۱۳ بهمن ۱۳۹۷، ۱۱:۴۵
کد خبر: 83193242
T T
۰ نفر
محققان ايراني موفق به طراحي و ساخت واسط مغز-ماشين شدند

تهران- ايرنا- محققان و مهندسان آزمايشگاه علوم و مهندسي اعصاب در دانشگاه علم و صنعت ايران با اجراي يك طرح پژوهشي موفق به طراحي و ساخت واسط مغز - ماشين مبتني بر تحريك نواحي حسي- پيكري و عمقي مغز شدند.

به گزارش روز شنبه ايرنا از ستاد توسعه علوم و فن آوري هاي شناختي، دكتر 'محمدرضا دليري' عضو هيات علمي و مدير آزمايشگاه علوم و مهندسي اعصاب در دانشگاه علم و صنعت ايران گفت: با حمايت هاي ستاد توسعه علوم و فن آوري هاي شناختي، طرح هدايت و كنترل موش صحرايي (رت ربات) با تحريك الكتريكي مغز با همكاري جمعي از محققان در اين آزمايشگاه اجرا و تكميل شده است.
وي گفت: در اين طرح پژوهشي تحت حمايت ستاد علوم شناختي، براي اولين بار در ايران سيستم هدايت و جهت دهي موش صحرايي توسعه داده شده است.
عضو هيات علمي دانشگاه علم و صنعت ايران افزود: يكي از موضوعات مهم در بحث فيزيولوژي عصبي، تحريك عمقي مغز و كاربردهاي گسترده آن مي باشد و در اين روش تحريك، با استفاده از روش هاي جراحي با كاشتن الكترود، پالس هاي الكتريكي به سمت نقاط مشخص مغز ارسال مي شوند.
دليري با اشاره به اينكه از كاربردهاي اين روش تحريك مي توان به كنترل دردهاي مزمن و همچنين كنترل حيوانات از راه دور و جهت دهي آنها در مسير مشخص اشاره كرد، يادآور شد: سيستم پيشنهادي با شناسايي نقاط هدف براي تحريك الكتريكي در مغز حيوان و كاشت الكترود در آن نقاط ، عمل هدايت را انجام مي دهد.
مجري اين طرح پژوهشي در حوزه علوم شناختي خاطرنشان كرد: در اين طرح، بررسي جامعي در زمينه روش هاي تحريك الكتريكي نواحي مختلف قشري و زيرقشري مغزي به منظور اعمال حس مجازي و جهت دهي موش صحرايي انجام شده است.
به گفته دليري، نتايج آزمون ها نشان داد كه با تحريك نواحي حسي مجازي مذكور در يك سمت مغز، موش صحرايي به جهت مشخص هدايت مي شود، بطوري كه آموزش حيوان به صورت مرحله به مرحله بوده و ابتدا در يك پيچ راه ساده با امكان انتخاب دو مسير در جهت هاي چپ و راست آموزش و در مرحله تكميلي در محيطي پيچيده تر با تعداد نقاط تصميم گيري بيشتر سيستم جهت دهي مورد آزمايش قرار گرفته است.
وي اضافه كرد: همچنين در اين پروژه اثر پارامترهاي مختلف در تحريك الكتريكي نواحي مختلف مغزي بر اساس بيشترين اثر بخشي در نواحي حس مجازي براي جهت دهي حيوان و جلوگيري از بروز پديده تطبيق پذيري در حس پاداش مجازي بررسي شده و مقادير مناسب براي اين منظور مورد شناسايي قرار گرفت .
محقق حوزه علوم شناختي با بيان اينكه حوزه تخصصي آزمايشگاه علوم و مهندسي اعصاب در دانشگاه علم و صنعت ايران، واسط هاي عصبي، سيستم هاي واسط مغز- ماشين در زمينه علوم اعصاب و مهندسي عصبي است، همچنين گفت: در اين آزمايشگاه ابزارهاي لازم براي تركيب كارهاي تجربي بر روي حيوانات آزمايشگاهي و دانش مهندسي فراهم شده و از جمله نقاط قوت آزمايشگاه، دانش كاشت آرايه هاي ميكروالكترودي جهت انجام تحريك و ثبت هاي خارج سلولي به صورت اسپايك و پتانسيل هاي ميداني و دانش پردازش انواع سيگنال هاي مغزي است.
علمي ** 1201 **2017
۰ نفر