۱۱ بهمن ۱۳۹۷، ۱۸:۱۴
کد خبر: 83191643
T T
۰ نفر

چین و قطر چندین تفاهم نامه همكاری امضا كردند

۱۱ بهمن ۱۳۹۷، ۱۸:۱۴
کد خبر: 83191643
چین و قطر چندین تفاهم نامه همكاری امضا كردند

پكن- ایرنا- 'شیخ تمیم بن حمد آل ثانی' امیر قطر و 'شی جین پینگ' رییس جمهوری خلق چین، امروز پنجشنبه در پكن چندین سند همكاری در حوزه های مختلف امضا كرد.

به گزارش ایرنا از شینهوا، این تفاهم نامه ها شامل همكاری در زمینه های دیپلماتیك، سیاسی و تجاری از جمله مشاركت قطر در توسعه طرح یك جاده - یك كمربند است.
شی جین پینگ رییس جمهوری چین و 'شیخ تمیم بن حمد آل ثانی' امیر قطر در این دیدار با تقویت احترام متقابل و تعمیق همكاری و توسعه روابط همكاری راهبردی دو كشور موافقت كردند.
شی جین پینگ در این دیدار با اشاره به برقراری روابط همكاری راهبردی بین دو كشور در سال 2014، از اجرای توافقات حاصله میان دو كشور ابراز خوشحالی كرد.
او با تاكید بر تمایل به افزایش تبادلات و تعمیق اعتماد متقابل سیاسی با قطر و حمایت از مسیر توسعه این كشور، از پایبندی قطر بر سیاست چین واحد و پشتیبانی این كشور از چین در مسایل مربوط به منافع محوری چین تقدیر كرد.
شی همچنین بر ضرورت هماهنگ سازی راهبردهای دو كشور برای توسعه و همكاری آنها در اجرای طرح كمربند و جاده تاكید كرد.
امیر قطر نیز در این دیدار ضمن تبریك سال نوی چینی به 'شی چین‎پینگ' و مردم چین گفت: دو كشور شریك راهبردی همدیگر هستند و روابط آنها به سرعت در حال توسعه است.
'شیخ تمیم بن حمد آل ثانی' با اشاره به اطمینان قطر به اقتصاد چین اظهار كرد انتظار دارد تا در زمینه‌های انرژی، سرمایه‎گذاری، علوم و فنون و تاسیسات زیربنایی با چین همكاری كند.
او از فعالیت‌های شركت های چینی در قطر استقبال كرد و گفت قطر سعی می‎كند تا ارتباط خود با چین در زمینه‌های فرهنگ، گردشگری و رسانه را افزایش دهد.
امیر قطر موضع سازنده چین در مسایل منطقه را عالی ارزیابی كرد و گفت قطر مایل است با چین درباره مبارزه با تروریسم و افراط ‌گرایی هماهنگی و همكاری موجود را افزایش دهد.
سفر دو روزه 'شیخ تمیم بن حمد آل ثانی' امیر قطر با دعوت 'شی جین چینگ' رئیس جمهوری چین روز چهارشنبه آغاز شد.
امیر قطر همچنین امروز پنجشنبه در پكن با 'لی جان شو' رییس مجلس ملی نمایندگان خلق چین دیدار و گفت و گو كرد.
او پیش از این دو بار برای شركت در مراسم افتتاح المپیك 2008 پكن و همچنین یك سفر رسمی در سال 2014 به چین سفر كرده بود.
'شیخ تمیم بن حمد آل ثانی' پیش از سفر به چین از كره جنوبی دیدار كرد.
**آساق**1904**