۱۸ بهمن ۱۳۹۷، ۸:۱۳
کد خبر: 83201034
T T
۰ نفر

چالش هاي خدمات مطلوب در ايستگاه راه آهن شاهرود

۱۸ بهمن ۱۳۹۷، ۸:۱۳
کد خبر: 83201034
چالش هاي خدمات مطلوب در ايستگاه راه آهن شاهرود

شاهرود- ايرنا- نبود پله برقي و آسانسور براي رفت و آمد از زيرگذر، كمبود فضاي سالن انتظار و كمبود پاركينگ خودرو، از مهمترين چالش هايي است كه مسافران ايستگاه راه آهن شاهرود را با مشكلاتي مواجه كرده است.

به گزارش ايرنا، ايستگاه راه آهن شاهرود يكي از قديمي ترين ايستگاه هاي هاي كشور است كه به دليل قرار گرفتن در ميانه مسير ريلي تهران- مشهد، از اهميت زيادي برخوردار است و مركز راه آهن ناحيه شمال شرق(1) تعيين شده است.
اين ايستگاه در گذشته خارج از محدوده مسكوني شاهرود قرار داشته و در چند دهه گذشته به ويژه پس از انقلاب و با گسترش شهر، در دل يكي از نقاط پرتردد و شلوغ جاي گرفته است.
از سوي ديگر، تعداد زياد افرادي كه سفر ايمن و بدون دغدغه با قطار را براي رفت و آمدهاي خود انتخاب مي كنند نيز سبب شده تا در بيشتر ساعت هاي شبانه روز به خصوص در زمان ورود قطارها به ايستگاه، سالن انتظار مملو از جمعيت باشد.
علاوه بر اين، بيشتر قطارهايي كه از مناطق غرب، مركز و جنوب كشور راهي مشهد مقدس مي شوند، از شاهرود عبور مي كنند و به همين دليل بسياري از اهالي اين منطقه هم با قطار به نقاط دوردست كشور سفر مي كنند.
با اين حال، بالا نبودن كيفيت خدمات در ايستگاه راه آهن شاهرود، يكي از گلايه هاي شهرونداني است كه در روزهاي گذشته در فضاي مجازي هم بازتاب هاي زيادي داشته است.

*** پله برقي، مهمترين خواسته مردم
يكي از مهمترين موارد مطرح شده از سوي شهروندان، نبود پله برقي و يا آسانسور براي عبور از زيرگذر است، در حالي كه تجهيز تعدادي از ايستگاه هاي راه آهن در محدوده اداره كل راه آهن شمالشرق (1) يكي از برنامه هاي اين مجموعه در سه سال گذشته بود، ايستگاه راه آهن شاهرود همچنان از اين امكانات بي بهره مانده است.
به اين منظور خبرنگار ايرنا، براي بررسي ميداني در ايستگاه راه آهن شاهرود حضور يافت و با تعدادي از مسافران گفت و گو كرد، يكي از هموطنان كه خود را اهل مشهد و دانشجوي سال آخر كارشناسي در دانشگاه صنعتي شاهرود معرفي كرد، گفت: مدت زيادي است كه بخشي از ايستگاه را براي احداث پله برقي حفاري و مسدود كرده اند اما هرچه به ياد دارم به همين شكل رها شده و تغييري ايجاد نشده است.
محمد رضا صفاري اضافه كرد: براي سوار شدن به قطاهاريي كه از تهران به سمت مشهد مي روند بايد از زيرگذر عبور كرد و مسافران به ناچار بايد وسايل سنگين خود را از پله بالا و پايين ببرند.
وي افزود: شايد اين تعداد پله براي جوانان مشكلي ايجاد نكند، اما افراد سالمند كه خودشان هم دچار بيماري و درد مفاصل هستند و گاهي همراه ندارند، به سختي خود را به پاي قطار مي رسانند.
صفاري يادآور شد: متأسفانه اين مشكل به همين جا ختم نمي شود و افراد سالخورده هميشه براي سوار و پياده شدن از قطار هم مشكل دارند چون پله هاي قطار براي آن ها بلند است.
يكي ديگر از مسافران نيز با اشاره به نبود امكانات براي عبور از زيرگذر براي رسيدن به خطوط 2 و 3، ابراز داشت: يك بار با چشم خود شاهد بودم فردي با عصا و به سختي از زيرگذر عبور كرد تا حدي كه مجبور شدند چند دقيقه بيشتر قطار را در ايستگاه نگه دارند.

*** كمبود فضا براي مسافران در انتظار قطار
مرضيه محمدي افزود: از طرف ديگر صندلي هايي كه براي نشستن مسافران در روي سكو نصب شده نظافت نمي شود و به دليل قرار گرفتن در فضاي باز هميشه در معرض باد و خاك قرار دارد.
وي ادامه داد: گاهي اوقات جمعيت به قدري زياد مي شود كه در سالن جايي براي نشستن مسافران نيست و اگر هم بخواهيم بيرون از ساختمان منتظر قطار بمانيم نيمكت هاي كنار خطوط قابل استفاده نيست و بايد زمستان ها در هواي سرد و تابستان ها زير آفتاب بايستيم.
وي اضافه كرد: در سال هاي گذشته ايستگاه راه آهن فقط در ايام تعطيل شلوغ بود، اما اكنون هر بار مراجعه مي كنيم با حجم زياد مسافران رو به رو مي شويم و معلوم نيست اين ساختمان براي تعطيلات نوروز ظرفيت پذيرش چه ميزان جمعيتي را دارد.

*** جا براي پارك خودرو نيست
يكي ديگر از شهروندان نيز نبود فضا براي پارك خودرو را از جمله مشكلات برشمرد و گفت: به دليل حضور تاكسي ها جايي براي پارك خودروهاي شخصي در نزديكي ايستگاه وجود ندارد و پاركينگ هاي اطراف هم مخصوص تاكسي ها و كاركنان است و براي مردم عادي قابل استفاده نيست.
حميد قربانيان افزود: البته امروز متوجه شدم پاركينگ جديدي براي مردم در نظر گرفته شده اما از ساختمان كمي فاصله دارد و از طرف ديگر اگر مسافران وسيله زياد داشته باشند، كاركنان خدماتي در دسترس نيستند.
وي همچنين از جانمايي دستگاه هاي خودپرداز داخل ايستگاه انتقاد كرد و گفت: تعداد خودپردازها در زمان هاي شلوغ پاسخگوي نياز مسافران نيست و از طرف ديگر در نقطه اي از سالن قرار گرفته كه فرد براي انجام تراكنش هاي مالي خود احساس امنيت نمي كند چون هم گاهي جمعيت زياد است و هم برخي از شهروندان فاصله را با فرد پشت دستگاه رعايت نمي كنند.
نكته قابل توجه ديگر اما فضاسازي مجموعه راه آهن شاهرود است. محدوده اي شامل ميدان و بوستان هاي اطراف آن كه شايد حدود 15 سال پيش به قدري زيبا طراحي شده بود كه مردم منطقه كم برخوردار شهر در حومه راه آهن نيز گاهي براي گذران شب هاي تابستان و يا پياده روي روزانه اين مسير را انتخاب مي كردند، اما امروز در گذر سال ها گويا رها شده و ديگر آن جذابيت و زيبايي قبل را ندارد.

** توسعه سالن و نصب پله برقي در دستور كار است
مديركل راه آهن شمالشرق (1) در گفت و گو با ايرنا، از اجراي طرح توسعه سالن مسافري ايستگاه راه آهن شاهرود از سال آينده خبر داد و اظهار داشت: در كوتاه مدت تمام واحدهاي مزاحم و غيرمرتبط با مسافران از واحد ايستگاهي خارج و فضاي باقي مانده در اختيار مردم قرار مي گيرد.
فرشاد زادخور با بيان اينكه در گام دوم توسعه سالن مسافري ايستگاه راه آهن شاهرود در برنامه است، تصريح كرد: طرح و نقشه هاي اين كار آماده و برآورد اعتبار انجام شده و اميد است معماري نماي اصلي ايستگاه كه يكي از نمادهاي قديمي شهر شاهرود است، حفظ شده و فضايي در خور شأن شهروندان در اختيار آنان قرار گيرد.
وي همچنين از انتخاب پيمانكار براي اجرا و نصب پله برقي ايستگاه شاهرود تا 2 هفته آينده خبر داد و گفت: انجام اين كار به دليل مشكلات اقتصادي از سوي پيمانكار پيشين با تأخير مواجه شده بود كه پس از گذراندن مراحل قانوني، پيمانكار جديدي انتخاب خواهد شد.
مدير كل راه آهن شمالشرق (1) ابراز اميدواري كرد در سه ماهه نخست سال 98 كار نصب تجهيزات پله برقي ايستگاه راه آهن شاهرود به پايان برسد.
7359/6167/6103