۱۲ بهمن ۱۳۹۷، ۱۲:۰۴
کد خبر: 83192210
T T
۰ نفر
نمره عالی انقلاب اسلامی در كارنامه باسوادی

تهران- ایرنا- سوادآموزی و فراگیری علم و دانش زمینه ساز رشد و ترقی و یكی از شاخص های توسعه یافتگی در جوامع به شمار می رود كه این شاخص در كارنامه درخشان انقلاب اسلامی نمره عالی كسب كرده و نرخ رشد با سوادی از 36 درصد در دهه پنجاه به 86 درصد در دهه نود ارتقا یافته است.

به گزارش خبرنگار علمی ایرنا، با مطالعه اجمالی میزان فقر، بیماری و مشكلات فرهنگی و اقتصادی در جوامع مختلف به راحتی می توان به رابطه معكوس سطح باسوادی و تاثیر مستقیمی كه بر كاهش این چالش های اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی دارد، پی برد؛ به این معنا كه هر چه سطح سواد افزایش یابد به همان میزان از فقر، عقب ماندگی، مشكلات سلامت و فرهنگ كاسته می شود.
شاهد این ادعا در كشور ما و در آستانه چهل سالگی انقلاب اسلامی، افزایش امید به زندگی و سلامت، كاهش فقر و غیره متناسب با افزایش سطح سواد خانواده هاست؛ موضوعی كه «علی اكبر باقرزاده» در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا به آن اشاره كرد و گفت: جای تردیدی نیست كه سوادآموزی در كشور ما پیشرفت خوبی داشته و شواهد آن را می توان در بهبود كیفیت زندگی و تسهیل مسیر رشد و شكوفایی دید.
رییس پیشین سازمان نهضت سواد آموزی در این گفت و گو، بحث سوادآموزی را در سه شاخص با دوران پیش از انقلاب اسلامی، میانگین جهانی و همچنین دستاوردهای سه كشور برزیل، چین و تركیه مقایسه كرد.

**سبقت رشد سواد آموزی ایران در میدان رقابت با میانگین جهانی
باقرزاده ادامه داد: بر اساس نتایج سرشماری در سال های پیش از انقلاب یعنی سال 1355 كه جمعیت كشور بالغ بر 34 میلیون نفر بود كه 47 درصد شهرنشین و 53 درصد در روستا زندگی می كردند، در گروه سنی پانزده سال و بالاتر، 36 درصد افراد باسواد بودند در حالی كه میانگین جهانی 69 درصد اعلام شده بود یعنی ما حدود 33 درصد از میانگین جهانی عقب تر بودیم.
وی افزود: در سال 1395 كه آخرین سرشماری ایران حكایت از جمعیت 80 میلیون نفری را نشان می دهد با توجه به گزارش های رسمی جهانی، میزان باسوادی ایرانیان به 86 درصد رسید حال آنكه این رقم در دنیا 82.2 درصد باقی ماند؛ یعنی ایران توانست نزدیك به چهار درصد از دنیا پیشی بگیرد. همچنین می توان گفت در این سال ها یعنی از سال 1355 تا 1395 میانگین جهانی باسوادی، 13.2 درصد رشد كرده اما میانگین رشد باسوادی در جمهوری اسلامی حدود 50 درصد یعنی چهار برابر رشد باسوادی در جهان بوده است.
رییس پیشین سازمان نهضت سوادآموزی اضافه كرد: در سال های 91 تا 95 هم رشد باسوادی كشور 2.85 درصد برآورد شده كه تقریبا سه برابر میزان رشد میانگین جهانی در فاصله 15 سال یعنی 2000 تا 2015 است و یك و نیم میلیون نفر از جمعیت بی سوادان در سال های 91 تا 95 كم شده است.

**پیشگامی ایران در عرصه سوادآموزی در مقایسه با كشورهای همتا
رییس پیشین سازمان نهضت سوادآموزی در ادامه برای درك بهتر رشد باسوادی در چهل سال انقلاب به مقایسه ایران با برخی كشورهای همتا پرداخت. به گفته وی، تركیه در بسیاری از شاخص ها در رده رقبای ایران به شمار می رود؛ به همین دلیل مقایسه نرخ باسوادی میان این دو كشور قابل درك خواهد بود.
وی ادامه داد: همانطور كه ذكر شد در سال های پیش از پیروزی انقلاب یعنی در سال 1355، در گروه سنی پانزده سال به بالا ، درصد باسوادی 36 درصد و تركیه در همین سال دارای 61.6 درصد نرخ باسوادی بود.
باقرزاده تصریح كرد: حال با گذشته چهل سال از انقلاب، درست است كه ایران دارای حدود 85 درصد نرخ باسوادی و تركیه حدود 95 درصد است اما به طور متوسط 48.5 درصد در چهل سال رشد باسوادی داشتیم كه تركیه در همین بازه زمانی 34 درصد رشد داشته است.
چین دومین كشوری بود كه باقرزاده به مقایسه آن با ایران پرداخت و گفت: چین به عنوان كشوری كه در زمینه سوادآموزی رشد و توسعه بسیاری داشته، در خلال سال های 1982 تا 2010 ، از میانگین رشد باسوادی 29.5 درصد برخوردار بوده است در حالی كه ایران در همین بازه زمانی نزدیك به 42 درصد رشد داشته است.
وی افزود: اگر همین مقایسه را در خلال سال های 1980 تا 2014 بین ایران و برزیل داشته باشیم در می یابیم جمهوری اسلامی ایران در این سال ها 45 درصد و برزیل 17 درصد رشد داشته است.
باقرزاده یادآوری كرد: همه این شاخص ها نشان می دهد میزان رشد باسوادی در ایران بالا رفته اما راه پیموده نشده هم زیاد است.

**كاهش فاصله باسوادی زنان و مردان از ثمرات انقلاب اسلامی
این مسوول پیشین درباره وضعیت سواد زنان در گذر چهل سال از انقلاب گفت: پیش از انقلاب بنا بر آخرین سرشماری سال 1355، جمعیت زنان 16 میلیون و 300 هزار نفر بود كه به همین نسبت درصد باسوادی زنان بالای 15 سال 24 درصد اعلام شد كه همین نرخ در جهان 61 درصد را نشان می داد. با تلاش مسوولان و همت بالای زنان در عرصه سوادآموزی، این نرخ در سال 1395 مطابق آخرین آمار اعلام شده، به 82 درصد رسیده یعنی حدود 58 درصد رشد داشته كه در جهان این عدد 82 درصد است.
وی ادامه داد: مطلب قابل توجه در این رشد،كاهش فاصله با سوادی زنان و مردان است به این معنا كه پیش از انقلاب فاصله باسوادی زنان با مردان حدود 24 درصد بود كه اكنون این عدد به 70 درصد رسیده است كه نشان از كاهش چشمگیر این فاصله دارد.

**روند افزایشی جمعیت باسواد در چهل سال انقلاب
باقرزاده در مورد نرخ جمعیت باسواد در پیش و پس از انقلاب هم خاطرنشان كرد: در سال اول پیروزی انقلاب اسلامی، 51.6 درصد از جمعیت 15 تا 24 سال كشور با سواد بودند و در دنیا این عدد 77.6 درصد اعلام شد در حالیكه طبق گزارش ها نرخ باسوادی در همین بازه سنی در سال 95 به 97.4درصد رسیده است و این نرخ در دنیا، 91 درصد است.
رییس سابق سازمان نهضت سوادآموزی همچنین بیان كرد: همچنین در گروه سنی 10 تا 49 سال، استان های تهران، اصفهان، مازندران، سمنان، زنجان، البرز و بوشهر ك بالای 99 درصد و 24 استان بالای 96 درصد رشد باسوادی هستند كه در همین گروه سنی، 11 استان كشورمان بالای 97 درصد نرخ باسوادی دارند. این ها همه افتخارات بزرگ كشور و دستاوردهای مهمی است كه به بركت انقلاب و تلاش همكاران ما در سواد آموزی و جدیت استانداران و فرمانداران و مدیران آموزش و پرورش حاصل شده است.

علمی*9294*1961*
۰ نفر