمات به این قشر مراقبت داشته باشیم.
وی اشتغال ایثارگران را موضوع بعدی خواند و افزود: بیش از 2 هزار نفر از فرزندان شهدا و ایثارگران، بیكار بوده و پیگیر جذب 25 درصدی این فرزندان طبق قانون هستیم.
كاظمی با اشاره به مجتمع توانبخشی ایثارگران كه برای تمام استان‌ها در نظر گرفته شده است، گفت: در استان زنجان، فاز یك مجتمع كه سالن ورزشی است مورد استفاده قرار می‌گیرد و تاكنون 90 میلیارد ریال هزینه شده اما همچنان فازهای بعدی كه خدمات‌رسانی به جانبازان و ایثارگران است ناتمام مانده و از مطالبات ایثارگران استان است.
مدیركل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان زنجان تصریح كرد: این اداره كل در 3 سال اخیر در شاخص‌های عمومی و اختصاصی جشنواره شهید رجایی، رتبه‌های اول تا سوم را كسب كرده است.
وی ادامه داد: اداره كل استان در حقوق شهروندی، عفاف و حجاب و مسكن نیز حائز رتبه‌های برتر است.
كاظمی گفت: نهضت دیدار با خانواده 3 هزار شهید استان آغاز شده كه متفاوت‌تر از گذشته است.
وی افزود: این نهضت، علاوه بر تكریم و تجلیل از خانواده شهدا به اصلاح بانك اطلاعاتی و پیگیری مطالبات آن‌ها نیز كمك می‌كند.
به گزارش ایرنا، استان زنجان دارای 3 هزار شهید، 7 هزار جانباز و 586 آزاده بوده و با وجود داشتن 1.3 درصد مساحت كشور، حضور درخشانی در 40 عملیات پرفتوح دفاع مقدس داشته است.
9556/6085