به گزارش روز یکشنبه نشریه "اکونومیک تایمز"؛ این اولین دیدار یک مقام بلند پایه چینی از نپال در ۲۳ سال گذشته است. در این راستا کاتماندو پیش از آغاز سفر رئیس جمهوری چین، تبتی ها را به صورت موقت بازداشت کرده تا از اعتراض آنها جلوگیری کند.
حدود ۲۰ هزار تبتی در نپال زندگی می کنند که به دلیل فشار های پکن، نپال موضع سختگیرانه تری را در مقابل فعالیت های آنها اتخاذ کرده است.
به گفته گروه کارزار جهانی برای تبت که در واشنگتن مستقر است، نپال پیش از سفر شی جین پینگ بیش از ۱۸ فعال تبتی را بازداشت کرد.
شی جین پینگ پس از دو روز سفر به دهلی نو و گفت و گو با نارندرا مودی نخست وزیر هند، عصر روز گذشته وارد نپال شد و انتظار می رود در طول سفر خود به دنبال گسترش طرح یک جاده یک کمربند باشد.
بدیا داوی بندری رئیس جمهوری نپال روز گذشته به استقبال شی جین پینگ همتای چینی خود در فرودگاه بین المللی کاتماندو رفت.
رئیس جمهوری چین امروز (یکشنبه) با کی پی شرما اولی نخست وزیر نپال دیدار خواهد کرد.
اگر چه هند به صورت سنتی یکی از حامیان اصلی نپال بوده، اما مسدود شدن مرزهای مشترک هند و نپال در سال های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ سبب شد تا کاتماندو با بحران شدید سوخت و همچنین دارو روبرو شود.
این در حالی است که چین در سال های اخیر سرمایه گذاری های چند میلیون دلاری در این کشور کرده و نفوذ خود را در نپال افزایش داده است.
شی جین پینگ رئیس جمهوری چین در مصاحبه با خبرنگاران در کاتماندو گفت: انتظار می رود که در طول این سفر دو روزه روابط چین و نپال ارتقا و ارتباطات میان دو کشور گسترش یابد؛ چین و نپال سعی خواهند کرد فرصت های همکاری بیشتری را جست و جو کنند.
مقامات نپالی اعلام کرده اند که در طول سفر شی جین پینگ رئیس جمهوری چین به نپال، دو کشور قرارداد توسعه خط ریلی میان نپال و تبت را امضا خواهند کرد.
احداث راه آهن میان نپال و تبت به عنوان بخشی از طرح یک جاده یک کمربند چین انجام خواهد شد. نپال این خط ریلی را به عنوان یک گزینه برای رهایی از وابستگی شدید به هند می داند.
در چند سال گذشته سرمایه گذاران چینی چندین پروژه زیرساختی از جمله جاده، بیمارستان، دانشگاه و مراکز دیگری را در نپال به پایان رسانده اند و برنامه هایی برای راه اندازی خطوط راه آهن و انتقال برق در این کشور مطرح کرده اند.
چین در شهر پخارا نیز در حال ساخت یک فرودگاه بین المللی می باشد. دیدارهای وزرای دولتی نپال و چین در دو سال گذشته افزایش یافته و بورس های تحصیلی و مبادلات با چین فرصت های جدیدی برای جوانان نپالی ایجاد کرده است.
کمربند اقتصادی جاده ابریشم و جاده ابریشم دریایی قرن بیست و یک ابتکارهایی هستند که برای نخستین بار در پائیز ۲۰۱۳ توسط رئیس جمهوری چین و به ترتیب در جریان دیدارهایی از قزاقستان و اندونزی ارائه شدند.
این 'کمربند' به عنوان شبکه ای طراحی شده از جاده های فراسرزمینی و خطوط آهن، لوله های نفت و گاز و دیگر پروژه های زیرساختی است که از شهر شیئان در مرکز چین آغاز و سراسر آسیای میانه را فرا گرفته و سرانجام به مناطق دوردستی چون مسکو، روتردام و ونیز می رسد.
نپال که کشوری فقیر در حاشیه رشته کوه هیمالیا است در سال ۲۰۰۶ شاهد پایان جنگ داخلی خشونت آمیز یک دههای بود که به ۲۴۰ سال حکومت سلطنتی هندوها در این کشور پایان داد و آن را تبدیل به جمهوری کرد.
نظر شما