۸ بهمن ۱۳۹۷، ۱۳:۵۸
کد خبر: 83186901
T T
۰ نفر
مريوان دومين شهر پر بارش‌ كشور در شبانه روز گذشته بود

سنندج - ايرنا - رئيس اداره پيش بيني هواشناسي كردستان گفت: با ورود امواج ناپايدار به منطقه، بارش ها در مناطق مختلف اين استان آغاز و همچنان ادامه دارد بطوريكه مريوان در شبانه روز گذشته دومين شهر پر بارش كشور بود.

بهرام چاره خواه روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا با اشاره به اينكه سامانه بارشي از روز گذشته وارد استان شده است، اظهار داشت: در اين مدت بيشتر نقاط استان شاهد بارش باران بود ولي مريوان با 71 ميلي متر دومين شهر پر بارش كشور بود البته بيشترين ميزان بارش كشور با 119 ميليمتر در شهر پاوه ثبت شده است.
وي اضافه كرد: همچنين در اين مدت پس از مريوان، سروآباد با 40 ميليمتر، بانه با 34 ميليمتر و كامياران با 27 ميليمتر در رتبه هاي بعدي پر بارش هاي استان كردستان قرار دارند.
چاره خواه افزود: سردترين دماي هواي استان در اين مدت ايستگاه هزاركانيان ديواندره و بابارشاني بانه هر كدام با 2 درجه سانتيگراد زير صفر و گرمترين دماي هوا نيز با 16 درجه سانتيگراد بالاي صفر مربوط به سروآباد بوده است.
وي يادآور شد: با توجه به بررسي و تحليل آخرين نقشه هاي هواشناسي، امروز تا ظهر فردا همچنان شاهد استقرار سامانه قوي بارشي در آسمان استان خواهيم بود كه پيامد آن ابري و مه آلود شدن آسمان، بارش شديد باران و در ارتفاعات و گردنه ها كولاك برف، در برخي نقاط رعد و برق با احتمال بارش تگرگ و وزش باد گاها شديد است.
رئيس اداره پيش بيني هواشناسي كردستان گفت: ميزان بارش ها براي كل استان قابل توجه بود ولي پيش بيني مي شود اوج بارش ها براي نواحي غربي و جنوبي (مريوان، بانه، اورامانات، سروآباد، سرشيو، سنندج و كامياران) طي امروز تا صبح فردا باشد.
چاره خواه افزود: بتدريج با سرد شدن هوا انتظار داريم نوع بارش ها بخصوص در مناطق سردسير، گردنه ها و ارتفاعات به شكل برف ريزش كند ولي با توجه بشدت بارش ها احتمال آبگرفتگي معابر شهري و روستايي، سيلابي شدن مسيل ها و رودخانه و به علت كولاك برف، مه و كاهش ديد افقي بخصوص در گردنه ها و ارتفاعات اختلال در ترددهاي بين شهري و روستايي است.
وي اضافه كرد: از بعد از ظهر سه شنبه تا آخر هفته هواي نسبتا آرام و پايداري بر سطح استان حاكم خواهم بود. (براي فردا بعدازظهر نيمه غربي استان بارش پراكنده وجود دارد)
چاره خواه اظهار داشت: از لحاظ دمايي نيز با عبور سامانه بارشي طي صبح چهارشنبه دما كاهش پيدا كرده و شرايط يخبندان شبانه و صبحگاهي بر مناطق مختلف استان حاكم مي شود.
به گزارش ايرنا، استان كردستان در يك منطقه سرد و كوهستاني واقع شده و هر سال بارش باران در اين استان از اوايل پاييز شروع مي شود.
ميانگين بارش باران در استان كردستان در آمار 30 ساله بيش از 540 ميلي متر است كه اين مقدار 2 برابر ميانگين كشوري است.
در سال زراعي 97 - 96 نيز تراز بارندگي در همه ايستگاه هاي استان كردستان به نسبت سال گذشته كاملا مثبت بود و به صورت ميانگين 555 ميلي متر بارندگي داشت.
7349/9102