۲۲ بهمن ۱۳۹۷، ۹:۱۶
کد خبر: 83204877
T T
۰ نفر
قزاقستان مصمم به تجارت با هند از طريق بندر چابهار

دهلي نو - ايرنا - 'بولات سارسنبايو' سفير قزاقستان در هند اعلام كرد كه اين كشور مصمم به گسترش روابط تجاري خود با هند از طريق بندر چابهار ايران است.

به گزارش ايرنا به نقل از خبرگزاري 'ان اي آي'، وي با اشاره به بنادر ايران گفت: تجارت قزاقستان در حال رشد است و ظرفيت گسترش قابل توجه اين تجارت وجود دارد. پس از تكميل چابهار، قرار است يك ريل آهن از بندر چابهار به شبكه ريلي ايران متصل شود و اين ريل آهن در آينده به تركمنستان و قزاقستان گسترش خواهد يافت.
سفير قزاقستان تصريح كرد: قزاقستان پيشنهاد داده تا كريدور حمل و نقل بين المللي شمال و جنوب گسترش يابد و با توجه به اطلاعات موجود، هند هم اكنون اقداماتي را در اين خصوص آغاز كرده است. اين كريدور مي تواند از طريق بندر چابهار از يك سو به تركمنستان و سپس به قزاقستان متصل شود. از سوي ديگر اين كريدور به هند و افغانستان و فراتر از آن گسترش خواهد يافت.
كريدور بين المللي شمال - جنوب از مسيرهاي راهبردي در نيمكره شرقي جهان است.
موقعيت استراتژيك، ژئوپلتيك و ژئواكونوميك ايران همواره مورد توجه كشورهاي بزرگ جهان بوده است. همچنين موقعيت مناسب ريلي و جاده‌اي و دسترسي ايران به سواحل طولاني در خليج فارس، درياي عمان، درياي مكران، سواحل درياي خزر در سال هاي اخير بسيار مورد توجه توليدكنندگان بزرگ اقتصادي جهان بوده است.
موافقتنامه كريدور حمل ونقل بين‌المللي شمال - جنوب در شهريور سال 1379 در سن پترزبورگ به امضاي وزراي حمل و نقل سه كشور ايران، هند و روسيه رسيد.
كريدور شمال - جنوب مهمترين حلقه تجارت بين آسيا و اروپا است كه در مقايسه با مسيرهاي سنتي از نظر مسافت و زمان تا 40 درصد كوتاهتر و از نظر هزينه تا 30 درصد ارزانتر است.
اين كريدور يكي از مسيرهاي مهم ترانزيتي در آسياي ميانه است و كشورهاي در مسير اين راه‌گذر هر يك با تشكيل اتحاديه و انعقاد قراردادهاي همكاري در رقابتي همه‌جانبه به توسعه و تجهيز بنادر، جاده‌ها، ترمينال و مسيرهاي ريلي خود مي‌پردازند.
بندر چابهار كه در درياي عمان قرار گرفته، دسترسي هند به افغانستان را از طريق دريا آسان مي كند.
دولت هند متعهد به سرمايه گذاري 500 ميليون دلاري براي توسعه چابهار و همچنين سرمايه گذاري 1.5 ميليارد دلاري براي ساخت مجموعه اي از جاده ها و راه آهن شده است.
آساق ** 267 ** 1071