'فضای مجازی نوعی اجتماع و همزیستی بزرگی است كه میلیون ها كاربر را در سراسر جهان به هم پیوند زده است. امروزه در یك جهان رسانه ای شده زندگی می كنیم و زندگی ما به رسانه ها وابسته است.
در كشور ما نیز در برخی موارد شاهد هستیم كه اخباری خاص با سرعتی فراتر از شكل رسمی ، قبل از اینكه در رسانه های رسمی و خبرگزاری ها دیده شود به وسیله یك مسئول رسانه ای در شبكه های اجتماعی قرار می گیرند.
برخی معتقدند از آنجا كه بسیاری از كاربران در شبكه های اجتماعی با اصول خبرنویسی و روایت حرفه ای از رویدادها آشنا نیستند، این عرصه نمی تواند فضای مناسبی برای دریافت اطلاعات صحیح باشد.
كانال داری بجای داشتن روابط عمومی
در حال حاضر اكثر سازمانها و نهادها به جای ایجاد روابط عمومی آشنا به امور ارتباطات،دارای كانال تلگرامی هستند. تلگرامی كه در ایران فیلتر می باشد. نكته ای كه این سازمان ها فراموش كرده اند این است كه هیچ گاه داشتن یك كانال با اعضای محدود با ادمین كه هیچ گونه شناخت سواد رسانه ای و قواعد اصول نگارش خبر را نمی داند، نمی تواند نقش یك رسانه ی رسمی با خوانندگان وسیع تر را پر كند و این یك خود فریبی است كه بسیاری دچار آن هستند. چرا كه گمان می كنند رسالت اطلاع رسانی خود را از طریق یك كانال به سرانجام رسانده اند.
علاوه بر این در اكثر این فضاها قانون كپی رایت رعایت نشده و برای جذاب نگاه داشتن یك كانال ، گاها مطالبی منتشر می شود كه هیچ ارتباطی با حوزه فعالیت یك سازمان ندارد.
بصورت رسمی كانال یك سازمان در جهت ارتباط موثرتر با مخاطبان خود و اطلاع رسانی فعالیت های صورت گرفته كه در اكثر موارد این كانال ها به كانال های آموزشی و ایستگاه های خبر پراكنی از دیگر كانال ها تبدیل می شود و روابط عمومی صرفا به یك میز و صندلی ختم می شود.
مسئولان و تربیون های شخصی
در شرایط فعلی، مسئولان از این فضاها برای اطلاع رسانی بجای استفاده از رسانه های رسمی و حتی رسانه ی ملی استفاده می كنند كه كمی تامل برانگیز است. زیرا اطلاعیه ها و بخشنامه ها را نمی توان صرفا از طریق فضای مجازی اطلاع رسانی كرد چرا كه همه مردم دسترسی به این نوع شبكه ها را ندارند.
كاربران و سواد رسانه ای
استفاده از این ابزارها بعنوان منبع كسب خبر كاربران از اتفاقات ناگواری است كه شاهد آن هستیم . در خصوص كاربران باید قبول كنیم كه در حوزه آموزش سواد رسانه ای كم كاری شده و كاربران اخبار منتشر شده در فضای مجازی را بعنوان سند باور می كنند و این شروع مشكلاتی است كه امسال به خوبی همگان لمس كردند. از كمیابی پوشك تا بالا و پایین رفتن نرخ دلار.
اصحاب رسانه و فضای مجازی
فضای مجازی پتانسیل های زیادی را برای تولید محتوی خبری رسانه ها ایجاد كرده است، اما چیزی را كه شاهدش هستیم آن است كه اكثر نشریات چاپی و سایت های خبری به جای تاثیر گذاشتن بر فضای مجازی با تولید محتوا ، خود از فضای مجازی تاثیر گرفته اند و بیشتر بازتاب موضوعات چالشی فضای مجازی شده اند و در حال حاضر اندك نشریاتی هستند كه در حال اراده مطالب تحلیلی از حوزه فعالیت خود هستند.
اصحاب رسانه ای كه دیگر به خود زحمت تحلیل، صحت سنجی خبر را نمی دهند و تنها به كپی كردن اخبار از این فضا رسالت خود را انجام می دهند. ادامه این روند منجر به كاهش مطالب تولیدی ، تحلیلی می شود. شدت این موضوع به حدی است كه حتی رسانه ملی در چند هفته اخیر ،یك خبر جعلی را با استناد به همین فضای مجازی منتشر و سپس آن را تكذیب كرد. اگر قرار بر كپی كردن مطالب باشد فرق یك فعال رسانه ای با یك ادمین كانال در چیست؟
وقت آن است كه اصحاب رسانه بجای دنبال كردن مسئولان و سازمان ها در فضای مجازی و بازنشر كردن مطالبشان ، به راست آزمایی وعده ها ، آمار و اخبارشان بپردازند تا رسالت ذاتی خود را در قبال جامعه به جای آورند.
فضای مجازی با تمام خوبی هایی كه دارد باعث كاهش قدرت تحلیل، راست آزمایی، ارتباطات صحیح و موثر همگان شده است.
لذا در سطح استان این را می طلبد كه اصحاب رسانه و افراد آگاه به مسائل جامعه ، وارد میدان شوند و با كمك از این رسانه ها به وضع موجود جامعه كنونی كمك كنند و با انتقال افكار مردم به دولت و نظام و همچنین انتقال نظر مسئولان به مردم فضا را شفاف تر كنند.
7110/6016
اردبیل - ایرنا - نشریه 'اردبیل آینده ' در مطلبی با عنوان 'فضای مجازی و شیوع میرزا بنویس ها 'به موضوع فعالیت كاربران فضای مجازی به قلم مهدی قربانی پرداخته است.