۱۸ بهمن ۱۳۹۷، ۲:۰۳
کد خبر: 83200960
T T
۰ نفر

تحول عظيم حوزه سلامت در سيستان و بلوچستان

۱۸ بهمن ۱۳۹۷، ۲:۰۳
کد خبر: 83200960
تحول عظيم حوزه سلامت در سيستان و بلوچستان

زاهدان- ايرنا- سيستان و بلوچستان كه روزگاري از پزشكان هندي و بنگلادشي براي درمان بهره مي گرفت، اينك در پرتو انقلاب اسلامي ضمن رشد چشمگير تعداد پزشكان، دانشگاههاي علوم پزشكي و مراكز متعدد بهداشتي درماني به قطب پزشكي منطقه تبديل شده است.

به گزارش ايرنا، سيستان و بلوچستان را مي توان تابلوي درخشان خدمات نظام جمهوري اسلامي در حوزه سلامت معرفي كرد به طوري كه توسعه استان در عرصه آموزش و تحقيقات، ارتقاي شاخص هاي سلامت و زير ساخت هاي بهداشت و درمان در طول سالهاي عمر پر بركت انقلاب بسيار چشمگير بوده است.
دانشگاه علوم پزشكي زاهدان به بركت نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران در سال 1365 راه اندازي شد كه باتوجه به روند رو به رشد و توسعه دانشكده ها و رشته هاي مختلف آن، دانشكده هاي علوم پزشكي زابل و ايرانشهر با جدا شدن از اين دانشگاه به عنوان دانشگاههاي مستقل علوم پزشكي به تربيت نيروهاي بومي و غير بومي و خدمات رساني به مردم سراسر استان مشغول هستند.
امروز به بركت نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران پزشكان و كادر بهداشت و درمان در دورترين نقطه پهناورترين استان كشور حضور فعال دارند و مي توان ادعا كرد، علاوه بر توجه به نيروي انساني در طول 40 سال انقلاب، هر 6 روز يك تخت بيمارستاني در استان راه اندازي شده است.
همچنين در سال 57 تنها هشت بيمارستان دولتي در سيستان و بلوچستان فعاليت داشت اما هم اينك به بركت نظام مقدس جمهوري اسلامي 26 بيمارستان در اين استان فعال است.
در كنار توسعه زير ساخت، كاهش 98 درصدي موارد مالاريا، 84 درصدي مرگ مادران باردار و افزايش 70 درصدي پوشش واكسيناسيون از ديگر دستاوردهاي اين حوزه محسوب مي شوند.
وجود مركز درمان ناباروي، مركز اشعه درماني، جراحي قلب باز، تشخيص قبل از تولد، قطب چشم پزشكي و پيوند كليه و قرنيه، سيستان و بلوچستان را به قطب پزشكي در كشور و منطقه تبديل كرده است، به طوري كه اين استان هم اينك سالانه پذيراي افزون بر 500 بيمار خارجي است.
رئيس دانشگاه علوم پزشكي زاهدان در گفت وگو با خبرنگار ايرنا اظهار داشت: سيستان و بلوچستان را به حق مي توان تابلوي درخشان خدمات نظام جمهوري اسلامي در حوزه سلامت برشمرد، زيرا به بركت اين انقلاب شاهد فعاليت 559 عضو هيات علمي، راه اندازي 101 رشته دانشگاهي از كارداني تا دكتراي فوق تخصصي و تربيت 21 هزار و500 نفر در هر رشته علوم پزشكي در حوزه اين دانشگاه هستيم.
دكتر 'محمد هاشمي شهري' افزود: همچنين در حوزه ارتقاء شاخص هاي سلامت، افزايش 21 سال اميد به زندگي، 70 درصد افزايش پوشش واكسيناسيون، 98 درصد كاهش موارد ابتلا به مالاريا، 100 درصد موارد ابتلا به التور، 84 درصد كاهش موارد مرگ مادران باردار و 82 درصد كاهش مرگ نوزادان از ديگر بركات نظام اسلامي است.
وي افزايش پنج برابري تعداد تخت هاي بيمارستاني، تكميل شبكه بهداشت و درمان با افزايش 34 برابر شدن خانه هاي بهداشت روستايي و تكميل چرخه درمان بيماران نابارور، سرطاني، ناهنجاري هاي قلبي و غيره در سيستان و بلوچستان را از ديگر دستاوردهاي انقلاب اسلامي در حوزه توسعه زيرساخت هاي بهداشت و درمان وسيع ترين استان كشور بر شمرد.
رئيس دانشگاه علوم پزشكي زاهدان گفت: همچنين به بركت نظام مقدس جمهوري اسلامي شاهد راه اندازي مركز درمان ناباروي، مركز اشعه درماني، جراحي قلب باز، تشخيص قبل از تولد، پيوند كليه و قرنيه و قطب چشم پزشكي به عنوان نخستين ها در عرصه بهداشت و درمان سيستان و بلوچستان هستيم كه هم اينك اين استان را به قطب پزشكي در منطقه تبديل كرده است.
هاشمي شهري بيان كرد: دانشگاه علوم پزشكي زاهدان سال 65 در ابتداي تاسيس داراي تنها سه عضو هيات علمي بود كه هم اينك به مرحله اي از توسعه پايدار در حوزه سلامت رسيده است كه حدود 560 عضو هيات علمي در سه دانشگاه علوم پزشكي سيستان و بلوچستان به ارائه خدمات آموزشي، تحقيقاتي، درماني و تشخيصي اشتغال دارند.
وي با اشاره به تحولات حوزه تحقيقات سلامت سيستان و بلوچستان گفت: راه اندازي 12 مركز تحقيقاتي، يك مركز رشد فن آوري، يك پژوهشكده بيماري هاي عفوني و گرمسيري و يك آزمايشگاه جامع تحقيقات از مهمترين تحولات در اين حوزه محسوب مي شود.
هاشمي شهري گفت: قبل از پيروزي انقلاب اسلامي بسياري از روستاهاي سيستان و بلوچستان حتي از داشتن خانه بهداشت محروم بودند و در مراكز بهداشتي درماني شهري نيز پزشكان هندي و بنگلادشي طبابت مي كردند.
رئيس دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي درماني زاهدان ادامه داد: با جهش هاي مطلوب در حوزه بهداشت و درمان سيستان و بلوچستان، اين استان علاوه بر فراهم كردن امكانات درماني براي شهروندان خود، توانايي پذيرش بيماران خارجي را نيز دارد.

** تحول عظيم در نيروي انساني حوزه بهداشت و درمان سيستان و بلوچستان
رئيس دانشگاه علوم پزشكي زاهدان گفت: تعداد پزشكان متخصص سيستان و بلوچستان در سال 57 تنها 40 پزشك بود كه با رشد 15 برابري هم اينك به 579 پزشك افزايش يافته است.
هاشمي شهري افزود: همچنين تعداد پزشكان عمومي استان از 131 نفر با رشد 6 برابري به 803 پزشك، كادر پرستاري با افزايش 135 برابري از كمتر از 20 نفر به 2 هزار و 713 پرستار و بهورز از كمتر از 30 نفر با رشد 45 برابري به هزار و 362 نفر رسيده است.
وي بيان كرد: همچنين خانه هاي بهداشت روستايي سيستان و بلوچستان از 28 باب قبل از پيروزي انقلاب اسلامي با 34 برابر رشد به 978 باب، مراكز خدمات جامع سلامت نيز از 65 به 237 باب و تخت هاي بستري از 495 تخت با رشد پنج برابري به 2 هزار و 798 تخت و تعداد پايگاه اورژانس با رشد 18 برابري از هشت به 141 پايگاه رسيده است.
وي تاكيد كرد: دستاوردهاي حوزه بهداشت و درمان سيستان و بلوچستان درحالي است كه جمعيت اين استان قبل از پيروزي انقلاب اسلامي حدود يك ميليون نفر بوده كه بر اساس آخرين سرشماري سال 95 هم اينك افزون بر 2 ميليون و 700 هزار نفر رسيده است.
هاشمي شهري تاكيد كرد: با وجود رشد پنج برابري تخت هاي بستري در سيستان و بلوچستان، هنوز كمبود تخت هاي بيمارستاني در اين استان مشهود است كه به همين دليل در راستاي تحقق كامل عدالت در سلامت، روند توسعه زير ساخت هاي بهداشت و درمان به ويژه تخت هاي بيمارستاني و مراكز بيمارستاني با سرعت درحال انجام است.
وي افزود: شروع عمليات ساخت سه بيمارستان جديد 540 تخت خوابي در شهرستان هاي زاهدان، ايرانشهر و چابهار در دي ماه امسال و در آستانه چهلمين سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي از ماندگارترين خدمات نظام مقدس جمهوري اسلامي در اين استان پهناور و مرزي محسوب مي شود.
به گزارش ايرنا، سيستان و بلوچستان به سبب گستردگي در حوزه بهداشت و درمان به سه بخش تقسيم شده كه شهرستانهاي شمالي زير پوشش دانشگاه علوم پزشكي زابل، شهرستانهاي زاهدان، خاش، سراوان، سيب سوران، ميرجاوه و مهرستان زير پوشش دانشگاه علوم پزشكي زاهدان و شهرستانهاي جنوبي استان زير پوشش دانشگاه علوم پزشكي ايرانشهر قرار دارد.
7316 **6081**1455**
۰ نفر