۱۱ بهمن ۱۳۹۷، ۱۶:۰۹
کد خبر: 83191516
T T
۰ نفر
52 هزار روستای كشور پس از انقلاب از نعمت برق برخوردار شدند

گناباد- ایرنا- وزیر نیرو گفت: 52 هزار و 200 روستا در كشور طی 40 سال بعد از انقلاب اسلامی از نعمت برق برخوردار شده اند.

به گزارش ایرنا، رضا اردكانیان روز پنجشنبه در سفر به استان خراسان رضوی در نشست بررسی مسائل و مشكلات صنعت آب و برق شهرستان گناباد این استان افزود: در ابتدای پیروزی انقلاب كمتر از چهار هزار و 400 روستا از نعمت برق برخوردار بودند كه این تعداد هم اكنون به بیش از 57 هزار روستا افزایش یافته و تمام روستاهای بیش از 10 خانوار برقدار شده اند.
وی اظهار داشت: ظرفیت نیروگاههای تجدید پذیر كشور از یك هزار مگاوات فعلی به چهار هزار مگاوات در پایان دولت دوازدهم و 6 هزار مگاوات تا پایان برنامه ششم توسعه افزایش می یابد.
وی ظرفیت نیروگاههای بادی كشور را 30 هزار مگاوات ذكر كرد و گفت: با مدیریت صحیح و پاسخگویی مناسب به تقاضاهای جدید با این ظرفیت تا 50 درصد از انژری باد برای تولید برق استفاده می شود.
وزیر نیرو افزود: سدهای بهره برداری شده پس از انقلاب در كنترل سیلاب نقش مهم داشته و سدهای بزرگ در خوزستان مانند سد كرخه تا 11 هزار مترمكعب در ثانیه ورودی دارد كه با مدیریت صحیح ظرفیت خروجی آن تا چند صد مترمكعب در ثانیه كنترل شده است.
وی اظهار داشت: به بركت انقلاب اسلامی صددرصد جمعیت شهری و 75 درصد جمیعت روستایی از نعمت آب شرب بهداشتی برخوردار شده اند و در دولت تدبیر و امید از سال 1392 بیش از 9 هزار روستا با 6 میلیون نفر جمیعت از مزایای این طرحها برخوردار شده اند.
وی گفت: تعداد روستاهای دارای آب سالم بهداشتی در كشور از 12 درصد در ابتدای پیروزی انقلاب به 75 درصد افزایش یافته است.
وزیر نیرو افزود: 50 درصد جمیعت كشور زیرپوشش شبكه های فاضلاب قرار دارند و تعداد تصفیه خانه های فاضلاب شهری از چهار تصفیه خانه به 216 مورد افزایش یافته و بیش از 40 طرح بزرگ آب و فاضلاب تا پایان سال در استانهای مختلف به بهره برداری می رسد.
رئیس مجمع نمایندگان استان خراسان رضوی در مجلس شورای اسلامی هم در این مراسم گفت: طرحهای بسیار خوبی به بركت انقلاب اسلامی در صنعت آب و برق كشور اجرا شده كه باید قدردان این خدمات باشیم.
حمید بنایی افزود: گناباد بعد از مشهد دارای طولانی ترین خط انتقال آب است و احداث مخزن 10 هزار مترمكعبی این شهرستان پیشرفت اندك دارد.
وی با اشاره به تنگناهای متعدد در حوزه های آب و برق گناباد خواستار توجه بیشتر به رفع این تنگناها شد.
حجت الاسلام حسن صادقی نسب امام جمعه گناباد هم گفت: شبكه آبرسانی شهری این شهرستان فرسوده و هدر رفع آب در این بخش بسیار است كه مسئولان باید با اختصاص اعتبار مناسب برای رفع این مشكل اقدام اساسی انجام دهند.
وزیر نیرو روز پنجشنبه با سفر به استان خراسان رضوی عملیات اجرایی نیروگاه برق راشد و تصفیه خانه شهرستان تربت حیدریه را آغاز كرد و بعد از افتتاح طرحهای آبرسانی روستایی در بجستان برای بررسی مسائل و مشكلات آب و برق گناباد به این شهرستان سفر كرد.
وزیر نیرو بعد از این نشست گناباد را به مقصد شهرستان خواف ترك كرد.
شهرستان 89 هزار نفری گناباد در 287 كیلومتری جنوب مشهد واقع است.
2095/ 6053