۷ بهمن ۱۳۹۷، ۱۶:۱۳
کد خبر: 83185751
T T
۰ نفر
بانك مسكن از طرح فروش تعهدی مصالح ساختمانی حمایت می كند

تهران- ایرنا- مدیر طرح و برنامه بانك مسكن گفت: برای حمایت از سازندگان، انبوه‌سازان و نظام ساخت و ساز بویژه متقاضیان بازار مسكن، طرح فروش تعهدی مصالح ساختمانی در مرحله تحقیق و بررسی قرار دارد و از آن حمایت می شود.

به گزارش یكشنبه تارنمای بانك مسكن، «محمدحسن مرادی» افزود: در شرایط فعلی تاكید ویژه‌ای برای تدوین دستورالعملی جامع، بدون نقص و شفاف در مورد مدل‌های ترجیحی اجرای این طرح و جزییات ساز و كار پیاده‌سازی آن در میان مجموعه مسوولان مربوط از جمله مدیران و مقامات وزارت راه و شهرسازی، بنیاد مسكن انقلاب اسلامی و بانك مسكن وجود دارد.
به گفته وی، طرح فروش تعهدی مصالح ساختمانی تحت عنوان برنامه «زنجیره تامین» یا « بازارگاه الكترونیكی مسكن» در سال های گذشته نیز مورد توجه و در فهرست برنامه‌های بانك مسكن قرار داشت اما اخیرا همزمان با ایجاد نوعی هم‌افزایی و تفاهم مشترك بین مسوولان بخش مسكن، مقام ارشد و مدیران مربوطه در بانك مسكن به طور ویژه در دستور كار بررسی و تصمیم گیری به منظور استخراج مدل بهینه برای اجرا قرار گرفته است.
مرادی بیان كرد این طرح به دنبال درخواست مكرر انبوه سازان برای اجرا به منظور تامین مصالح با شرایط غیرنقد یا با شرایط خرید تعهدی و همچنین تاكید وزیر راه و شهرسازی، در بانك مسكن مطرح شده است و به دنمبال طراحی مدل جامع، بهینه و بدون ابهام و پس از طی مراحل اداری مورد نیاز، اجرا می شود.
وی اضافه كرد: اجرای این طرح از یك زاویه نیازمند انجام كارشناسی دقیق در مورد شناسایی افراد، شناسایی روابط و همچنین شناسایی نیازهای مربوط به این حوزه است و در وهله بعد باید سامانه‌ای برای شكلدهی سیستمی به این روابط (میان تولید‌كنندگان مصالح،سازنده ونهاد مالی واسط-بانك مسكن) طراحی شود.

** پیش‌بینی اجرای طرح در سال آینده
مرادی گفت: گشایش‌هایی در مورد تسهیل شرایط حقوقی و فنی برای اجرای این طرح وجود دارد و در این زمینه توافقاتی شكل گرفته یا در حال شكل‌گیری است و پیش‌بینی می‌شود این طرح در سال آینده به مرحله اجرا برسد.
وی اضافه كرد: سازوكار این طرح در نسخه اولیه و پیش‌نویس طرح به این صورت است كه سازندگان با اجرای طرح فروش تعهدی مصالح ساختمانی یا با استفاده از اعتبار خود در جریان اعتبارسنجی كه از سوی بانك مسكن انجام شده و رتبه اعتباری سازندگان مشخص می‌شود یا با واسطه بانك مسكن و تضمین تعهدات سازندگان در قبال تولید‌كنندگان مصالح ساختمانی به میزان مشخص، بدون آنكه در ابتدا به پرداخت هزینه خرید مصالح نیاز داشته باشند به مصالح وتجهیزات دسترسی پیدا می‌كنند و در زمان مشخص شده نسبت به پرداخت اقساط مربوط به هزینه مصالح خریداری شده اقدام كنند.
به گزارش ایرنا، قرار است سال آینده پروژه های مسكن مهر پایان یابد و در بخش باز آفرینی شهری 400 هزار واحد مسكونی شامل 200 هزار واحد در شهرهای جدید، 100 هزار واحد توسط بنیاد مسكن و 100 هزار واحد در قالب طرح بازآفرینی سازمان زمین و مسكن در كشور ایجاد شود.

اقتصام**1108*1961*
۰ نفر