۱۰ بهمن ۱۳۹۷، ۱۴:۰۱
کد خبر: 83189905
T T
۰ نفر
بازداشت 63 نظامی دیگر در تركیه به اتهام عضویت در گروه گولن

تهران - ایرنا- نیروهای اداره مبارزه با تروریسم پلیس آنكارا 63 نظامی را به اتهام ارتباط با شبكه فتح اله گولن رهبر این گروه بازداشت كرد.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا به نقل از تلویزیون تی آر تی تركیه، دادستانی آنكارا امروز /چهارشنبه/ دستور بازداشت 63 مظنون به ارتباط با شبكه گولن را صادر كرده است كه 48 تن از این افراد از افسران فرماندهی هوانیروز نیروی زمینی ارتش تركیه هستند.
براساس این گزارش این افراد كه حكم بازداشت آنان صادر شده (3 نفر سرهنگ، 4 نفر سرهنگ دوم، 4 نفر سرگرد، 9 نفر سروان و 28 تن نیز ستوان) همگی از خلبانان بالگردهای فرماندهی هوانیروز نیروی زمینی ارتش تركیه هستند.
همچنین 15 نفر از افرادی كه دستور بازداشت آنان صادر شده است از مسئولان شبكه فتح اله گولن هستند.
دولت آنكارا مدعی است كه اقدام به كودتا در این كشور توسط طرفداران فتح اله گولن رهبر مخالفان دولت تركیه و با دستور مستقیم وی، عملی شده است.
بر اساس این ادعا، گولن با تشكیل گروهی موسوم به 'فتو' و با رخنه در تشكیلات قضایی، نظامی، آموزشی و اركان دولتی، كودتای 15 جولای 2016(25 تیرماه سال 1395) را سازماندهی كرده است.
بر این اساس، دولت آنكارا چند روز پس از كودتای نافرجام با تصویب قانون وضع فوق العاده، برخورد با عوامل كودتا و گروه گولن را آغاز كرد.
گولن كه از سوی دولت تركیه متهم اصلی كودتای نافرجام 25 تیرماه سال 1395 است، این اتهام را رد كرده است.
وی بیش از 17 سال است كه در ایالت پنسیلوانیای آمریكا ساكن بوده و استرداد او به تركیه جزو خواسته های دولت اردوغان از دولت اوباما بود كه با مخالفت دولت قبلی آمریكا مواجه شده و موجب تیره شدن روابط دو كشور شد.
مقامات تركیه در دیدار با همتایان خود، دولت جدید آمریكا را نیز هنوز نتوانسته اند نسبت به اعاده و تحویل گولن متقاعد كنند و تاكنون هشت درخواست استرداد وی، با جواب منفی مقامات واشنگتن مواجه شده است.
خاورم**1211**1144