نزول سلیقه موسیقایی مردم، امروزه كاملاً بر همه روشن است و تقریباً دیگر در هیچ رسانهای نیست كه از آن صحبت یا انتقاد نشود. اما وقتی به واكاوی این مسأله میپردازیم این نكته ملموس است كه خود اهالی موسیقی هم در پیدایش این قضیه دخیل هستند و آن دقت نظری را كه باید اعمال میكردند را وارد نكردهاند. با مشاهده جدول اجراهای این فستیوال و فرصتی كه در اختیار برخی خوانندگان قرار داده شده، به بررسی این مسأله میپردازیم.
**فرصتی بزرگ در اختیار اهداف كوچك
در جدول اجراهای سی و دومین جشنواره موسیقی فجر، اسامی متنوع و سبكهای متفاوتی به چشم میخورد. برای مثال بخش بینالملل با ارائه نمایش قوی و باكیفیت توانست با استقبال بسیاری مواجه شود. اما در بخش پاپ، اهالی موسیقی با معرفی خوانندگان تازهكار و جوانی مواجه شدند كه برخی از این اسامی توانستد سانسهای بسیاری را در این فستیوال به خود اختصاص دهند. برای مثال حامد همایون با چهار سانس، اشوان با یك سانس، امید حاجیلی با یك سانس، محمد علیزاده با دو سانس، میثم ابراهیمی با یك سانس و ... در این فستیوال سالانه موسیقی كشور حضور داشته باشند.
ضعفهای آشكاری مانند اشعارِ سطحی و نازل، صدای نهچندان قوی، تنظیمات ضعیف و گاهی غلط همگی جزو ویژگیهای آثار بعضی از خوانندگانی است كه نام برده شد. اما اینكه چرا مسئولان و متولیان این جشنواره سانسهایی را به این خوانندگان اختصاص داده و میدانی چنین مهم و بزرگ را در اختیار معرفی این سبك موسیقی قرار دادهاند، خود جای سؤال دارد.
**جای خالی خوانندگان بزرگ پاپ
جدول سی و سوم جشنواره موسیقی فجر هم بهنوعی تداوم فجر سی و دوم است. به این معنا كه در بخش پاپ دوباره شاهد حضور آثاری هستیم كه امروزه آنها را بهعنوان دلایل اصلی پایین آمدن سلیقه موسیقایی مردم معرفی كردهاند. حامد همایون، امید حاجیلی، بهنام بانی، ماكان، پازل، محمد علیزاده، علی جهانی، سیروان خسروی، زانیار خسروی، امیرعباس گلاب، علیرضا طلیسچی، مهدی یراحی و سینا شعبانخانی خوانندگانی بودند كه در این جشنواره توانستند به اجرا بپردازند. برخی از این اسامی چهرههای جدید در این حوزه به حساب میآمدند كه با در اختیار گرفتن این فرصت توانستند خود را به جامعه موسیقی معرفی كنند.
اینكه چرا شاهد برخی از نامهای تكراری در این دو سال هستیم و از حضور خوانندگانی پاپ با تجربهای كه سالها در این مسیر قدم برداشته و آثار قابل احترامی هم در كارنامه خود دارند، دیگر خبری نیست، جای سؤال و بررسی دارد.
**جشنواره سی و چهارم و تغییرات بسیار
جشنواره سی و چهارم كه قرار است از 24ام ماه جاری آغاز شود و تا 29ام ادامه داشته باشد، با تغییرات بسیاری همراه است. علی ترابی، مدیركل دفتر موسیقی وزارت ارشاد در نشست خبری این فستیوال بود كه خبر از حذف جایزه باربَد داد، وی در این باره اعلام كرد: «ما تلاش داریم این دوره از جشنواره حتیالامكان از رقابت با بخش خصوصی خارج شود. به هر حال در بخش خصوصی جوایزی همچون جوایز مربوط به جشن خانه موسیقی و جشن موسیقی ما مطرح است كه واقعاً دارای جایگاه مناسبی هستند به همین جهت ما بهعنوان بخش دولتی وارد این كار نمیشویم.»
اما تغییرات به این جا ختم نشد. شاهین فرهت از پیشكسوتان موسیقیدان و آهنگساز كشور كه دبیری جشنواره امسال را برعهده دارد، توجه به شكوفایی استعدادهای ایرانی و هنر ملی را بیشتر از هر مورد دیگری قابل اهمیت دانست. همچنین برای اولین بار است كه این جشنواره بر اساس آییننامه تدوین شده برگزار میشود. اتفاق مثبتی كه بعضی از اهالی این هنر آن را مثبت و تحسینآمیز دانستهاند.
**اضافه شدن پخش فیلم به جشنواره موسیقی
اما شاید مهمترین تغییر این جشنواره را اضافه شدن فیلم به این رویداد دانست. خانه سینما میزبان پخش مستندهای ساخته شده در حوزه موسیقی است و علاقهمندان میتوانند در ساعتهای 16:30 و 18:30 در سالن سیفالله داد به تماشای این آثار بنشینند. مستند «سمفونی ایران» به كارگردانی وحید موساییان، «بزم رزم» اثر وحید حسینی، «دو كمانچه» بهمن كیارستمی و آثار دیگری كه هر كدام از ابعاد مختلف این هنر را مورد بررسی قرار دادهاند، روی پرده سینما میروند. اما نكته قابلتوجه جای خالی مستند «چاووش؛ از درآمد تا فرود» است اثری به كارگردانی هانا كامكار و آرش رییسیان كه درباره كانون موسیقی چاووش است و با حضور بیش از بیست نفر از اعضای این كانون ساخته شده است. گفتنی است كه در بنر تبلیغاتی این اثر نام هیچ یك از این بیست نفره نیامده و این شرطی بود كه برای كار شدن این بنر به كارگردانان این اثر اعلام شده بود.
**آثار پرحاشیه و سطحی در جدول خوانندگان پاپ
اما در بخش موسیقی پاپ این دوره نام گروهی مانند ماكان دیده میشود. گروهی كه با انتخاب یكی از آثارشان بهعنوان قطعه منتخب مردم انتقادات بسیاری به اشعار و تنظیمات این اثر و سبكهای مشابه آن وارد شد. همچنین حضور خوانندگانی مانند آرش و مسیح در این جدول كاملاً تعجبآور است. خوانندگانی كه با نوشتن اشعارشان روی كاغذ نهتنها جشنواره موسیقی فجر بلكه هیچ جای دیگر را نمیشود به برگزاری كنسرتهایشان اختصاص داد. بهنام بانی با دو سانس، محسن ابراهیمزاده با دو سانس، ماكان با دو سانس، علیرضا طلیسچی، امیرعباس گلاب، هفت، شهاب مظفری، گروه پازل و آرش و مسیح هر كدام با یك سانس اجراهای بخش پاپ جشنواره را برعهده دارند.
گزارش از هنگامه ملكی
**اداره كل اخبار چندرسانهای**ایرناپلاس**
ایرناپلاس حضور خوانندگان پاپ را در بزرگترین رویداد موسیقایی كشور بررسی میكند؛
موسیقی فجر؛ فرصتی بزرگ در اختیار اهداف كوچك
۶ بهمن ۱۳۹۷، ۱۷:۱۵
کد خبر:
83184472

تهران- ایرناپلاس- با انتشار جدول اجراهای سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر، بخش اجراهای پاپ مانند دورههای گذشته تعجببرانگیز و قابلتأمل است.