حجت الاسلام عبدالها عزيزي روز چهارشنبه در گفتگو با خبرنگار ايرنا با اشاره به فعاليت سامانه الكترونيكي ارتباط مردم و دولت (سامد) در استان كرمانشاه گفت: بيترديد در چهل سالگي انقلاب اسلامي، فرهنگ و شيوه پاسخگويي مسئولان به مردم بايد متفاوت و كارآمدتر شود.
او با اشاره به حضور مستمر مديران ارشد استان در مركز سامد گفت: هر روز يا يك روز در ميان يكي از مديران ارشد استان در اين مركز حاضر و به سوالات، انتقادات و شكايات مردمي پاسخ ميدهد.
عزيزي افزود: پاسخگويي مسئولان در اين مركز به صورت برخط از سوي نهاد رياست جمهوري رصد مي شود؛ در نتيجه اين بررسي به تازگي نهاد رياست جمهوري از حجم و شيوه پاسخگويي در دفتر مديريت عملكرد، بازرسي و امور حقوقي استانداري تقدير كرد.
آنچنان كه مديركل دفتر مديريت عملكرد، بازرسي و امور حقوقي استانداري كرمانشاه بيان كرد: اين مركز روزانه بين 50 تا 60 مراجعهكننده حضوري دارد و در هر بار حضور مديران استان هم بين30 تا 35 تماس تلفني مردمي پاسخ داده مي شود.
به گفته او اگر حجم تماس ها براي گفتگو با يك مدير بالا باشد، براي بار دوم و سوم هم از آن مدير دعوت به پاسخگويي ميشود.
عزيزي با اشاره به تاكيد استاندار كرمانشاه بر پاسخگويي و اطلاع رساني به مردم گفت: با توجه به هجمه دشمن براي ناكارآمد نشان دادن نظام، بيان خدمات و دستاوردهاي انقلاب به ايجاد اميد و نشاط در جامعه كمك مي كند.
** شكايات مردم چگونه پيگيري ميشود؟
مديركل دفتر مديريت عملكرد، بازرسي و امور حقوقي استانداري كرمانشاه درباره شيوه پيگيري شكايات مردمي گفت: شكايتهاي مردم با مشاوره و هدايت كارشناسان دفتر بازرسي دريافت و ثبت مي شود سپس كارشناسان ما به صورت حضوري يا تلفني با اداره و مدير مربوطه ارتباط ميگيرند و پيگير حل مشكل مي شوند.
او افزود: اگر اين مشكل با پيگيري اوليه حل نشود، در گام بعد مستندات 2 طرف را بررسي مي كنيم و در نهايت قضاوت خواهيم كرد كه اگرسهل انگاري و مشكل از طرف مدير و اداره دولتي باشد به صورت تذكر، اعلام گزارش به مسئول بالاتر و اعمال در فرم ارزشيابي برخورد خواهيم كرد.
عزيزي از مردم خواست كه پيش از مراجعه به ادارات براي پيگيري هر خواستهاي، آن را دست كم در چند خط مكتوب و مستند و در آن اداره ثبت كنند تا در صورت رفع نشدن مشكل، امكان پيگيري آن براي دفتر بازرسي استانداري فراهم باشد.
** تيمهاي بازرسي
در كنار پاسخگويي حضوري و تلفني دفتر بازرسي استانداري، 2 تيم بازرسي هم به صورت دورهاي به ادارات استان سركشي مي كنند.
به گفته عزيزي يك گروه چهار نفره هر هفته 2 شهرستان استان را به صورت سرزده رصد و پايش مي كنند و در پايان نتيجه بازرسي خود را با فرماندار آن شهرستان جمعبندي ميكنند؛ البته گزارش عملكرد فرمانداران هم بر عهده همين تيم چهار نفره است.
او افزود: طي چهار پنج ماه گذشته اين تيم چهار نفره همه شهرستانهاي استان را يك دور بازرسي كردهاند؛ ضمن اينكه پايش نامحسوس و موردي هم همچنان ادامه دارد.
عزيزي همچنين گفت: يك گروه سه نفره هم در مركز استان با اطلاع قبلي از نهادهاي دولتي بازرسي و گزارشي را با محوريت نقاط قوت، نقاط ضعف و پيشنهادات لازم براي رفع مشكلات آن اداره ارائه مي كند.
يكي ديگر از وظايف دفتر بازرسي استانداري، پيگيري مباحث حقوقي مربوط به نهادهاي دولتي است كه به گفته عزيزي صيانت از شخصيت حقوقي استانداري و دفاع قضايي از مديران ارشد آن از جمله اين موارد است.
** مهمترين شكايات مردم
مديركل دفتر مديريت عملكرد، بازرسي و امور حقوقي استانداري كرمانشاه درباره مهمترين مشكلات مردم گفت: بيشترين انتقادها و شكايت هاي مردمي مربوط به نحوه مواجهه كاركنان دولتي با آنهاست از جمله رعايت نكردن احترام كافي و حفظ شأن ارباب رجوع.
او ميزان اين تخلف را زياد ندانست اما گفت: به فرموده رهبر انقلاب اگر مردم در يك اداره احساس حقارت كنند، آن اداره ديگر مربوط به جمهوري اسلامي نيست كه اين تأكيد ويژه نشاندهنده ضرورت رعايت احترام و اخلاق در برخورد با ارباب رجوع است.
عزيزي تاكيد كرد: تمام مسئولان در هر سطحي هيچ شاني جز خادمي مردم ندارند و بايد طوري عمل كنند كه ارباب (مردم) از آنها راضي باشد.
عزيزي چهل سالگي انقلاب را دوران اوج بلوغ و شكوفايي آن دانست و از همه مسئولان و مديران درخواست كرد كه ضمن پاسخگويي به مردم، خدمات و بركات متعدد انقلاب را براي مردم بيان كنند.
** استاندار كرمانشاه استثنايي است
عزيزي در ادامه به نگاه ويژه استاندار كرمانشاه به خدمتگزاري و پاسخگويي به مردم استان اشاره و عنوان كرد: از سال 1371 كه وارد استانداري كرمانشاه شدهام تاكنون هيچ استانداري را به اندازه مهندس بازوند عملياتي، اجرايي و دلسوز مردم نديدهام.
او هوشنگ بازوند را استانداري استثنايي، خستگيناپذير، پرتوان و تلاشگر توصيف كرد و گفت: سفرهاي شهرستاني، ملاقات هاي مردمي و مدل كار بازوند در كشور بينظير است و اگر ساير استانداران هم مانند او عمل كنند بيشك سطح رضايتمندي مردم بيشتر مي شود.
مديريت عملكرد، بازرسي و امور حقوقي استانداري از زيرمجموعههاي استانداري است كه با هدف رسيدگي به شكايات مردمي، نظارت بر عملكرد مسئولان و پيگيري امور حقوقي دولت فعاليت مي كند.
سامانه الكترونيكي ارتباط مردم و دولت (سامد) زيرمجموعه دفتر بازرسي استانداري و شيوهاي ارتباطي است كه مردم مي توانند با شماره تلفن 111 درخواست ها، شكايات و پيشنهادهاي خود را از طريق آن به مسئولان اعلام كنند.
دسترسي سخت به مسئولان ارشد و مديران كل و فاصله آنها با مردم عادي همواره يكي از گلايه هاي شهروندان است اما سامانه سامد توان كاهش اين شكاف را دارد.
بيكاري، اعتياد و مشكلات كسب و كار از مهمترين دغدغه هاي مردم استان 2 ميليون نفري كرمانشاه است.
7444/8066
مصاحبه از عبدالله الماسي
كرمانشاه- ايرنا- مديركل دفتر مديريت عملكرد، بازرسي و امور حقوقي استانداري كرمانشاه با تاكيد بر ضرورت پاسخگويي مسئولان به مردم، جزئيات عملكرد اين دفتر و شيوه پيگيري شكايات مردمي از دستگاههاي دولتي را تشريح كرد.