۱۵ بهمن ۱۳۹۷، ۱۳:۰۰
کد خبر: 83196654
T T
۰ نفر
قانون خروج نظامیان آمریكا از عراق سریعا تصویب شود

بغداد – ایرنا – رییس فراكسیون «اصلاح و سازندگی» در پارلمان عراق به عنوان یكی از دو فراكسیون بزرگ پارلمانی حامی دولت در واكنش به اظهارات مداخله گرانه رییس جمهوری آمریكا خواستار تسریع فوری در تصویب طرح قانونی خروج نظامیان امریكا از خاك عراق شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، «شیخ صباح الساعدی» كه از اعضای برجسته فراكسیون «سائرون» (مورد حمایت مقتدا صدر) است، روز دوشنبه در بیانیه ای گفت كه از نمایندگان پارلمان و هیات رییسه پارلمان می خواهد كه در تصویب لایحه قانونی پیشنهاد شده برای پایان دادن و لغو توافقنامه امنیتی و بخش سوم توافقنامه راهبردی بین عراق و آمریكا شتاب كنند.
توافقنامه امنیتی و توافقنامه همكاری های راهبردی بین آمریكا و عراق در 2008 برای پایان دادن به حضور اشغالگران آمریكا و ترسیم نقشه راه همكاری های راهبردی بین دو كشور بعد از خروج نظامیان آمریكا از عراق تدوین شده و به تصویب پارلمان عراق رسیده است.
بعد از حمله گروه تروریستی داعش در 2014، دولت عراق در چارچوب توافقنامه امنیتی خواستار كمك نیروهای امریكایی در این جنگ شد كه به موجب آن، آمریكا ائتلاف بین المللی برای مبارزه با داعش را تشكیل داد.
واشنگتن برخلاف بنود توافقنامه امنیتی و همچنین توافقنامه همكاری های راهبردی، قضیه مبارزه با داعش را بهانه ای برای بازگشت و اشغال مجدد اراضی عراق قرار داد و اظهارات روز گذشته رییس جمهوری آمریكا كه هدف حضور نظامیانش را در داخل خاك عراق، زیر نظرگرفتن ایران عنوان كرده بود، بیش از پیش اهداف مخوف این حضور نظامی بیگانه را در داخل عراق آشكار كرد و همین امر موجی از اعتراضات را در این كشور به دنبال داشته است.
بسیاری از گروه های سیاسی و حتی مقامات بلندپایه عراق بعد از این اظهارات مداخله گر «دونالد ترامپ» رییس جمهوری آمریكا در امور داخلی عراق، علیه وجود نظامیان آمریكا موضع گرفته و خواهان پایان بخشیدن سریع به این حضور نظامی بیگانه در خاك كشورشان شده اند.
در همین راستا شیخ صباح الساعدی خواستار وحدت صفوف همه اقشار ملت عراق در برابر این نقض آشكار حاكمیت ملی عراق توسط آمریكا شده و گفته است كه همه گروه های سیاسی، نخبگان و فرهیختگان دانشگاهی و ملت عراق را وحدت صفوف در برابر ممانعت از نقض حاكمیت ملی عراق توسط واشنگتن فرا می خواند.
الساعدی اضافه كرده است كه از «برهم صالح» به عنوان رییس جمهوری و نماد حاكمیت ملی و دفاع از تمامیت ارضی عراق می خواهد كه تمامی اقدامات لازم برای تضمین حاكمیت ملی اتخاذ كند.
به گفته وی، به موجب قانون اساسی عراق رییس جمهوری عراق باید پاسخ قاطع به اظهارات رییس جمهوری آمریكا بدهد زیرا سمبل نظام و حاكمیت و تضمین كننده وحدت و سلامت اراضی عراق است.
رییس فراكسیون اصلاح و سازندگی در پارلمان عراق گفت كه از «عادل عبدالمهدی» نخست وزیر نیز می خواهد كه تمامی تدابیر لازم برای منع تحرك نظامیان آمریكایی و هر نوع نیروی خارجی دیگر را در خاك عراق تا زمان تصویب قانون پیشنهاده شده در پارلمان اتخاذ كند.
وی از «محمد علی الحكیم» وزیر امور خارجه عراق نیز خواسته است كه براساس عرف بین المللی و دیپلماتیك تمامی تدابیر لازم را در خصوص اظهارات توهین آمیز رییس جمهوری آمریكا به حاكمیت ملی عراق و امنیت این كشور اتخاذ كند.
الساعدی تاكید كرد: باید حجم مسوولیت ملی كه بر دوشمان برای حفاظت از عراق و دور نگه داشتن آن از درگیری های منطقه ای و بین المللی نهاده شده است، بدانیم.
وی بر ضرورت جلوگیری از نقض حاكمیت ملی و در معرض تهدید قرار دادن امنیت آن و ممانعت از تبدیل شدن عراق به صحنه نفوذ و زد و خورد تاكید كرده است.
عضو فراكسیون سائرون افزود كه به ترامپ و نه هیچ قدرت یا كشور دیگری اجازه نمی دهیم خاك عراق را بهانه ای برای تهدید كشورهای دیگر قرار دهد.
وی ادامه داد كه به نیروهای آمریكایی كه مرتكب جنایات فجیع و شرم آوری در عراق (در دوره اشغال 2003 - 2011) علیه ملت عراق شده هرگز اجازه نمی دهیم كه امنیت و صلح جامعه را برهم زده و دست به اقدامات تحریك آمیز بزنند.
دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریكا روز یكشنبه در یك گفتگوی تلویزیونی گفت كه نیروهای آمریكایی در عراق با هدف زیرنظر داشتن ایران، باقی خواهند ماند.
این دومین بار است كه ترامپ از این نیت مداخله جویانه واشنگتن پرده بر می دارد.
سخنان وی در جریان سفر مخفیانه سپتامبر گذشته به پایگاه نظامی عین الاسد در استان الانبار عراق پیشتر با واكنش های شدید مقامات و احزاب عراقی مواجه شد و فراكسیون های بزرگ پارلمان درصدد تصویب قانونی برای تعیین تكلیف نیروهای نظامی آمریكا در عراق برآمده اند.
این طرح قرار است در روزهای آینده و با پایان تعطیلات فصلی پارلمان عراق به جریان بیفتد.
خاورم *4*353*380*