۵ بهمن ۱۳۹۷، ۹:۰۷
کد خبر: 83183004
T T
۰ نفر
آزادراه كرمانشاه-همدان پس از تاييد هيات دولت احداث مي‌شود

كرمانشاه - ايرنا - استاندار كرمانشاه با اشاره به طرح احداث آزادراه كرمانشاه-همدان گفت: با توجه به حجم بالاي سرمايه‌گذاري در اين طرح، هر تصميمي در باره آن بايد به تاييد هيات دولت برسد سپس اجرايي شود.

هوشنگ بازوند روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: سرمايه‌گذار آزادراه كرمانشاه-همدان پيشنهاد كرده است كه 50 درصد از هزينه طرح را بياورد و 50 درصد ديگر را دولت تامين كند اما در عين حال تسهيلات هم دريافت كند.
به گفته بازوند «استدلال شركت سرمايه‌گذار در باره نحوه تامين بودجه طرح اين است كه با توجه به وجود بزرگراه فعلي در مسير كرمانشاه به همدان، سرمايه‌گذاري براي احداث آزادراهي به موازات آن يك ريسك است».
او اظهار كرد: ما پيشنهاد احداث اين آزادراه را به وزارت راه و شهرسازي ارائه كرده‌ايم و اكنون اين وزارتخانه بررسي و تصميم لازم را در باره چگونگي احداث اين آزادراه و روش انعقاد قرارداد آن (مناقصه، مذاكره، ترك تشريفات) اتخاذ مي‌كند اما با توجه به حجم بالاي سرمايه‌گذاري در آن در نهايت بايد به تاييد هيات دولت برسد.
استاندار كرمانشاه گفت: در آزادراه كرمانشاه-همدان قرار است دست‌‌ كم 2 هزار و 800 ميليارد تومان سرمايه گذاري شود.

** سرمايه‌گذار منتظر تاييد وزارت راه
آزادراه كرمانشاه-همدان بخشي از آزاد راه شماره 6 كشور است كه محدوده تهران تا همدان احداث شده و در طرح جديد هم قرار است همدان به كرمانشاه متصل شود؛ در گام آخر هم آزاد راه كرمانشاه-خسروي ساخته مي شود تا آزاد راه كربلا در داخل ايران تكميل شود.
طبق توافق اوليه قرار است كه شركت آبادراهان پارس آزادراه كرمانشاه-همدان را احداث كند؛ شركتي كه تاكنون سه آزادراه را به بهره‌‌برداري رسانده و هم‌اكنون در حال دريافت عوارض از آنهاست.
معاون آزادراه‌هاي شركت آبادراهان پارس در اين باره گفت: مسير اين آزادراه همچنان مورد بحث و بررسي است و لازم است كه طبعا اگر آزادراهي با طول همان بزرگراه موجود ساخته شود، رانندگان تمايل چنداني به پرداخت عوارض براي عبور از آن ندارند.
خدايار خاشع در گفت و گو با خبرنگار ايرنا عزم شركت آبادراهان را براي احداث آزادراه كرمانشاه-همدان بسيار جدي دانست و گفت: ما آمادگي داريم بعد از تعطيلات نوروز 98 با ظرفيت لازم عمليات اجرايي اين آزادراه را آغاز كنيم و حتي تعهد مي‌كنيم كه مرحله اوليه آن را طي يك سال به اتمام برسانيم.
خاشع در عين حال مانع و مشكل مهم فعاليت سرمايه‌گذاران آزادراه را موانع مالياتي عنوان كرد و گفت: هم اكنون سود سرمايه‌گذاران در طرح‌هاي عمراني مشمول ماليات به نرخ 25 درصد مي‌شود؛ يعني يك چهارم سود را سازمان امور مالياتي از آنان مي‌گيرد و اگر اين مشكل حل نشود امكان اجراي بسياري از طرح‌هاي عمراني از جمله آزادراه كرمانشاه-همدان هم وجود ندارد.
او افزود: ما براي ساخت اين آزادراه چندين جلسه با مسئولان وزارت راه داشته‌ايم و نيز پيشنهادات خود را براي حل مشكل مالياتي به اين وزارت ارائه كرده‌ايم و منتظر پيگيري و رسيدگي آن هستيم.

** آزادراه از سنقر مي‌گذرد يا كنگاور؟
حسن سليماني، نماينده مردم شهرستان هاي صحنه، كنگاور و هرسين در مجلس شوراي اسلامي آبان 97 به ايرنا گفت: آزادراه كرمانشاه-همدان در مجلس تصويب شده و قرار است از شهرهاي اسدآباد، كنگاور، صحنه، هرسين عبور و مركز كرمانشاه را به همدان وصل كند اما حجت‌الاسلام سيد جواد حسيني ‌كيا، نماينده سنقروكليايي گفته است كه آزادراه از مسير سنقر عبور مي‌كند.
از سوي ديگر استاندار كرمانشاه عنوان كرده كه «انتخاب سنقروكليايي يا كنگاور در اختيار سرمايه‌گذار خواهد بود و كرمانشاه در اين امر نقشي ندارد.»
معاون آزادراه‌هاي شركت آبادراهان پارس نيز اظهار كرد كه 'مسير اين بزرگراه و فاصله آن از شهرهاي منطقه، همچنان مورد بحث و بررسي است و لازم است كه نقشه آن طراحي و مسير مناسب و كوتاه‌ تر انتخاب و نهايي شود تا ساخت طرح هزينه كمتري داشته و در عين حال براي رانندگان نسبت به بزرگراه فعلي داراي مزيت باشد.'
البته در نقشه آزادراه‌هاي در دست مطالعه كه وزارت راه و شهرسازي آن را منتشر كرده، آزادراه كرمانشاه-همدان از شهرستان‌هاي هرسين(بيستون)، صحنه، كنگاور و اسدآباد مي‌گذرد.
آزادراه همدان-كرمانشاه-خسروي به طول 350 كيلومتر هم‌اكنون در ليست آزادراه‌هاي در دست مطالعه شركت مادر تخصصي ساخت و توسعه زيربناهاي حمل و نقل كشور است.
فاصله شهر كرمانشاه تا مركز استان همدان 190 كيلومتر است كه طي كردن آن با خودروي سواري 2 تا 2 ساعت و 15 دقيقه طول مي كشد.
فاصله انتهاي آزادراه ساوه-همدان تا شهر كرمانشاه هم حدود 220 كيلومتر است كه با توجه به عبور از مركز شهر همدان، طي آن دست كم 2 ساعت و 40 دقيقه طول مي كشد؛ مسيري كه فاصله آن با احداث آزادراه كرمانشاه-همدان و حفر چندين كيلومتر تونل، به كمتر از 2 ساعت كاهش مي‌يابد.
استان 2 ميليون نفري كرمانشاه آزادراه ندارد اما 417 كيلومتر از راه‌هاي بين شهري آن بزرگراه است.
اين استان در مجموع بيش از 2 هزار و 800 كيلومتر راه بين ‌شهري و درون‌ شهري دارد.
7444/8066
گزارش از عبدالله الماسي