۱۸ بهمن ۱۳۹۷، ۱۴:۴۰
کد خبر: 83201604
T T
۰ نفر

وزیرصنعت: تولید مس كاتد ركورد زد

۱۸ بهمن ۱۳۹۷، ۱۴:۴۰
کد خبر: 83201604
وزیرصنعت: تولید مس كاتد ركورد زد

تبریز - ایرنا - وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینكه توانستیم تحریم‌ها را مدیریت و چرخه تولید را حفظ كنیم، گفت: با وجود تحریم ها تولید مس كاتد در كشور ركورد زد.

رضا رحمانی روز پنجشنبه در آیین افتتاح همزمان 23 پروژه عمرانی و زیرساختی شهرك‌های صنعتی آذربایجان شرقی، اظهار داشت: پیش از هر چیز باید بپذیریم كه در جنگ تمام عیار اقتصادی و رسانه‌ای قرار داریم و با توجه به این شرایط در تصمیمات تغییر ایجاد می‌شود و باید متناسب با تهاجم دشمن، دفاع كرده و اجازه توقف تولید را ندهیم.
وی با بیان اینكه هدف جنگ اقتصادی سقوط كارخانجات است، افزود: رهبر معظم انقلاب نیز بارها در فرمایشات‌شان به حفظ تولید و اشتغال تاكید كرده‌اند.
رحمانی با بیان اینكه ارزش تولید صنایع معدنی 20 میلیارد دلار است، گفت: اوایل انقلاب تعداد معدن حدود 195 واحد بود كه هم اكنون به حدود 10 هزار واحد رسیده است.
وزیر صمت با بیان اینكه رفع خودكفایی در بخش‌های مختلف از اولویت‌های ماست، افزود: در بخش فولاد به خودكفایی رسیده‌ایم و به دنبال راه‌اندازی كارخانه نفلین سینیت برای تولید مواد اولیه آلومینیوم و خودكفایی در این زمینه هستیم.
وی در رابطه با نقش معادن در توسعه روستاها، اظهار داشت: با توجه به قرارگیری معادن در روستاها، ایجاد واحد‌های بهره‌برداری از معادن منجر به توسعه مناطق محروم نیز می‌شود و با راه‌اندازی پروژه ذوب و ایجاد شهرك تخصصی مس شاهد توسعه ورزقان خواهیم بود.
رحمانی در خصوص میزان اشتغال‌زایی صنایع معدنی گفت: 130 هزار نفر در بخش معدن و 650 هزار نفر در بخش صنایع معدنی در سطح كشور فعالیت می‌كنند كه اشتغال پایدار به شمار می‌رود.
وی درباره ذخایر قطعی مس ورزقان،اعلام كرد: بر اساس بررسی‌های كارشناسی، مس ورزقان 380 میلیون تن ذخیره قطعی داشت كه این آمار به 890 میلیون تن رسیده و برای 40 سال آینده مشكلی بابت استخراج مس از این معدن نخواهیم داشت.
رحمانی افزود: به تازگی ذخایر سنگ آهن در مركز ایران نیز حدود دو سه برابر شده و ذخیره پنج هزار تنی فولاد در اوایل انقلاب هم به 33 میلیون تن رسیده است.
وزیر صمت با تاكید بر جلوگیری از خام‌فروشی، گفت: ضرورت دارد زنجیره تبدیل مس به كنسانتره، سپس كاتد مس و فراوری آن در صنایع پایین دستی فراهم شود، زیرا تشكیل این زنجیره ارزش افزوده دارد.
رحمانی اظهار داشت: برای جلوگیری از خام فروشی، عوارض صادرات خام فروشی را همه ساله افزایش می‌دهیم.
وی با تاكید بر ضرورت ایفای نقش صنعت در زمینه‌های فرهنگی و اجتماعی گفت: مس سونگون ورزقان در پروژه بزرگراه «خواجه - ورزقان» ایفای نقش می‌كند.
رحمانی با بیان اینكه ورود فناوری و استارتاپ‌ها به صنعت مهم است، اظهار داشت: وجود مس ورزقان فرصت خوبی برای دانشگاه صنعتی سهند است كه با این معدن تفاهم‌نامه منعقد كرده و همكاری داشته باشد.
رحمانی با تاكید بر ضرورت توجه به تولید داخل در صنایع معدنی، گفت: 2 هزار و 400 قطعه مورد نیاز در مس سونگون تولید داخل است.
وی با تاكید بر نقش معدن در شرایط تحریم، گفت: معتقدم بخش معدن شاه بیت و پتانسیل بی‌بدیل در كشورمان است كه كمترین آسیب‌پذیری را در زمان تحریم دارد؛ از این‌رو انقلاب معدنی را باید شروع كنیم.
به گزارش ایرنا، وزیر صمت در سفر یك روزه به آذربایجان شرقی علاوه بر كلنگ زنی شهرك صنعتی، كلنگ احداث چند طرح صنعتی و زیربنایی در ورزقان را نیز به زمین می زند.
همچنین با حضور وزیر صنعت معدن و تجارت كارخانه تولید گلوله های فلزی و ساختمان اداری شهرك صنعتی ورزقان به بهره برداری می رسد.
آغاز عملیات احداث قطعه یك و پنج بزرگراه خواجه ورزقان و تقاطع غیر همسطح ورودی این شهر از دیگر برنامه های وزیر صنعت در سفر یك روزه به ورزقان است.
در این آیین كلنگ طرح بزرگ آبرسانی به 65 روستای این شهرستان نیز توسط وزیر صنعت معدن و تجارت به زمین زده می شود.
6132/518