۹ بهمن ۱۳۹۷، ۱۴:۲۵
کد خبر: 83188422
T T
۰ نفر

چین اتهامات آمریكا به هواوی را سیاسی خواند

۹ بهمن ۱۳۹۷، ۱۴:۲۵
کد خبر: 83188422
چین اتهامات آمریكا به هواوی را سیاسی خواند

پكن- ایرنا- سخنگوی وزارت امور خارجه چین، اتهامات وزارت دادگستری آمریكا به شركت مخابراتی هواوی را سیاسی خواند و گفت: آمریكا قصد دارد مانع فعالیت اقتصادی و تجاری قانونی و حقیقی شركت‌های چینی شود كه چنین رفتارهایی توطئه آمیز و دارای انگیزه های های سیاسی است.

به گزارش ایرنا، 'گنگ شوانگ' روز سه شنبه در نشست خبری در پكن خاطرنشان كرد: مدتی است كه آمریكا با استفاده از قدرت دولتی، شركت‌‎‌های بزرگ چین را بی اعتبار كرده و به آنان ضربه می زند از آمریكا می خواهیم دست از سركوب بی اساس شركت‌های چینی از جمله هواوی بردارد و بی طرفانه و عادلانه با شركت‌های چینی برخورد كند.
او با اشاره به اینكه پكن قاطعانه از حق و منافع مشروع شركت‌های چینی دفاع می كند تصریح كرد: چین بسیار نگران این موضوع است و توجه جدی به محاكمه وزارت دادگستری آمریكا نسبت به شركت فناوری هوآوی و خانم 'منگ وانژو' معاون رییس و مدیر مالی ارشد هواوی دارد.
به گفته وی دولت چین به طور مداوم از شركت‌های چینی می خواهد بر پایه قوانین و مقررات، همكاری اقتصادی با خارج از كشور را ادامه دهند اما از دیگر كشورها نیز انتظار داریم فضای برابر، عادلانه و بدون تبعیض برای فعالیت معمولی شركت‌های چینی ایجاد كنند.
این مقام چینی در ادامه تاكید كرد: درباره پرونده خانم 'منگ وانژو' چین چندین بار به طور جدی موضع خود را اعلام كرده است آمریكا و كانادا با سوء استفاده از معاهده استرداد دو جانبه، اقدامات اجباری بی دلیل علیه این شهروند چین اعمال كرده اند كه نقض شدید حقوق مشروع شهروند چینی محسوب می شود.
او بار دیگر از آمریكا خواست بی درنگ حكم بازداشت خانم 'منگ وانژو' را لغو كند و تقاضای صدور رسمی درخواست استرداد نكند تا بیشتر در مسیر اشتباه وارد نشود.
سخنگوی وزارت امور خارجه چین همچنین از كانادا خواست موضع چین را جدی بگیرد و فورا خانم 'منگ وانژو' را آزاد كند و از حقوق و منافع مشروع و قانونی وی حمایت كند و به قول معروف، دیگر برای به دست آوردن شاه بلوط ، دستش را در آتش فرو نبرد.
كانادا اول دسامبر سال 2018 'منگ وانژو'، مدیر مالی شركت مخابراتی 'هوآوی' را به خاطر «نقض تحریم های آمریكا» بازداشت كرد و درصدد استرداد او به آمریكا بود در پی این اقدام كانادا، پكن چند روز بعد دو شهروند كانادایی به نام های 'مایكل اسپاور' تاجر و 'مایكل كوریگ' دیپلمات سابق كانادایی را به اتهام «به خطر انداختن امنیت ملی چین» بازداشت كرد.
با این حال چین تاكید كرده بود پرونده این دو شهروند بازداشتی ربطی به پرونده معاون مالی شركت هواوی در كانادا ندارد.
دادگاه ونكوور كانادا 10 روز بعد از دستگیری خانم منگ، او را با قید وثیقه ۷.۵ میلیون دلاری آزاد كرد تا دولت این كشور در رابطه با استرداد وی به آمریكا تجدیدنظر و تصمیم گیری كند.
در ادامه تنش ها میان دو كشور، چین همچنین اعلام كرد «رابرت لوید شلنبرگ» شهروند بازداشت شده كانادایی در این كشور به جرم قاچاق 222 كیلوگرم مواد مخدر از نوع «متامفتامین» به مرگ محكوم شده و تمام دارایی های او نیز مصادر خواهد شد.
وزارت دادگستری آمریكا بتازگی از كانادا خواسته است كه خانم وانژو را به این كشور استرداد كند.
**آساق**1904**

سرخط اخبار جهان