۱۸ بهمن ۱۳۹۷، ۹:۳۷
کد خبر: 83201119
T T
۰ نفر
مزرعه پرورش آبزيان كشور در منطقه آزاد ماكو كلنگ زني شد

اروميه - ايرنا- همزمان با چهلمين سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي يكي از بزرگترين مزارع پرورش آبزيان كشور با سرمايه گذاري 700 ميليارد ريالي بخش خصوصي در دشت زنگنه منطقه آزاد ماكو كلنگ زني شد.

مديرعامل سازمان منطقه آزاد ماكو روز چهارشنبه در آيين كلنگ زني اين طرح اظهار داشت: توليد مواد پروتئيني و بالا بردن سرانه مصرف آبزيان در كشور، اشتغالزايي و تحول در اقتصاد منطقه از مزيت هاي اين طرح بزرگ است.
غلامرضا سليماني به ضرورت گسترش فرهنگ آبزي پروري و توسعه پرورش ماهي اشاره كرد و ادامه داد: منطقه آزاد ماكو با برخورداري از موقعيت ممتاز و منابع آبي بي نظير و توليد سالانه بيش از سه هزار تن انواع آبزيان، جايگاه ممتازي در توليد شيلات و آبزيان را به خود اختصاص داده است.
وي بيان كرد: با اجراي اين طرح خاويار كه از گونه ماهيان سيبري و اقليم منطقه است با هدف تحقق اقتصاد مقاومتي و اشتغالزايي براي اولين بار در سطح كشور در منطقه آزاد ماكو توليد خواهد شد.
به گزارش ايرنا اين طرح توليد و پرورش انواع ماهيان گرم آبي و خاويار در مزرعه اي به مساحت 317 هكتار اجرا شده و در فاز اول اين طرح براي 300 نفر اشتغال ايجاد مي شود.
به گفته سرمايه گذار اين طرح، مزارع پرورش ماهي با توجه به تكنولوژي نوين شامل دستگاه «اكسي ترانس» براي اكسيژن دهي و «درام فيلت»ر براي تصفيه پساب احداث خواهد بود.
منطقه آزاد ماكو به عنوان يكي از هفت منطقه آزاد كشور به لحاظ محدوده جغرافيايي منطبق بر شهرستان هاي ماكو، شوط، پلدشت و شهر مرزي بازرگان بوده و در دولت تدبير و اميد به الگويي براي اقتصاد مقاومتي تبديل شده است.
مساحت اين منطقه حدود پنج هزار كيلومتر مربع بوده و به تنهايي بيش از 75 درصد كل مساحت مناطق آزاد كشور را به خود اختصاص داده و دومين منطقه آزاد بزرگ دنياست.
اين منطقه در مجاورت كشورهاي تركيه و جمهوري آذربايجان قرار دارد و طول مرزهاي جمهوري اسلامي ايران در اين منطقه با اين كشورها به ترتيب 130 و 140 كيلومتر است.
7132 /3072/7129