۱۲ بهمن ۱۳۹۷، ۱۶:۵۷
کد خبر: 83192565
T T
۰ نفر

بی نیازی از پزشكان خارجی دستاورد بزرگ انقلاب

۱۲ بهمن ۱۳۹۷، ۱۶:۵۷
کد خبر: 83192565
بی نیازی از پزشكان خارجی دستاورد بزرگ انقلاب

مشهد - ایرنا - ساكنان قدیمی این مرز و بوم معاینه بیماران توسط طبیبان خارجی از هند و پاكستان را به خوبی به یاد دارند و اینك در چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی شاهد رشد چشمگیر پزشكان ایرانی و بی نیازی از خارجی ها در این عرصه به عنوان دستاورد بزرگ انقلاب هستیم.

به گزارش ایرنا، به مدد پیشرفت های حاصله و آموزش موفق نیروی انسانی در عرصه پزشكی، اینك پزشكان ایرانی در دوردست ترین نقاط كشور فعالیت دارند و مهارت و توانمندی های آنان در منطقه و جهان زبانزد شده است.
سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی در این زمینه گفت: قبل از پیروزی انقلاب اسلامی حدود 6 هزار پزشك از كشور‌های مختلف مانند هند، پاكستان و بنگلادش در ایران فعالیت می‌ كردند كه اكنون كشور بی نیاز از این پزشكان شده است.
روند توسعه شاخص های بهداشتی، درمانی، آموزشی و پژوهشی در ایران طی 40 سال حیات پربركت انقلاب و نظام مقدس جمهوری اسلامی به دنبال اقدامات انجام شده و تربیت نیروی انسانی متبحر در عرصه سلامت اعم از پزشك و پیراپزشك رشد چشمگیر داشته است.
آمارهای رسمی نقل شده از سوی مسئولان وزارت بهداشت حاكی از آن است كه پیش از پیروزی انقلاب اسلامی از هر هزار كودكی كه به دنیا می آمد حدود 130 كودك به یك ماهگی نمی رسید و جان خود را از دست می داد، همچنین در آن زمان از هر یك هزار كودك 147 نفر قبل از پنج سالگی به دلیل ابتلا به بیماریهای مختلف فوت می كرد.
از سوی دیگر قبل از پیروزی انقلاب اسلامی از هر یك هزار زن باردار 245 نفر به دلیل عوارض بارداری و زایمان جان خود را از دست می داد و پوشش واكسیناسیون فقط 30 درصد بود كه هم اكنون به 100 درصد رسیده است.
سرپرست وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی به تازگی اعلام كرد با همت پزشكان، كارشناسان، بهورزان و پرستاران اكنون مرگ و میر در تمام شاخص های مربوطه در كشور به كمتر از یك دهم كاهش یافته و ایران در بین 23 كشور مدیترانه ای رتبه اول را در این زمینه كسب كرده است.
دكتر سعید نمكی افزود: قبل از پیروزی انقلاب اسلامی تعداد پزشكان فعال در كشور كه مجموعه ای از پزشكان ایرانی و خارجی بودند، 14 هزار و 700 نفر بود.
وی خاطر نشان كرد: باعث افتخار است كه اینك پزشكان ایرانی در دورترین مناطق كشور حضور فعال دارند و 140 هزار پزشك اعم از عمومی و متخصص در این كشور به طبابت مشغولند.
نمكی گفت: قبل از انقلاب تعداد دانشجویان پزشكی در كشور حدود 600 نفر بود كه اكنون پذیرش سالانه دانشجویان پزشكی به بیش از 6 هزار نفر رسیده است.
پهنه وسیع خراسان نیز كه تا پیش از تقسیم به سه استان در اوایل دهه 1380 وسیعترین پاره تقسیمات كشوری ایران بود در ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به مردم نمونه ای شاخص از دستاوردهای چهل سال تلاش انقلابی در سایه نظام جمهوری اسلامی است.
هم اكنون حدود 80 درصد از جمعیت 6،5 میلیون نفری استان خراسان رضوی زیرپوشش خدمات دانشگاه علوم پزشكی مشهد قرار دارد و مابقی این جمعیت توسط دانشكده ها و دانشگاههای علوم پزشكی گناباد، سبزوار، نیشابور، تربت حیدریه و تربت جام خدمات رسانی می شود.
اكنون دانشگاه علوم پزشكی مشهد با دارا بودن 9 هزار دانشجو یكی از پنج دانشگاه علوم پزشكی برتر در سطح كشور شناخته شده كه سهم بسزایی در آموزش نیروی انسانی متبحر به ویژه تربیت پزشكان در كشور دارد.
كلانشهر مشهد با سه و نیم میلیون نفر جمعیت ثابت و حدود 30 میلیون زائر و مسافری كه سالانه از داخل و خارج كشور مراجعه می كنند اینك دارای پزشكان ماهر و توانمند بوده و رتبه های برتر كشور را در این زمینه به خود اختصاص داده است.

* حوزه سلامت بی نیاز از پزشكان خارجی
رئیس دانشگاه علوم پزشكی مشهد با بیان اینكه تربیت نیروی انسانی ماهر و با اخلاق بر اساس نیاز جامعه از وظایف مهم دانشگاههاست گفت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی، تحولات چشمگیر در حوزه تربیت نیروی انسانی كشور رخ داد و اكنون حوزه سلامت بی نیاز از پزشكان و نیروی های خارجی شده است.
دكتر محمد رضا دارابی افزود: این در حالی است كه پیش از پیروزی انقلاب اسلامی پزشكانی از كشورهای پاكستان، هند، بنگلادش و فیلیپین در مناطق مختلف استان خراسان رضوی و كشور فعالیت می كردند.
وی اظهار داشت: در حال حاضر در تمام شهرستان های استان متخصصان پزشكی در گروه های مختلف از جمله زنان، كودكان، جراحی، داخلی، بیهوشی و ارتوپدی حضور دارند و به مردم خدمات ارائه می دهند.
وی گفت: با وجود رشد سه برابری جمعیت كشور نسبت به بدو پیروزی انقلاب اسلامی، در حال حاضر در تمام گروه های تخصصی و فوق تخصصی و تمام حرف پزشكی و پیراپزشكی نیروی انسانی تربیت شده و كشور در این زمینه به خودكفایی رسیده است.
دارابی افزود: در مناطق زیر پوشش دانشگاه علوم پزشكی مشهد نیز علاوه بر حضور پزشكان عمومی و خانواده، پزشكان متخصص نیز به ارائه خدمت به مردم می پردازند.
وی بیان كرد: هم اكنون 9 هزار و 521 دانشجو در 163 رشته آموزشی در مقاطع كاردانی تا تخصصی و فوق تخصص در هفت دانشكده زیر پوشش دانشگاه علوم پزشكی مشهد مشغول تحصیل هستند.

* رشد چشمگیر پزشكان فعال در مشهد پس از پیروزی انقلاب
رئیس سازمان نظام پزشكی مشهد نیز پیشینه فعالیت این نهاد را از سال 1339 عنوان كرد و گفت: اعضای سازمان نظام پزشكی شامل پزشكان عمومی، متخصص و فوق تخصص، داروسازان، دندانپزشكان و گروههای پیراپزشكی نظیر فیزیوتراپی، ماماها و بینایی سنج ها هستند.
دكتر علی بیرجندی نژاد افزود: تربیت پزشكان ماهر و متبحر در شهر مشهد طی چهار دهه گذشته از رشد چشمگیر برخوردار بوده و قابل مقایسه با شاخص های قبل از پیروزی انقلاب اسلامی نیست.
وی اظهار داشت: در سال 1357 تعداد اعضای سازمان نظام پزشكی مشهد حدود 980 نفر بود كه از این تعداد 898 نفر پزشك شامل350 پزشك عمومی و 548 پزشك متخصص بودند.
رئیس سازمان نظام پزشكی مشهد گفت: در زمان حاضر سازمان نظام پزشكی مشهد دارای 13 هزار عضو است كه هفت هزار و 810 نفر از این تعداد پزشك شامل چهار هزار و 980 پزشك عمومی و 2 هزار و 830 پزشك متخصص و فوق تخصص هستند.
بیرجندی نژاد، تعداد دندانپزشكان فعال در مشهد را قبل از پیروزی انقلاب اسلامی 74 نفر و تعداد داروسازان را دو نفر عنوان كرد و افزود: به مدد پیشرفت های حاصله پس از انقلاب اسلامی هم اكنون یك هزار و 737 دندانپزشك و یك هزار و 240 داروساز در این شهر فعالیت دارند.
3027 / 6053
۰ نفر