۱۴ بهمن ۱۳۹۷، ۱۲:۵۹
کد خبر: 83195046
T T
۰ نفر
تاثيرات مثبت جنگ تجاري چين و آمريكا بر اقتصاد پاكستان

تهران - ايرنا - روزنامه تريبيون گزارش داد: جنگ تجاري چين و آمريكا فرصت خوبي براي برخي كشورها مانند پاكستان فراهم آورده است تا اقتصاد ضعيف خود را از طريق صادرات محصولات مشمول تعرفه هاي تجاري دو كشور مثل سويا و محصولات دريايي به چين، بهبود بخشند.

به گزارش روز يكشنبه ايرنا، روزنامه تريبيون به نقل از بانك دولتي پاكستان نوشت: دو اقتصاد بزرگ دنيا يعني چين و آمريكا با اعمال تعرفه هاي مالياتي بر هزاران كالاي يكديگر از ماه جولاي سال 2018 ميلادي، باعث كاهش رشد اقتصاد جهاني شده اند.
اين بانك در گزارش سه ماهه نخست سال مالي 2018-2019 نوست: اين تعرفه هاي اعمال شده توسط اين دو قدرت اقتصادي دنيا، فرصت ها و چالش هاي خوبي را براي پاكستان به ارمغان آورده است. اعمال اين تعرفه ها بر اقلام غذايي مهم از جمله برنج، غذاهاي دريايي و دانه و روغن سويا مي تواند كسري تجاري پاكستان را تا حد چشمگيري كاهش دهد.
در ميان هزاران كالايي كه چين و آمريكا بر آنها تعرفه هاي مالياتي اعمال كرده اند، صادرات سه دسته از اين مواد غذايي مي تواند براي پاكستان مفيد و سودمند باشد؛ اين سه دسته شامل صادرات مواد غذايي دريايي، برنج و پنبه (پنبه خام، پارچه و نخ) است. در حال حاضر به دليل تعرفه هاي آمريكا و چين بر كالاهاي يكديگر صادرات غذايي دريايي از چين به آمريكا و و صادرات برنج و پنبه از چين به آمريكا بسيار هزينه بر است.

**محصولات دريايي
به گزارش بانك دولتي پاكستان، چين از بزرگترين واردكنندگان محصولات و غذاهاي دريايي است و سال 2017 ميلادي 16.3 درصد كل محصولات دريايي خود به ارزش 1.3 ميليارد دلار را از ايالات متحده وارد كرده است.
چين بيشتر، محصولاتي چون خرچنگ، صدف، سفره ماهي و ساردين كه همه تحت تاثير تعرفه ها قرار گرفته اند را از آمريكا وارد مي كند كه در حال حاضر پاكستان نيز اين محصولات را صادر مي كند.
اين بانك ادامه مي دهد، صادرات جهاني اين محصولات پاكستان در سال مالي جاري، 338.9 ميليون دلار بوده است و 75.1 درصد كل صادرات دريايي كشور را به خود اختصاص داده است. از آنجايي كه صادرات غذاي دريايي به چين از آمريكا در حال حاضر بسيار گران تمام مي شود، پاكستان ممكن است حضور خود را در بازارهاي چين پر افزايش دهد.

*سويا
چين علاوه بر محصولات دريايي، بزرگترين وارد كننده سويا و ايالات متحده نيز دومين توليد كننده و صادر كننده اين محصول پس از برزيل است. نكته قابل توجه اين است كه سويا بيشترين محصول صادراتي از آمريكا به چين است.
سويا جزو نخستين محصولاتي بود كه در زمان اعمال تعرفه ها تحت تاثير قرار گرفت و از آن پس چين نياز سويا خود را از برزيل و آرژانتين تامين مي كند. و اين امر باعث كاهش بهاي سويا در آمريكا شد.
اين موضوع فرصتي براي كارخانه هاي روغن خوراكي پاكستان به وجود آورد تا بتوانند خريد دانه سويا خود را از آمريكا انجام دهند زيرا قيمت ها در اين كشور به شدت در حال كاهش بود. علاوه بر اين افزايش بيشتر وارات از آمريكا، باعث صرفه جويي درزمينه ارز خارجي براي پاكستان خواهد شد.
**آساق**9470**1663**