۹ بهمن ۱۳۹۷، ۱۲:۰۳
کد خبر: 83188091
T T
۰ نفر

نپال در دام بدهكاري چين گرفتار نمي شود

۹ بهمن ۱۳۹۷، ۱۲:۰۳
کد خبر: 83188091
نپال در دام بدهكاري چين گرفتار نمي شود

دهلي نو-ايرنا-نخست وزير نپال گفت اين كشور به رغم گسترش روابط با چين در دام بدهكاري اين كشور گرفتار نمي شود.

تارنماي اسپوتنيك روسيه روز سه شنبه به نقل از 'كي پي شرما اولي' نخست وزير نپال اعلام كرد كه شركت اين كشور در طرح يك جاده يك كمربند چين در راستاي منافع ملي نپال است و كاتماندو قصد دارد روابط خود را با چين گسترش دهد.
شرما اضافه كرد نپال از منافع خود آگاهي دارد و طرح يك كمربند يك جاده براي نپال سودمند است.
دولت چين روز گذشته به صورت رسمي جاده كمربندي 'كلانكي به كوتشوار' واقع در نزديكي كاتماندو پايتخت نپال را با حضور نخست وزير اين كشور افتتاح كرد.
'اولي' خاطرنشان كرد نپال و چين بر اساس چارچوب طرح يك جاده يك كمربند، زمينه هاي مختلف ديگري براي همكاري مي يابند.
نپال در سال 2017 به طرح يك جاده يك كمربند چين پيوست. نپال و چين قرارداد هاي مختلف در بخش هاي زيرساختي، انرژي به ارزش 2.4 ميليارد دلار امضا كرده اند. نپال اميدوار است بتواند به مركز تجارت ميان هند و چين تبديل شود.
سخنان نخست وزير هند در حالي منتشر مي شود كه طرح يك جاده يك كمربند چين در نقاط مختلف جهان مورد انتقاد قرار گرفته است.
چين از طريق تامين مالي پروژه هاي زيرساختي توانسته است نفوذ خود را در كشور هاي همسايه هند گسترش دهد. اما بدهكاري گسترده به چين سبب بروز نگراني كشور هاي كوچك جنوب آسيا شده است و آنها سعي كرده اند كه در دام وام هاي چين گرفتار نشوند.
كشور مالزي اخيرا اعلام كرد كه پروژه 20 ميليارد دلاري ريل آهن اين كشور كه به شركت 'ساخت و ساز ارتباطي چين' واگذار شده بود را لغو كرده است.
هند اميدوار است كه كشور هاي كوچك همسايه اين كشور نسبت به تامين مالي پروژه ها از سوي چين تجديد نظر كنند. تعدادي از كشور ها سعي كرده اند وابستگي خود به چين را كاهش دهند. به عنوان مثال بنگلادش با بودجه خود در حال تكميل پروژه 20 كيلومتري ساخت پل ريل آهن و خيابان بر روي رودخانه 'پادما' مي باشد.
كمربند اقتصادي جاده ابريشم' و 'جاده ابريشم دريايي قرن بيست و يك' ابتكارهايي هستند كه براي نخستين بار در پاييز 2013 توسط رييس جمهوري چين و به ترتيب در جريان ديدارهايي از قزاقستان و اندونزي ارائه شدند. اين 'كمربند' بعنوان شبكه اي طراحي شده از جاده هاي فرا سرزميني و خطوط آهن، لوله هاي نفت و گاز و ديگر پروژه هاي زيرساختي است كه از شهر شيئان در مركز چين آغاز و سراسر آسياي ميانه را در مي نوردد و سرانجام به مناطق دوردستي چون مسكو، روتردام و ونيز مي رسد.
نپال در ماه مه سال گذشته طرح «يك جاده يك كمربند» چين را امضا كرد كه تحمل آن براي دهلي نو كه مخالف ان است دشوار به نظر مي رسد.
نپال محصور ميان چين و هند است، اما از نظر موقعيت جغرافيايي و قرار گرفتن در دامنه كوه هيماليا براي چين و هند مهم است.
به همين دليل دو كشور در سالهاي اخير رقابت خود را براي توسعه نفوذ در نپال افزايش داده اند.
اين كشور از اعضاي انجمن همكاري منطقه جنوب آسيا «سارك» است كه هند سعي مي كند نقش برادر بزرگتر را براي ان ايفا كند.
آساق**267**1600