۲۲ بهمن ۱۳۹۷، ۱۷:۰۰
کد خبر: 83205804
T T
۰ نفر

نماينده ويژه سازمان ملل در امور يمن وارد صنعا شد

۲۲ بهمن ۱۳۹۷، ۱۷:۰۰
کد خبر: 83205804
نماينده ويژه سازمان ملل در امور يمن وارد صنعا شد

تهران - ايرنا - «مارتين گريفيتس» نماينده ويژه سازمان ملل متحد در امور يمن امروز (دوشنبه) براي بحث و گفت وگو با طرف هاي درگير درخصوص عقب نشيني نيروي نظامي از بندر الحديده و استقرار نيروهاي بين المللي در آن وارد صنعا شد.

به گزارش ايرنا به نقل از خبرگزاري 'اسپوتنيك'، گريفيتس در اين سفر قرار است با «مايكل لوليسگارد» ژنرال دانماركي و رييس جديد هيات ناظران سازمان ملل در يمن ديدار كرده و درخصوص خروج نيروهاي نظامي انصارالله و دولت مستعفي يمن از بندر الحديده و ايجاد مناطق امن براي ورود كمك هاي انسان دوستانه با وي گفت وگو كند.
وي همچنين قرار است با مسئولان ارشد جنبش انصارالله درخصوص انجام مقدمات لازم براي برگزاري نشست صلح با نمايندگان دولت مستعفي يمن رايزني كند.
پس از گذشت نزديك به چهار سال از آغاز جنگ يمن، چهارمين دور مذاكرات صلح در اين كشور، 15 آذر ماه با ميانجيگري «مارتين گريفيس» نماينده ويژه سازمان ملل متحد در استكهلم سوئد برگزار شد.
نمايندگان جنبش انصارالله و دولت فراري يمن پس از يك هفته مذاكره، به توافق هاي مهمي از جمله عقب نشيني نيروهاي نظامي دو طرف از بندر الحديده ظرف 14 روز دست يافتند.
بازگشايي فرودگاه صنعا، پرداخت حقوق كارمندان و ارسال كمك‌ها از ديگر محورهاي اصلي مذاكرات بود.
شوراي امنيت سازمان ملل متحد نيز پس از امضاي توافقنامه صلح استكهلم با اجماع، پيش نويس قطعنامه اي براي استقرار ناظران بين المللي در الحديده يمن را تصويب كرد.
نظارت اوليه بر روند آتش ‌بس الحديده زير نظر تيم «پاتريك كامائرت» ژنرال هلندي انجام شد.
شوراي امنيت همچنين در اواخر سال 2018 به گوترش پيشنهاد كرد، تيم نظارتي بيشتري بر آتش بس در بندر الحديده مستقر كند.
دبيركل سازمان ملل متحد همچنين از همسايگان يمن خواست كه با فراهم كردن امكان عبور سريع و آزاد نيروهاي ناظر و كمك رساني سازمان ملل متحد به يمن به ناظران بين المللي كمك كنند.
جنگ عليه يمن از ششم فروردين سال 1394 از سوي ائتلاف عربستان تاكنون بيش از 16 هزار كشته بر جاي گذاشته و ميليون‌ها يمني را با بحران شديد گرسنگي و قحطي روبرو كرده است، به گونه اي كه سازمان ملل در گزارشي، قحطي در اين كشور را 'بزرگ‌ ترين فاجعه انساني' ناميد.
شمار زيادي از اين كشته ها را زنان و كودكان تشكيل مي دهند.
خاورم ** 9469 ** 1071
۰ نفر