به گزارش خبرنگار حوزه آموزش ایرنا، علیرضا كاظمی روز دوشنبه در ادامه برگزاری سلسله نشست های تشریح دستاورد چهل ساله وزارت آموزش و پرورش در باغ موزه دفاع مقدس اظهار داشت: برای جبران كمبود مربیان تربیتی در مدارس تلاش می شود ظرفیت پذیرش دانشجو معلم را در این دانشگاه بالا ببریم و همچنین از طریق ماده 28 تلاش داریم معاونت پرورشی سهم خود را بگیرد و افراد بیشتری برای بخش امور تربیتی به عنوان مربی و مشاور جذب شوند.
وی بیان داشت: اگر به ازای هر 15دانش آموز یك ساعت مشاوره در مدارس در نظر بگیریم 28 هزار مشاور و اگر به ازای هر 12 دانش آموز یك ساعت مشاور مدنظر باشد 35 هزار مشاور در مدارس كمبود داریم.
معاون وزیر آموزش و پرورش یادآور شد: همچنین حدود 90 هزار مربی پرورشی در مدارس كمبود داریم و نیاز به نیروی انسانی معضل كلی وزارت آموزش و پرورش است اما توانستیم با استفاده از ظرفیت معلمان حق التدریس خلاء مربیان پرورشی در مدارس را پوشش دهیم.
معاون وزیر آموزش و پرورش بیان داشت: مجموعه این معاونت تنها بخش آموزش و پرورش است كه مولود انقلاب است و بعد از سال 58 با هدف تحكیم ارزش های انقلاب در فضای آموزش و پرورش و توسعه مبانی دینی شكل گرفت.
وی تصریح كرد : این معاونت در دهه اول انقلاب كه شكل ساختار امور تربیتی داشت به دنبال تثبیت امور تربیتی بود و تقدیم حدود 40 هزار فرهنگی و دانش آموز بیانگر حضور پررنگ این نهاد در دهه اول بود و در ادامه این نهاد به معاونت تبدیل شد و اكنون از نظر ساختاری باثبات است.
معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینكه در طول 40 ساله گذشته این معاونت دستاوردهایی مهمی داشته است، افزود : یكی از بخش های مهم زیر ساخت ها است در اوایل انقلاب تنها 35 اردوگاه به عنوان فضای پرورشی و فرهنگی داشتیم و اكنون به 305 اردوگاه رسیده و سال گذشته 15 میلیون نفر روز اردو در این مكان ها برگزار شد.
كاظمی عنوان كرد: 750 دارالقرآن نیز اكنون مشغول توسعه فرهنگ قرآنی هستند و دیگر زیر ساختارها در این معاونت نمازخانه ها در مدارس است كه می تواند منشا اثر باشد. در ابتدای انقلاب صرفا مدارس خاصی نمازخانه داشتند اما امروز 53 هزار نمازخانه در مدارس داریم و یكی از استانداردها برای ساخت مدرسه اكنون ساخت نمازخانه است.
به گفته وی، توجه به كانون های فرهنگی و تربیتی و بستر ساز شكوفاتر شدن استعدادهای دانش آموزان بسیار حائز اهمیت است، این كانون ها در ابتدا 30 كانون بود كه اكنون به یك هزار و 200 كانون رسیده است.
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش تصریح كرد : در بحث كتابخوانی با 63 هزار كتابخانه و 116 میلیون جلد كتاب در مدارس به رشد 220 درصدی رسیده ایم و اینك سرانه دانش آموز كتاب 5.6 درصد است.
معاون وزیر آموزش و پرورش بیان داشت: 4 تشكل رسمی شامل سازمان بسیج دانش آموزی، اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزی، سازمان جوانان هلال احمر و سازمان دانش آموزی و ده ها تشكل غیررسمی دانش آموزی داریم و اكنون بیش از 50 درصد دانش آموزان عضو این تشكل ها هستند.
كاظمی تصریح كرد : استفاده از نهادهای فرهنگی دیگر مثل نهاد روحانیت در اختیار آموزش و پرورش قرار دارد و اكنون حدود 20 هزار روحانی در فضای آموزش و پرورش حضور دارند.
وی با اشاره به اینكه این معاونت به عنوان مكمل فعالیت های درسی ملی، برنامه هایی برای كشف و شناسایی استعداد دانش آموزان را در حوزه فرهنگی و هنری، دانایی و توانایی، برنامه های اردویی و توجه به مناسبت های سیاسی و اجتماعی دنبال می كند، اضافه كرد : سالانه 7 میلیون نفر رشته در این برنامه ها مشاركت دارند.
معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه داد : در حوزه فعالیت های قرآنی مسابقات بین المللی قرآن یكی از اتفاقات خوبی است كه در نظام آموزشی رقم خورده و می توانیم ادعا كنیم 3 هزار حافظ كل قرآن را توانسته ایم تحویل جامعه دهیم و یك میلیون و 250 هزار نفر نیز در نهضت حفظ جزء 30 قرآن مشاركت دارند.
كاظمی افزود: حوزه پرورشی با هر 6 ساحت سند تحول بنیادین مرتبط است و یكی از بحث ها از اولویت این حوزه در اوایل دهه انقلاب توسعه مهارت های اجتماعی و فرهنگی بود به گونه ای كه اكنون 45 هزار مربی پرورشی و 12 هزار مشاور به فضای تعلیم و تربیت كمك می كنند.
وی یادآور شد : در حوزه امور تربیتی و مشاوره توسعه فرهنگ مشاوره و تلاش برای ارتقا مهارت های دانش آموزان در بخش های مختلف را با برنامه هایی چون طرح نماد و مهارت های زیست مشترك در حوزه دختران طراحی و دنبال كرده ایم.
معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینكه تمامی آسیب ها ناشی از فقدان مهارت دانش آموزان است و آسیب های اجتماعی موجود دانش آموزان، جدای از فضای جامعه نیست، گفت : در آزمون غربال گری 3 میلیون دانش آموز را مورد ارزیابی قرار دادیم و اكنون برنامه هایی برای كسب مهارت های اجتماعی و بالا بردن آستانه تحمل آنها در 23 هزار فضای آموزشی در حال برگزاری است.
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد : یكی از ماموریت های این معاونت توانمند سازی مربیان و مشاوران تحصیلی است كه آموزش های بلند مدت در این رابطه را در چند سطح پیگیری می كنیم كه به ترتیب معاونان پرورشی، مربیان، مدیران و معلمان تحت آموزش قرار می گیرند.
كاظمی ارتقای توانمندی های تربیتی و ارائه الگوهای تربیتی با بهره گیری از آخرین نتایج علمی، توسعه معارف و فرهنگ دینی مربیان و به روز آوری مسائل دینی آنها و تبیین اندیشه سیاسی امام راحل، انقلاب و حكومت اسلامی و مدیریت امور فرهنگی و مسائل فرهنگی را از جمله موضوعاتی برشمرد كه به مربیان آموزش داده می شود.
وی اظهار داشت : حدود 160 زیر فصل برای این چهار محور طراحی كردیم و تاكنون در قالب دوره های ضمن خدمت 850 معلم دوره بهداشت روان آموزش های لازم را فرا گرفته اند.
معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینكه دستگاه تعلیم و تربیت همواره با دو چالش منابع انسانی و نیروی انسانی مواجه است یادآور شد كه در عین حال همواره برنامه ها را با الگوهای متفاوت اجرا كرده است مثلا دوره بهداشت روان به صورت مجازی برگزار شد و با وجود كمبود اعتبارات به دنبال اجرایی كردن الگوی شبكه معلمی در سطح منطقه، استان و كشور هستیم و همچنین منشور حقوق دانش آموزی را برای تصویب به شورای عالی آموزش و پرورش ارسال كرده و منتظر تصویب آن هستیم.
علمی*1883*2017
معاون وزیر آموزش و پرورش :
رشته امور تربیتی در دانشگاه فرهنگیان احیا می شود
۱۵ بهمن ۱۳۹۷، ۱۵:۴۴
کد خبر:
83197040
تهران - ایرنا - معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش گفت : بنا داریم رشته امور تربیتی را به عنوان قدیمی ترین رشته در دانشگاه فرهنگیان احیا كنیم.