۱۷ بهمن ۱۳۹۷، ۱۰:۰۲
کد خبر: 83199556
T T
۰ نفر

هند ماهواره ارتباطي به فضا پرتاب كرد

۱۷ بهمن ۱۳۹۷، ۱۰:۰۲
کد خبر: 83199556
هند ماهواره ارتباطي به فضا پرتاب كرد

دهلي نو-ايرنا- سازمان تحقيقات فضايي هند(ايسرو) صبح روز چهارشنبه چهلمين ماهواره ارتباطي خود را به نام 'جي ست 31'از گينه فرانسه در اقيانوس اطلس به فضا پرتاب كرد.

به گزارش ايرنا، به نقل از شبكه خبري 'ان دي تي وي'، اس پانديان رييس مركز فضايي ساتيش بهاوان وابسته به سازمان ايسرو گفت: ماهواره 'جي ست 31' با استفاده از موشك آريان 5 با موفقيت در مدار قرار گرفت. اين سومين پرتاب موفقت آميز ايسرو در سال 2019 است.
'جي ست 31' با وزن 2 هزار و 500كيلوگرم، چهلمين ماهواره ارتباطي هند محسوب مي شود. اين ماهواره به خدمات ارتباطي هند در مناطق وسيع خشكي و دريا كمك مي كند.
سازمان تحقيقات فضايي هند(ايسرو) ماه گذشته يك ماهواره نظامي 'ميكروست آر' را با استفاده از موشك بومي 'پي اس ال وي سي-44' در مدار زمين قرار داد.
اين درحالي است كه هند در ماه پاياني سال 2018 نيز يك ماهواره نظامي به نام ' جي ست 7 اي' را به فضا پرتاب كرد.
سازمان تحقيقات هوا و فضاي هند(ايسرو) در سال گذشته با ثبت ركود بي سابقه پرتاب 104 ماهواره با يك موشك به فضا از جزيره كوچك 'سريهاريكوتا' در جنوب هند با پشت سرگذاشتن رقباي بزرگي همچون روسيه و آمريكا، تاريخ ساز شد.
جزيره كوچك 'سريهاريكوتا' در صنعت فضايي هند ،حكم دماغه 'كاناورال' در ايالت فلوريداي امريكا را دارد كه تاكنون موشك هاي فضايي و ماهواره هاي بسياري از اين جزيره به فضا پرتاب شده است.
سكوي پرتاب موشك جزيره 'سريهاريكوتا' تاكنون با پرتاب بيش از 200 ماهواره از كشورهاي مختلف ،ميزبان برنامه هاي جاه طلبانه فضايي هند است.
هزينه هاي پرتاب از اين سكو به حدي پايين است كه حتي رقيبان قدر هند هم قادر به رقابت با اين هزينه ها نيستند؛ براي مثال اين كشور قادر است كاوشگر مريخ خود را با هزينه اي به مراتب پايين تر از بودجه اي كه هاليوود به ساخت فيلم هاي فضايي تخصيص مي دهد، به سياره سرخ ارسال كند.
در بيشتر سفرهاي فضايي و پرتاب فضاپيماها از مبدا هند از راكت خوش سابقه پي اس ال وي ( Polar Satellite Launch Vehicle) استفاده مي شود.
يكي از مهمترين دستاوردهاي فضايي هند در سال 2013 ميلادي پرتاب كاوشگر مدارگرد به مريخ با موشك 'پي اس.ال.وي' ازسكوي پرتاب 'سريهاريكوتا' با نام 'مانگاليان'كه به زبان سانسكريت به معناي 'مسافر مريخ ' بود . به اين ترتيب اين كشور در رديف چهارمين كشوري كه توانست به منظومه شمسي راه يابد ، قرار گرفت.
ماموريت ماهواره مانگاليان شامل اكتشاف گاز متان و دي اكسيد كربن در جو مريخ مي شد تا وجود حيات در سياره همسايه زمين بررسي شود.
آساق**267**1600