۱۰ بهمن ۱۳۹۷، ۱۲:۱۰
کد خبر: 83189646
T T
۰ نفر
464 طرح همزمان با دهه فجر در كردستان به بهره برداری می رسد

سنندج - ایرنا - استاندار كردستان از افتتاح 464 طرح به مناسبت دهه فجر امسال در استان خبر داد و گفت: برای اتمام این طرح ها هشت هزار و 740 میلیارد ریال سرمایه گذاری شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، بهمن مرادنیا روز چهارشنبه در نشست خبری اظهار داشت: با افتتاح این طرح ها برای 9 هزار و 400 نفر اشتغال جدید یا تثبیت شغل ایجاد شده است.
وی اضافه كرد: سهم بخش خصوصی در این سرمایه گذاری ها 2 هزار و 280 میلیارد ریال و مابقی نیز سهم بخش دولتی است.
استاندار كردستان افزود: از مجموع طرح های قابل افتتاح در این ایام، 34 طرح شاخص با اعتبار بیش از 30 میلیارد ریال به بهره برداری می رسد.
وی با اشاره به اینكه بیشتر این طرح ها مربوط به بخش كشاورزی است، گفت: در این بخش نیز 252 طرح با پنج هزار و 970 میلیارد ریال و اشتغالزایی یا تثبیت شغل برای 6 هزار و 800 نفر شغل افتتاح می شود.
مرادنیا یادآور شد: بعد از كشاورزی شركت توزیع نیروی برق استان با 46 طرح و سازمان صنعت، معدن و تجارت با 37 طرح بیشترین طرح های قابل افتتاح در ایام دهه فجر را دارند.

** پیش بینی 20 هزار میلیارد ریال اعتبار برای كردستان در لایجه بودجه سال 98
استاندار كردستان گفت: اعتبارات استانی در بودجه 97، هشت هزار و 300 میلیارد ریال بود كه در لایحه بودجه سال آینده به 9 هزار و 150 میلیارد ریال افزایش یافته است.
مرادنیا افزود: اعتبارات ملی استانی در سال 97، هزار و 70 میلیارد ریال بود كه به 2 هزار و 760 میلیارد ریال در سال 98 افزایش پیدا كرده و در بخش اعتبارات ملی - استانی شده نیز سال گذشته 800 میلیارد ریال اعتبار داشتیم كه در لایحه بودجه سال آینده یه یك هزار و 480 میلیارد ریال رسیده است.
استاندار كردستان اضافه كرد: در مجموع براساس برآوردهای انجام شده بیش از 20 هزار میلیارد ریال مجموع اعتبار ردیف ها و صندوق توسعه ملی برای این استان در لایحه بودجه پیش بینی شده است.
وی در خصوص تخصیص منابع آبی بیشتر به استان كردستان گفت: خواسته ما تخصیص آب برای 100 هزار هكتار از اراضی استان بود كه برای محقق شدن این مهم براساس قیمت روز به 74 هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است.
مرادنیا اضافه كرد: با تخصیص اعتبار مذكور میزان اراضی آبی استان به 23 درصد میانگین كشوری می رسد.

** بودجه راه آهن كردستان در لایحه 98 افزایش سه برابری دارد
مرادنیا با اشاره به اینكه دولت اهتمام ویژه ای در راستای توسعه كردستان دارد، گفت: سال 97 بودجه طرح راه آهن استان 480 میلیارد ریال بود كه در لایجه بودجه 98 این میزان سه برابر افزایش پیدا كرده است.
وی اضافه كرد: اعتبار كریدور شمال - جنوب هم در سال جاری 800 میلیارد ریال بود كه در بودجه سال آینده 100 درصد رشد یافته است.

** بازارچه های مرزی كردستان دوباره فعال می شوند
استاندار كردستان گفت: تعطیلی بازارچه های مرزی استان بدلیل ممانعت از ورود برخی كالاها اتفاق افتاده كه براساس مصوبه دولت قرار شد واردات 130 قلم كالا از این بازارچه ها از طریق كارت های پیله وری به زودی آزاد شود.
مرادنیا یادآور شد: هم اكنون منتظر ابلاغ مصوبه دولت در این ارتباط هستیم كه با این اقدام بازارچه های مرزی استان بار دیگر فعال می شوند.
وی در پاسخ به سوالی در ارتباط با سفرش به اقلیم كردستان عراق گفت: در این سفر تفاهم نامه هایی با مسئولان اقلیم به امضا رسید ضمن اینكه تفاهم هایی هم در خصوص سرمایه گذاری و بازگشایی مرز سیف سقز و رسمی شدن مرز سیرانبند داشتیم.
استاندار كردستان افزود: ما برای سرمایه گذاری در شهرهای استان به ویژه مناطق مرزی اعلام آمادگی كردیم و به تازگی هم 2 نفر برای سرمایه گذاری در سنندج اعلام آمادگی كرده اند.
مرادنیا اظهار داشت: زنجیره فولاد كه با حضور وزیر وقت صنعت، معدن و تجارت كلنگ زنی شد در شهر بیجار با اختلافات محلی مواجه شده ولی با وجود مشكلاتی كه پیش آمده ما برای آغاز فعالیت اجرایی آماده هستیم.
وی با اشاره به اینكه همواره یكی از مطالبات مردم استان ایجاد مناطق آزاد تجاری بانه و مریوان است، اضافه كرد: یكی از دستور كارهای ما پیگیری این مهم در سطح كشوری است.
مرادنیا از سفر رئیس كل بانك مركزی به كردستان خبر داد و گفت: 29 بهمن امسال در سفر دكتر عبدالناصر همتی نشستی هم با واحدهای تولیدی عمده استان خواهند داشت.
وی با اعلام اینكه 46 درصد سند توسعه استان اجرایی شده است، یادآور شد: اگر هر فردی دلیلی بر اجرایی نشدن این سند دارد، می تواند بطور مستند آن را ارائه كند.
استان كردستان با 29 هزار كیلومترمربع مساحت، یك میلیون و 603 هزار نفر جمعیت و دارای 10 شهرستان، 30 شهر، 31 بخش، 86 دهستان و یك هزار و 677 روستای دارای سكنه است.
9936 / 3034