۲۱ بهمن ۱۳۹۷، ۱۰:۳۰
کد خبر: 83203645
T T
۰ نفر
شاخص بهره مندي از گاز در روستاهاي خراسان شمالي 98.5درصد است

بجنورد- ايرنا- مديرعامل شركت گاز خراسان شمالي گفت: شاخص بهره مندي از گاز در روستاهاي اين استان 98.5 درصد است كه براساس آمارهاي موجود از ميانگين كشوري بيشتر است.

حسن رضا ميربلوكي روز يكشنبه در گفت و گو با ايرنا با بيان اينكه شاخص بهره مندي از گاز در روستاهاي كشور 81 درصد است اظهار داشت: ضريب گاز روستايي استان 17.5 درصد بيشتر از ميانگين كشوري است.
وي افزود: هم اكنون 737 روستاي استان از نعمت گاز طبيعي برخوردارند و تنها 11 روستاي بالاي 20 خانوار بدون گاز باقي مانده كه اين روستاها نيز مشكلاتي نظير رانشي بودن زمين دارند.
وي روستاهاي فاقد گاز استان را قاضي سفلي، كي كي و گودالي سلاخ در بجنورد، برج ذوالفقار در شيروان، چهل دختران در اسفراين، هاور، ارناوه، پست دره و منصور آباد در مانه و سملقان، اسلام آباد و گلمندره در گرمه دانست.

* ضريب نفوذ گاز شهري استان 3 درصد از كشور بيشتر است
وي ضريب نفوذ گاز شهري استان را نيز 100 درصد دانست و گفت: ضريب نفوذ گاز شهري در كشور 97 درصد است كه در مجموع اهالي خراسان شمالي در شاخص بهره مندي از گاز 3 درصد بيش از كشور برخوردار هستند.
ميربلوكي در خصوص وضعيت زير ساخت خطوط انتقال گاز قبل از تاسيس استان اظهار داشت: خط انتقال 30 اينچ سرخس - نكا به طول 240 كيلومتر به صورت كمربندي از استان عبور داشت، قبل از تاسيس استان تنها دو خط انتقال شامل خط لوله اسفراين و خط لوله گرمه و جاجرم از اين خط منشعب شده و براي گازرساني به شهرهاي اسفراين، جاجرم و گرمه اجرا شد كه در سال 78 به بهره برداري رسيد.
وي افزود: شهر قاضي نخستين شهري بود كه پس از تشكيل استان گازدار شد و روستاي قارلق شهرستان بجنورد نيز نخستين روستايي بود كه از نعمت گاز بهره مند شد.
وي آخرين شهر گازدار در اين استان را نيز شهر قوشخانه در سال 95 دانست و اظهار داشت: هم اكنون تمامي شهرهاي خراسان شمالي گاز دار شده اند.

* اسفراين نخستين شهرستان سبز استان
مديرعامل شركت گاز خراسان شمالي با بيان اينكه دو شهر و 149 روستاي اسفراين بهره مند از نعمت گاز است گفت: ضريب نفوذ روستايي گاز در شهرستان اسفراين 99 درصد است.
وي در خصوص توسعه زير ساخت خطوط انتقال گاز پس از تاسيس استان گفت: خط انتقال پيش قلعه، شوقان، پيش قلعه - راز، تقويتي ابتداي انشعاب اسفراين، راز - غلامان، صفي آباد، سنخواست، لوجلي و خط انتقال صفي آباد - بام ايجاد شد كه هشت شهر و 424 روستا زير پوشش گاز قرار گرفتند.
مديرعامل شركت گاز خراسان شمالي گفت: 29 طرح گازرساني با هزينه كرد 99 ميليارد و 608 ميليون ريال در اين استان در دهه فجر به بهره برداري رسيد.
ميربلوكي طرح هاي مزبور را شامل گازرساني به 18 روستا و 11 واحد عمده صنعتي عنوان كرد.
وي افزود: طرح هاي روستايي شامل 9 طرح در فاروج، 2 طرح در بجنورد، سه طرح در شيروان و چهار طرح در راز و جرگلان است كه براي اجراي آن 80 ميليارد و 413 ميليون ريال هزينه شده است.
وي با بيان اينكه با افتتاح اين طرح ها يكهزار و 825 خانوار از نعمت گاز برخوردار شدند، اظهار داشت: براي بهره مندي روستاييان يكهزار و 358 انشعاب در اين روستاها نصب شده است.
مديرعامل شركت گاز خراسان شمالي گفت: در ابتداي تشكيل استان 32 صنايع استان گازدار بود كه هم اكنون به 274 مورد رسيده است.
ميربلوكي افزود: همچنين اكنون 33 جايگاه سي ان جي، 14 شهرك ها و نواحي صنعتي گاز دار شدند.
وي اظهار داشت: باتوجه به مصوبه شوراي اقتصاد در خصوص گازرساني به واحدهاي صنعتي و توليدي با تخصيص حداكثر 2 ميليون و 400 ميليون ريال يارانه براي اجراي خط اختصاصي به صورت رايگان بر اساس ميانگين مصرف در سه سال گذشته از فراورده هاي نفتي (سوخت مايع)، عمليات گازرساني به 105 واحد عمده و صنعتي در دستور كار قرار گرفت.
وي در خصوص سبد انرژي استان گفت: 82 درصد انرژي شامل گاز، 5 درصد بنزين، 4 درصد برق و 9 درصد نيز ساير فراوده هاي نفتي است.
ميربلوكي اظهار داشت: در راستاي هدف راهبردي توسعه برون سپاري و خدمات غير حضوري الكترونيك به منظور ارتقاي سرعت و كيفيت خدمت رساني به مشتريان و ارتقاي بهره وري و توجه به رعايت حقوق شهروندي برون سپاري خدمات گازرساني در دستور كار قرار گرفته است.
وي افزود: در راستاي خدمت رساني هرچه بهتر به مشتريان، شركت گاز استان خراسان شمالي اقدام به تهيه اپيليكيشن اختصاصي خدمات مشتركين كرده است كه هم استاني هاي مي توانند اين خدمات را به صورت 24 ساعته بر روي گوشي تلفن همراه هوشمند خدمات را دريافت كنند.
مير بلوكي اظهار داشت: در راستاي هدف استراتژيك ارتقاي سرعت و كيفيت خدمت رساني به مشتريان و توجه به رعايت حقوق شهروندي طرح قرائت و صدور آني قبض ابتدا در شهر بجنورد اجرا شده است.
وي افزود: اين طرح در مرحله بعدي علاوه بر شهر بجنورد، در شهرهاي شيروان، اسفراين و مانه و سملقان نيز اجرايي شده است.
خراسان شمالي 863 هزار نفر جمعيت دارد.
3007/ 6042