روزهایی را به خاطر داریم که مردم برای مطرح کردن درخواستهای خود منتظر سفر مسوولان می ماندند و برای انداختن نامه به گونیها، دل را به ازدحام جمعیت می زدند تا صدایشان شنیده شود؛ حرکتی که کرامت افراد را خدشه دار می کرد.
دولت یازدهم در سال ۹۲ پس از روی کار آمدن برای ساماندهی رسیدگی به درخواست مردم و حفظ کرامت آنان سامانه الکترونیکی ارتباط مردم و دولت به شماره تلفن ۱۱۱ که به اختصار سامد نامیده می شود را راه اندازی کرد.
افراد میتوانند مسایل، مشکلات و درخواستهای خود را با مسوولان در میان بگذارند و از طریق کد رهگیری، آنها را پیگیری کنند؛ تماسهای تلفنی شهروندان در این سامانه، دریافت، پالایش و به دستگاههای مربوطه ارجاع داده میشود.
هدف از راهاندازی این سامانه، افزایش مشارکت مردمی در نظارت همگانی و تقویت و تثبیت اعتماد مردم به دولت، افزایش رضایت مردم از طریق ارتقای کیفیت پاسخگویی دستگاهها و سازمانها، تمرکز زدایی در رسیدگی به مطالبات مردم، ایجاد هماهنگی، وحدت رویه و مدیریت یکپارچه امور ارتباطات مردمی، افزایش سرعت در رسیدگی با بهرهگیری از سیستم سامد و ضریب نفوذ الکترونیکی ارتباطات مردمی در کشور است.
با راهاندازی این سامانه، مردم در هر نقطه از کشور میتوانند پیشنهاد، انتقاد، گزارش، طرحها و ایدهها، شکایت و درخواستهای خود را با کارشناسان این سامانه مطرح و پیگیری کنند؛ علاوه بر آن براساس برنامه زمانبندی شده، هر یک از مدیران کل با حضور در مرکز سامد در استانداریها بطور مستقیم و تلفنی به درخواستها و مطالبات مردم پاسخ میدهند.
اعتماد کرمانشاهیها به سامد
مردم استان کرمانشاه نیز همچون دیگر نقاط کشور در طول هفت سال فعالیت به خوبی با سامانه سامد ارتباط برقرار کرده اند و به آن اعتماد دارند.
سامانه الکترونیکی ارتباط مردم و دولت کرمانشاه در ساختمان استانداری در کمربند غربی مرکز استان مستقر است و کارشناسان نیز در اتاق های جداگانه ای به پاسخگویی به مردم می پردازند.
در این مرکز اتاقی نیز وجود دارد که مدیران دولتی از جمله استاندار در زمان هایی که برای آنها مشخص شده است برای صحبت مستقیم با مردم در آن حاضر می شوند.
براساس اعلام مدیران مرکز سامد، کارشناسان حاضر در این مرکز از تحصیلات تکمیلی برخوردارند و آموزش های لازم برای پاسخگویی به مردم را دیده اند؛ علاوه بر این تماس هایی که مردم با این سامانه می گیرند علاوه بر ضبط در مرکز سامد کرمانشاه در نهاد ریاست جمهوری نیز به صورت همزمان شنود و ضبط می شود.
به گفته مدیرکل دفتر مدیریت عملکرد، بازرسی و امور حقوقی استانداری که مدیریت سامانه سامد را بر عهده دارد. از ابتدای سال ۹۷ تا پایان تیر ماه امسال ۱۰۰ هزار و ۷۳۲ تماس با سامانه ۱۱۱ به ثبت رسیده است که کارشناسان این مرکز ۹۶ هزار و ۹۸۲ ساعت برای پاسخگویی به نیازهای مردم وقت صرف کرده اند.
حجت الاسلام والمسلمین عبدالله عزیزی در گفت وگو با خبرنگار ایرنا، اظهارداشت: از ابتدای امسال تاکنون ۱۱۷ بار مدیران استانی برای پاسخگویی به مردم در مرکز سامد حاضر شده اند.
حجت الاسلام والمسلمین عبدالله عزیزی مدیرکل مدیریت عملکدر، بازرسی و امور حقوقی استانداری کرمانشاه
وی سامد را سامانه ای پویا و تاثیرگذار توصیف کرد و افزود: به صورت میانگین مدیران استانی یک روز در میان در سامانه سامد حضور پیدا می کنند و به درخواست های مردم پاسخ می دهند.
مدیرکل دفتر مدیریت عملکرد، بازرسی و امور حقوقی استانداری کرمانشاه توضیح داد: حضور مدیران در این سامانه از طریق رسانه ها به مردم اطلاع رسانی می شود و کارشناسان ما نیز بر اساس نوع در خواستهایی که ثبت شده است موضوع را به اطلاع افراد می رسانند.
عزیزی با اشاره به ضبط همزمان مکالمات در ۲ مکان مختلف گفت: مدیران حاضر در این سامانه باید به تمام وعده هایی که مردم می دهند عمل کنند و پیگیر مسایل باشند.
وی با تاکید بر اینکه کرمانشاهی ها با سامد غریبه نیستند، افزود: مردم به خوبی درک کرده اند که نمایندگان دولت در استان کرمانشاه پیگیر مسایل و مشکلات آنان هستند.
مدیرکل دفتر مدیریت عملکرد، بازرسی و امور حقوقی استانداری کرمانشاه عملکرد مرکز سامد کرمانشاه در کشور را درخشان توصیف کرد و گفت: آمارها نشان می دهد که جزو استان های پیشتاز در زمینه رسیدگی به درخواست های مردم هستیم.
عزیزی تاکید کرد: حضور مردم کرمانشاه در این سامانه بسیار پر رنگ و پیگیری مطالبات مردم بسیار جدی است.
وی همچنین به شیوع بیماری کرونا اشاره کرد و گفت: استفاده مردم از سامانه تلفنی ۱۱۱ می تواند میزان ازدحام مردم در ادارات را کاهش دهد و روند رسیدگی به در خواست ها را تسریع بخشد.
این مسؤول اضافه کرد: براساس گفته کارشناسان، در استان کرمانشاه در ۶ ماه دوم سال گذشته به اندازه کل کشور، مدیران اجرایی برای پاسخگویی به مطالبات مردمی در این سامانه دعوت شدهاند.
عزیزی از تبلیغ به عنوان مهمترین اقدام برای معرفی این سامانه یاد کرد و گفت: دولت در زمینه تبلیغات ضعفهایی دارد که باید رفع شود و تلاش کردهایم که این سامانه تنها الکترونیک نباشد و یا اینطور نباشد که تنها یک روز در هفته به ملاقات عمومی اختصاص یابد.
وی با بیان اینکه شیوه حکومت داری جمهوری اسلامی با دنیا متفاوت است، اظهارداشت: این شیوه بر مردم محوری و ولایت فقیه بنا شده است.
مدیرکل دفتر مدیریت عملکرد، بازرسی و امور حقوقی استانداری کرمانشاه با اشاره به تأکیدات و فرمایشات معمار کبیر انقلاب و مقام معظم رهبری بر خدمتگزاری به مردم، اظهار داشت: هر ادارهای که مردم در آن احساس حقارت کنند، اداره جمهوری اسلامی نخواهد بود و امام راحل بارها تاکید کردهاند که بهتر است ایشان را خدمتگزار به مردم بخوانند تا رهبر این انقلاب.
عزیزی افزود: باید تلاش کنیم که به عنوان نمایندگان نهاد ریاست جمهوری پاسخگوی مطالبات و نامههای مردم به ویژه در باره سفر اخیر ریاست جمهوری به استان باشیم تا کرامت و عزت ملت حفظ شود.
هوشنگ بازوند استاندار کرمانشاه
نوع درخواست کرمانشاهی ها
بر اساس اعلام استاندار کرمانشاه افراد متقاضی شغل، افراد گرفتار در پیچ و خم های اداری، افراد خواهان کمک مالی و سرمایه گذاران، بیشترین مراجعه را در ملاقات های مردمی دارند.
هوشنگ بازوند در این رابطه به ایرنا گفت: علاوه بر این موارد تعدادی از افراد نیز که قصد سرمایه گذاری و ایجاد واحدهای تولیدی را دارند نیز در ملاقات های عمومی حاضر می شوند و خواهان تسریع در روند صدور مجاوزها و یا اعطا تسهیلاتی بانکی هستند.
وی تاکید کرد: مدیران استان باید در سامانه سامد صدای مردم را به خوبی بشنوند و براساس قانون به نیازهای آنان پاسخ دهند.
مردم کرمانشاه که از مشکلاتی همچون بیکاری، اعتیاد و مشکلات کسب و کار رنج می برند همواره از دسترسی سخت به مسوولان ارشد فاصله آنها با مردم گلایه دارند که سامانه سامد می تواند گامی موثر برای پاسخگویی به درخواست های آنان باشد.
استان کرمانشاه ۲ میلیون نفر جمعیت ساکن در ۳۴ شهر و ۲ هزار و ۵۹۵ روستا دارد.