۳۰ آذر ۱۳۹۸، ۱۲:۴۰
کد خبرنگار: 2391
کد خبر: 83602337
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۸۸ نظامی ترکیه به اتهام همکاری با گولن دستگیر شدند

آنکارا- ایرنا- پلیس ترکیه، ۸۸ نفر از نظامیان ارتش ترکیه را به اتهام ارتباط با فتح‌الله گولن رهبر مخالف آنکارا که از سال ۱۹۹۹ به این سو در آمریکا به سر می‌برد در سراسر این کشور بازداشت کرد.

به گزارش رسانه های ترکیه در روز شنبه،‌ در بین دستگیرشدگان در این عملیات که به طور همزمان در ۳۳ استان این کشور انجام شد، فرماندهان ژاندارمری سلجوق ازمیر، بیره‌جیک شانلی‌اورفا و کارایازی ارزروم نیز به چشم می‌خورند.

پلیس ترکیه هفته پیش نیز ۱۸۱ نفر را در مناطق مختلف این کشور به اتهام ارتباط با جریان "فتح اله گولن" از رهبران مخالف دولت این کشور و نیز دست داشتن در کودتای سال ۲۰۱۶ بازداشت کرد.

بازداشت این افراد پس از آن صورت گرفت که دادستانی آنکارا حکم بازداشت ۲۶۰ نفر را به اتهام استفاده از اپلیکیشن "بایلوک" صادر کرد؛ مقامات ترکیه می گویند که مخالفان از این پیام رسان برای ارتباط با یکدیگر از جمله در ماجرای کودتای سه سال قبل استفاده کرده اند.

از میان این افراد ۱۷۱ نفر در آنکارا و ۱۰ شخص دیگر در مناطق دیگر ترکیه بازداشت شده اند.

دولت آنکارا مدعی است که کودتای سه سال قبل در ترکیه توسط طرفداران فتح اله گولن روحانی سرشناس و رهبر مخالفان دولت ترکیه و با دستور مستقیم وی، عملی شده است.

گولن که از ۱۸ سال قبل در ایالت پنسیلوانیای آمریکا ساکن بارها اتهامات علیه خود را رد کرده است.

بر اساس گفته مقامات ترکیه، گولن با تشکیل گروهی موسوم به "فتو" و با رخنه در تشکیلات قضایی، نظامی، آموزشی و ارکان دولتی، کودتای ۱۵ جولای ۲۰۱۶(۲۵ تیرماه سال ۱۳۹۵) را سازماندهی کرده است.

بر این اساس، دولت آنکارا چند روز پس از کودتای نافرجام با تصویب قانون وضع فوق العاده، برخورد با عوامل کودتا و گروه گولن را آغاز کرد.

به گزارش رسانه های بین المللی تاکنون در حدود ۱۴۰ هزار کارمند در بخش عمومی و دولتی این کشور به اتهام ارتباط با جریان گولن و مشارکت در کودتا، انفصال از خدمت شده اند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha