۹ بهمن ۱۳۹۷، ۱۵:۱۵
کد خبر: 83188549
T T
۰ نفر

درس ژاپني - حميد رضا خليقي*

۹ بهمن ۱۳۹۷، ۱۵:۱۵
کد خبر: 83188549
درس ژاپني - حميد رضا خليقي*

بايد بپذيرم كه فوتبال شرق آسيا به ويژه ژاپن و كره جنوبي نسبت به غرب اين قاره كهن هم از نظر زيرساخت ها و هم از نظر فني قابل قياس نيست و ژاپني ها در مرحله نيمه نهايي جام ملت هاي آسيا هم به ما درس اخلاق دادند و هم درس فني تا حسرت جام 47 ساله شود.

برابر ژاپني ها هم در فينال ليگ قهرمانان آسيا و هم در نيمه نهايي جام ملت ها نشان داديم كه فوتبال ما هنوز تابع احساسات است و محو بازي خواهد شد و اينكه فوتبال ايران چند سالي است در صدر آسيا ايستاده است جاي تعجب دارد چرا كه در برابر شرقي ها نه افكارمان بهتر است، نه امكاناتمان و نه حتي تفكر تماشاگرانمان.
تركيب و شيوه دفاعي كارلوس كي روش سرمربي تيم ملي كشورمان كه فكر مي كرديم اتوبوسش را در جام جهاني روسيه پارك كرده و ديگر در جام ملت ها استفاده نخواهد كرد، دوباره اين اتفاق در برابر ژاپن افتاد و همين امر موجب شد برابر چشم بادامي هاي خوش فكر كه فوتبال را خيلي روان، ساده و حرفه اي بازي مي كنند، شكست سنگين و به حقي متحمل شويم تا سرمربي پرتغلي تيم ايران كه طي هشت سال حضور، يك جام قهرماني به ايران بدهكار است، نتواند به دينش ادا كند.
تا پيش از بازي با ژاپن، تيم ملي ايران كه گفته مي شد هنوز به صخره سخت نخورده است تا مورد آزمون قرار گيرد، البته در برابر عراق اين اتفاق افتاد و ما شكننده نشان داديم، در برابر سامورايي هاي خوش فكر هم به صخره سخت خورديم و در روزي كه بازيكنان پر اشتباه، عصبي و مغرور ما اسير بازي بسته خود بودند، فينال را از دست داديم و حسرت به دل مانديم.
كارلوس كي روش در برابر ژاپن با تركيب مدافعان پر اشتباه به ويژه در قلب دفاع به ميدان آمد و با گماردن 2 هافبك دفاعي همچون ابراهيمي و حاج صفي و ارسال توپ هاي بلند از يك سوم دفاعي براي سردار آزمون سعي داشت از اين تاكتيك بي ثمر به گل برسد كه اين امر موجب شد عملا هافبك ها از بازي خارج شوند.
بردن بازي به كنار زمين كه بيشتر از سمت راست انجام شد از ديگر روش هايي بود كه تيم ملي ايران سعي داشت از اين راه به گل برسد كه به خوبي ژاپني ها اين راه هم بستند و از فضاي خالي كه پشت سر رامين رضاييان به وجود مي آمد براي ضربه زدن بارها استفاده كردند.
در نيمه نخست تيم ملي ايران به جز آن فرصت خوبي كه آزمون از دست داد، ديگر نتوانست موقعيت گل ايجاد كند و در آن سوي ميدان هم ژاپني ها با پاس هاي تك ضرب و با حوصله كه خاصه شرقي هاست بارها عمق خط دفاعي كه پاشنه آشيل تيم ايران بود استفاده و هر كاري دلشان خواست كردند.
جاي تعجب اينكه سر مربي تيم ملي هم اين ضعف مشهود در قلب خط دفاع را نديد و يا نخواست ببيند وگرنه در همان نيمه اول مدافعان متزلزل ايران را بايد با آوردن سيد مجيد حسيني و يا حتي پژمان منتظري اين ضعف بزرگ كه اوجش در نيمه دوم بود را ترميم مي كرد كه اينگونه نشد و تاوان سختي را پس دادند.
ارسال توپ هاي بلند از هر سمت زمين براي آزمون بهترين روش براي ژاپني ها بود كه با داشتن مدافع خوش فكر و محكمي همچون يوتو ناگاتومو اجازه نداد مهاجم ما صاحب توپ شود و كاري كرد تا آزمون عصبي شود و در پايان هم با نواختن سيلي به گوش بازيكن حريف هم اخلاق و هم بازي را باخت.
در نيمه دوم نيز شاهد بزرگترين اشتباه تاريخي تني چند از بازيكنان خود بوديم كه با وجود اينكه اكثر آنها در تيم هاي اروپايي بازي مي كنند هنوز اين روحيه حرفه گري را نياموخته اند كه تا زماني كه داور سوت را نزده بايد به بازي ادامه داد.
تك مهاجم ژاپن چگونه متوجه شد كه داور سوت نزده اما مدافعان پر تعداد ما بازي را رها كرده و در يك حركت بچه گانه به سمت داور رفتند و همان اتفاقي كه نمي بايد رخ مي داد به وقوع پيوست كه ديگر كار از كار گذشته بود.
جالب اينكه وقتي مهاجم ژاپني براي رسيدن به توپ در دقيقه 55 استارت زد و آن را در نزديكي هاي خط كرنر ايران گرفت، هافبك دفاعي تيم ژاپن فاصله 50 متري را طي كرد و خود را به محوطه هجده قدم ايران رساند و در برابر مدافعان پر تعداد ايران كه حتي در برگشت هم اشتباه جايگيري داشتند، با ضربه سر كه خروج اشتباه بيرانوند هم مزيد بر علت شد، دروازه ايران را باز كرد تا درس عبرتي باشد براي اين حركت غيرحرفه اي بازيكنان ايران كه با اين گل، شيرازه تيمشان از هم پاشيد و زمينه گل هاي ديگر را فراهم كرد.
كي روش زماني از اتوبوسش پياده شد و دست به تغيير در فاز تهاجمي زد كه ديگر كار از كار گذشته بود، در حالي كه بايد از همان ابتداي بازي كريم انصاري فر و يا حتي مهدي ترابي ريز نقش و تكنيكي را در كنار سردار آزمون استفاده مي كرد چرا كه در بازيهاي قبلي زوج دو مهاجم يعني طارمي و آزمون خوب جواب داده بود، با اين حال با اينكه يك گل عقب بوديم اما روشي براي باز كردن دروازه نداشتيم و فقط احساسي بازي كرديم؛ بر خلاف حريف كه پر حوصله و منطقي بازي كرد.
پور علي گنجي كه مدافع خوبي است اما در اين بازي اصلا خوب نبود و اصرار كي روش بر استفاده از او و كنعاني زادگان منجر شد تا اين بازيكن عصباني مرتكب خطاي هند شود و زمينه گل دوم نيز فراهم شود.
حتي پس از به ثمر رسيدن گل دوم اميدوار بوديم كه تيم ايران با بازي منطقي به بازي برگردد اما اينگونه نشد و دعا مي كرديم با بازي خوبي كه ژاپني هم انجام دادند اين ديدار زود تمام شود و گل هاي بيشتري نخوريم كه گل سوم باز هم از قلب دفاع خورديم تا از اين منطقه بيشترين آسيب را ببينيم.
به هر حال جام ملت ها و كارلوس كي روش براي ايران تمام شد اما دور از انصاف است كه از تاثير خوبي كه كي روش بر فوتبال ايران گذاشت به راحتي عبور كنيم و قدردان نباشيم اگر چه هشت سال طول كشيد و جامي هم نبرديم اما اين پايان كار نيست و زندگي همچنان ادامه دارد.
بدون شك عذرخواهي سرمربي تيم ملي هم از مردم دردي دوا نخواهد كرد و اگر قرار باشد كسي از مردم عذرخواهي كند، آن هم رئيس فدراسيون فوتبال است كه پول هاي زيادي را خرج كرد تا پس از 43 سال قهرمان شويم كه اينگونه نشد.
شكست تيم ملي ايران برابر ژاپن، اختلاف كي روش و برانكو را نيز يادآوري كرد؛ اما يادآوري اين اختلافات چاره كار نيست و بايد يادمان باشد كه فوتبال ايران باخته است و خيلي هم خوشحال نباشيم چرا كه بازيهاي ملي ربطي به باشگاه ها ندارد و همه مردم براي موفقيت آن دعا مي كنند.
----------------
- خبرنگار ايرنا