۱۵ بهمن ۱۳۹۷، ۱۴:۰۷
کد خبر: 83196823
T T
۰ نفر

نگاه متضاد ترامپ با جهان، درباره افغانستان

۱۵ بهمن ۱۳۹۷، ۱۴:۰۷
کد خبر: 83196823
نگاه متضاد ترامپ با جهان، درباره افغانستان

كابل - ايرنا - رئيس جمهوري آمريكا گفته است كه گروه طالبان در افغانستان بشدت سركوب شده و از جنگ خسته اند و صلح مي خواهند اما اغلب صاحب نظران جهان بر عكس او فكر مي كنند.

به گزارش ايرنا، دونالد ترامپ در مصاحبه با شبكه «سي.بي.اس.» بار ديگر از طولاني شدن جنگ اين كشور در افغانستان ابراز نارضايتي كرده و گفته است كه سربازان آمريكايي در صورت صلح با طالبان از افغانستان خارج مي شوند.
او در ادامه تصريح كرده است كه نيروهاي اطلاعاتي آمريكا براي آن ‌چه كه وي نظارت از نزديك بر اوضاع برشمرده در افغانستان باقي خواهند ماند.
«عتيق الله امرخيل» ژنرال بازنشسته اسبق ارتش افغانستان در واكنش به اين بخش از اظهارات ترامپ كه طالبان سركوب و از جنگ خسته شده اند، گفت كه همه آگاهان جهان باوري مخالف با ديدگاه ترامپ دارند.
امرخيل كه با خبرگزاري «جمهور» افغانستان صحبت كرده ، افزوده است ؛ جهان باور دارد كه آمريكا در افغانستان شكست خورده است ، اما ترامپ مي ‌گويد كه ما دشمنان را سركوب كرديم و آنها از جنگ خسته شده‌اند.
به باور امرخيل از نگاه قوانين ناظر بر امور نظامي ، عقب نشيني نيرو به معني شكست نظامي است كه آمريكا در حال حاضر تصميم گرفته از افغانستان خارج شود.
به باور وي اگر طالبان از جنگ خسته مي شد بايد با فشار آمريكا به گفت و گوي صلح با دولت افغانستان حاضر مي شد اما آنها از موضع قدرت حرف مي زنند و حاضر به مذاكره با دولت افغانستان هم نيستند.
اين آگاه نظامي افغانستان باور دارد كه اظهارات كنوني رئيس جمهوري آمريكا تنها مي تواند تلاشي براي تبليغات انتخابات آتي پنداشته شود.
«نظر محمد مطمئن» هم گفته است كه آمريكا بايد بپذيرد كه نتوانسته امنيت و صلح سراسري را در افغانستان تأمين كند و اكنون در تلاش است، شكست خود را پيروزي جلوه دهد.
وي هم باور دارد كه ترامپ با چنين سخناني مي خواهد به مردم آمريكا پيام دهد كه به وعده هاي خود عمل كرده است .
«اكبر آغا» از فرماندهان سابق گروه طالبان هم به خبرگزاري جمهور گفته است كه اظهارات رئيس جمهوري آمريكا در باره خستگي طالبان از جنگ و سركوب آنها با واقعيت هاي عيني افغانستان مطابقت ندارد.
هند و چين از جمله كشورهايي هستند كه خروج نظاميان آمريكا را از افغانستان به شكلي كه ترامپ مطرح كرد مطلوب ندانستند و آن را حركتي عجولانه خواندند.
البته روز پنجشنبه هفته قبل 11 بهمن ماه جاري مجلس سناي آمريكا مخالفت خود را با خروج سربازان آن كشور از سوريه و افغانستان اعلام كرد.
با وجود اين اظهارات به نظر مي رسد كه آمريكا با راه اندازي بازي هاي پيچيده سياسي در تلاش است تا راهي براي حفظ نظاميان خود در افغانستان پيدا كند و طالبان را قانع سازد كه بخشي از حضور آنها را در اين كشور بپذيرند.
آساق*291*1104**