به گزارش ايرنا، بهرام صمدي روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا در مياندوآب اظهار داشت: مهمترين استراتژي آموزش و پرورش در سال تحصيلي جاري اجراي سند تحول بنيادين است و اجراي اين سند در سه محور اتفاق مي افتد كه اولين آن تحول در نظام آموزش و پرورش و مدرسه محوري است.
وي با بيان اينكه مدرسه محوري با تلاش مديران تحقق يافته و اين مهم از اول سال آينده اجرايي مي شود، افزود: اولين شرط و زيرساخت براي تحقق نظام مدرسه محوري، سنجش صلاحيت حرفه اي مديران است كه بايد قبل از تحويل گرفتن مديريت در آزمون شركت كرده و توانمندي لازم را دارا باشد تا مديريت مدرسه به وي واگذار شود.
صمدي بيان كرد: ارزيابي كيفي مدارس زيرساخت بعدي براي تحقق نظام مدرسه محوري است و نبايد به مدارس به طور يكسان نگاه شود بلكه كيفيت خدمات ارايه شده در مدارس بررسي خواهد شد و مدارس با عناوين عالي، ممتاز رتبه بندي مي شوند.
وي اظهار داشت: علاوه بر اينها ساختار تصميم گيري در مدارس نهادينه مي شود به طوري كه مدير بايد اختيار لازم براي تصميم گيري داشته باشد و منتظر دستورالعمل از بالا نباشد.
صمدي شرط چهارم براي تحقق نظام مدرسه محوري را اجراي برنامه ويژه مدرسه يا بوم عنوان كرد و گفت: اين مهم كم و بيش اجرا مي شود ولي بايد با جديت دنبال شود چرا كه قرار نيست تمام برنامه ها از وزارتخانه يا اداره كل به مدارس ديكته شود بلكه بايد برنامه مدارس براساس شرايط اجتماعي و فرهنگي هر شهرستان تدوين و اجرا شود.
وي ادامه داد: برنامه ديگري كه در راستاي اجراي سند تحول بنيادين مد نظر قرار گيرد، تحول در متن و محتواي آموزش و پرورش است و اين برنامه به مهارت آموزي دانش آموزان كمك كرده و ذهن آنها را كه به حافظه محوري يا به نظام بانكداري درسي تبديل شده و از خلاقيت محوري فاصله گرفته است را تغيير مي دهد.
صمدي بيان كرد: رفع موانع يادگيري فعال با ايجاد فضاي شاد و نشاط در اين برنامه لحاظ شده است كه در بازي پرسپوليس با تيم ژاپن اين مهم با فراهم كردن زمينه براي تماشاي آن بازي در مدارس عملي شد به طوري كه بيشتر معلمان از آن به عنوان بهترين رويداد بانشاط ياد مي كنند.
وي افزود: فعاليت هاي گروهي به جاي رقابت هاي فردي و بازي يادگيري از محورهاي ديگر اجراي سند تحول بنيادين است كه اين برنامه با همكاري كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان در 100 مدرسه استان آغاز مي شود.
صمدي بيان كرد: تحول در گفتمان سازي و مشاركت پذيري يكي ديگر از سياست هاي سند تحول بنيادين آموزش و پرورش است كه بايد به محل گفتمان نظام جمهوري اسلامي ايران تبديل شده و مسايل آنقدر گفته شود تا همه بدانند كه محور توسعه و اصلاح يك كشور در گرو نظام آموزشي آن كشور است.
معاون توسعه و پشتيباني اداره كل آموزش و پرورش آذربايجان غربي گفت: استفاده از ظرفيت هاي انجمن اوليا و مربيان بايد جدي گرفته شود و تنها رفع تكليف نباشد زيرا نقش مهمي در جهت پيشگيري از آسيب هاي اجتماعي دارد.
وي افزود: پوشش تحصيلي دانش آموزان بازمانده از تحصيل دغدغه ديگر آموزش و پرورش است كه در اين رابطه كميته ويژه اي در استان تشكيل شده است و در مياندوآب به ويژه منطقه مرحمت آباد كه ازدواج در سنين پايين بيشتر است به بازگرداندن دانش آموزان به چرخه آموزش بسيار كمك مي كند.
به گزارش ايرنا، معاون توسعه مديريت و پشتيباني اداره كل آموزش و پرورش آذربايجان غربي به منظور شركت در آيين معارفه رييس جديد آموزش و پرورش مياندوآب به مياندوآب سفر كرده است.
در اين آيين «بهروز تقي نژاد» به عنوان مدير جديد اداره آموزش و پرورش مياندوآب معرفي و از خدمات «جلال پورميرزا» كه به درجه بازنشستگي نايل آمده است قدرداني شد.
تقي نژاد نيز پيش از اين مديريت آموزش و پرورش منطقه مرحمت آباد را برعهده داشت.
9871/6185/2093
معاون اداره كل آموزش و پرورش آذربايجان غربي:
مدرسه محوري زيربناي سند تحول بنيادين آموزش و پرورش است
۵ بهمن ۱۳۹۷، ۱۴:۱۰
کد خبر:
83183188
مهاباد - ايرنا - معاون توسعه مديريت و پشتيباني اداره كل آموزش و پرورش آذربايجان غربي با اشاره به اجراي سند تحول بنيادين گفت: زير بناي تحول در آموزش و پرورش مدرسه محوري است كه اجراي آن در دستور قرار دارد.