۱۸ بهمن ۱۳۹۷، ۱۶:۱۶
کد خبر: 83201756
T T
۰ نفر
دولت تسهيلات سرمايه گذاران خارجي را در قالب لايحه به مجلس دهد

مشهد - ايرنا - رئيس مجمع نمايندگان استان خراسان رضوي در مجلس شوراي اسلامي گفت: اين مجمع آمادگي لازم را براي تسريع در ارائه تسهيلات به سرمايه گذاران خارجي دارد اما بهتر است وزير اقتصاد اين موضوع را در قالب لايحه اي به مجلس شوراي اسلامي ارائه دهد.

به گزارش ايرنا، حميد بنايي روز پنجشنبه در نشست وزير اقتصاد با سرمايه گذاران خارجي خراسان رضوي در حاشيه نمايشگاه «بورس، بيمه، بانك و رفتارهاي اقتصادي» در مشهد افزود: تاكنون اقدامات مطلوبي در حوزه جذب سرمايه گذاران خارجي انجام شده اما هنوز در اين حوزه ضعيف هستيم.
نماينده مردم گناباد و بجستان در مجلس شوراي اسلامي اظهار داشت: انجام كار اقتصادي عين توسعه سياسي است و اين رويكرد استاندار خراسان رضوي نيز است ، اما با اين شعار بايد از ظرفيت كشورهاي همسايه بهره بيشتري گرفت.
وي گفت: به رغم تهديدهاي دشمنان، فضا براي سرمايه گذاري در كشور فراهم است و رويكرد استاندار خراسان رضوي نيز در اين حوزه تلاش و اميد را در جذب سرمايه گذاري خارجي در استان بيشتر مي كند.
رئيس مجمع نمايندگان خراسان رضوي افزود: متغيرهاي كلان اقتصادي تعريف شده و طي چند سال اخير اتفاقاتي نظير افزايش رشد اقتصادي، كاهش نرخ تورم، نرخ ارز و واردات و افزايش درآمد مالياتي دولت رخ داده است.
بنايي اظهار داشت: در سال 1382 قانون بسيار خوبي در حوزه سرمايه گذاري تصويب شد كه به رغم داشتن برخي نواقص يكي از قوانين مترقي به شمار مي رود كه يكي از اين نواقص در حوزه تسهيلات براي سرمايه گذاران خارجي است.
به گفته وي سرمايه گذاران حين انجام عمليات اجرايي بايد پيشنهادات خود را به منظور تسهيل فرآيند سرمايه گذاري و رونق فعاليت خود به مسئولان ارائه دهند.
وي افزود: پنجره واحد سرمايه گذاري نيز كه اخيرا در خراسان رضوي راه اندازي شده به تسهيل روند سرمايه گذاري در استان كمك مي كند.
بنايي اظهار داشت: خراسان رضوي جزو پنج استان صنعتي كشور است اما هنوز ضعف هايي در اين بخش وجود دارد زيرا عمده صنايع خراسان رضوي كوچك و متوسط هستند كه اين مهم صنعت اين منطقه را آسيب پذير كرده است.
عضو كميسيون عمران مجلس شوراي اسلامي گفت: سال گذشته سه هزار ميليارد ريال درآمد مالياتي براي استان در نظر گرفته شد و اين رقم امسال به چهار هزار ميليارد ريال رسيد كه با شرايط كنوني و تعطيلي برخي واحدهاي صنعتي استان، امكان تحقق اين رقم دشوار است.
وي افزود: با رويكرد استاندار خراسان رضوي اين استان روي ريل پيشرفت قرار گرفته، اما بوروكراسي اداري روند جذب سرمايه گذاري در استان را دشوار كرده است.

** فعاليت 133 شركت خارجي در استان
مدير كل امور اقتصادي و دارايي خراسان رضوي نيز در اين نشست گفت: 133 شركت فعال با سرمايه گذاري خارجي در اين استان وجود دارد كه از اين تعداد 60 شركت در نمايشگاه «بورس، بيمه، بانك و رفتارهاي اقتصادي» حضور يافته اند.
مهدي رمضاني افزود: در سال 1392 خراسان رضوي از نظر تعداد پروژه هاي داراي مجوز سرمايه گذاري خارجي رتبه نخست كشور را داشت، در سال گذشته اين استان با 32 پروژه و امسال نيز با 30 پروژه باز هم رتبه نخست كشور را در تعداد پروژه هاي با سرمايه گذاري خارجي دارد.
وي اظهار داشت: اقتصاد خراسان رضوي عمدتا وابسته به بخش خصوصي است كه رغبت سرمايه گذاران اين بخش بيشتر به سوي بنگاه هاي اقتصادي كوچك اما زودبازده و اشتغال آفرين است.
رمضاني گفت: پروژه هاي مربوط به سرمايه گذاران خارجي در خراسان رضوي در سال 1381 تعداد 231 طرح با سرمايه گذاري هزار و 295 ميليون دلار بود اما در 6 سال اخير، مجوز براي 126 پروژه با سرمايه گذاري خارجي به مبلغ 964 ميليون دلار در استان صادر شد.
مدير كل امور اقتصادي و دارايي خراسان رضوي افزود: كشورهاي افغانستان، آلمان، برونئي و عراق به ترتيب رتبه هاي اول تا چهارم سرمايه گذاري خارجي در اين استان را از نظر حجم سرمايه گذاري و كشورهاي افغانستان، پاكستان، چين و آلمان به ترتيب رتبه هاي اول تا چهارم را از نظر تعداد پروژه ها دارند.
رمضاني اظهار داشت: از نظر حجم سرمايه گذاري خارجي در استان 52 درصد مربوط به حوزه صنعت و معدن، 12 درصد در حوزه خدمات، يك درصد در حوزه كشاورزي، 31 درصد در حوزه انرژي و چهار درصد در حوزه حمل و نقل است.
وي گفت: از نظر تعداد پروژه هاي سرمايه گذاري خارجي در استان نيز 51 درصد در حوزه صنعت و معدن، 31 درصد در حوزه خدمات، 12 درصد در حوزه كشاورزي، 2 درصد در حوزه حمل و نقل و 2 درصد در حوزه انرژي است.
رمضاني افزود: رويكرد نشست امروز كه با حضور وزير اقتصاد در حاشيه نمايشگاه 'بورس، بيمه، بانك و رفتارهاي اقتصادي' برگزار شده است، حمايت از سرمايه گذاري هاي انجام شده، تشويق سرمايه گذاران خارجي به سرمايه گذاري مجدد، طرح مسائل و مشكلات سرمايه گذاران خارجي و ارائه راهكارهاي لازم براي آنهاست.
مدير كل امور اقتصادي و دارايي خراسان رضوي اظهار داشت: در اين نمايشگاه پنجره واحد سرمايه گذاري داير شده و سه هيات تجاري افغانستان، پاكستان و تركيه حضور دارند، 91 فرصت سرمايه گذاري جديد استان معرفي و از شركتهاي برتر در حوزه سرمايه گذاري قدرداني مي شود.
نمايشگاه بورس، بانك بيمه و رفتارهاي اقتصادي از 16 تا 19 بهمن در مشهد ادامه دارد.
اين نمايشگاه و نشستهاي جانبي آن با حضور وزير امور اقتصاد و دارايي، سرپرست سازمان سرمايه گذاري اين وزارتخانه، هياتهاي تجاري افغانستان، عراق تركيه و پاكستان و فعالان بخشهاي دولتي و خصوصي ايران برگزار مي شود.
7489 / 6053
۰ نفر