امير احمد جوادي دانشجوي دكتري موسيقي دانشگاه كيو شو ژاپن ،آهنگساز , رهبر اركستر ،مدرس دانشگاه و هنرستان
با در نظر گرفتن روشهاي آموزش موسيقي كودك نظير *كداي ،ارف ،دالكروز ،سوزوكي*، و اهميت استفاده از سيستم و روشهاي ميان رشته اي ، يا به اختصار( interdisciplinary method ) در پرورش كودكان، روشي نوين و مبتني بر خلاقيت در آموزش موسيقي كودك را ارايه نموده است كه اين روش در سي و دومين كنفرانس بين المللي موسيقي براي آموزش در انگلستان پذيرفته و ارايه شده و در حال حاضر در آموزشگاههاي موسيقي كشور در حال تدريس مي باشد .
مطلبي كه در زير مي خوانيد يادداشت اين استاد موسيقي در تشريح اين شيوه آموزشي است.
روش نوين در آموزش موسيقي كودك يا به اختصار <<رندامك >>سعي دارد با ايجاد انگيزه و بهره گيري ازخلاقيت نهفته درهنرجويان، آن را به فعل رسانده و در مسير آموزش قرار دهد. سيستم رندامك هنرجويان را بنحوي در مسير آموزش قرار مي دهد كه بتوانند خلاقيت را براي موسيقي وموسيقي رابراي خلاقيت بكار گيرند.
در سيستم رندامك هنرجو نه تنها اصول پايه موسيقي و نحوه درست نواختن ،خواندن ،ساختن و... را آموزش
مي بيند ،بلكه جنبه هاي مهارتي نظير كار گروهي ، به اشتراك گذاشتن ،تربيت و آموزش ظرفيت تحمل ،توجه و تمركز ،مديريت و رهبري ،اعتماد به نفس ،سيستم آموزش شناور شاگرد و استاد و... را نيز فرا مي گيرند.
در مورد موسيقي و رندامك :
پذيرش موسيقي به عنوان يك علم ، بسيار مهم است و اين مهم در جامعه ما از مشكلات اساسي بويژه در زمينه آموزش مي باشد. موسيقي نيز مانند ساير علوم براي طي مدارج تحصيلي ، علاوه بر علاقه و استعداد، به مطالعه ، صرف وقت، تفكر، تمركز و تمرين نياز دارد. با اين تفاوت كه موسيقي داراي فركانس، ضرباهنگ، حس و... است.
با توجه به گسترش مراكز آموزش موسيقي در سطح كشور ، و اهميت آموزش كودكان و آينده سازان جامعه ، و حوزه تخصصي آموزش آنها ، بايد موارد متعددي را جهت انتخاب در نظر داشت . از نظر اينجانب مهم ترين آنها سه ميم مي باشد شامل ،مدرس كودك ، متد آموزشي و مكان آموزشي است كه بايد داراي ويژگيهاي خاصي باشد :
مدرس كودك علاوه بر اينكه بايد با فلسفه ،روانشناسي كودك و چگونگي آموزش به آنها در سنين مختلف آشنا باشد، بايد متد آموزشي مشخص و هدفمندي داشته باشد. ،به عبارت ديگر ،مدرس موسيقي كودك علاوه بر دارا بودن تخصص علمي موسيقي ، روانشناس ، خلاق و آشنا به ساير علوم و هنرها بوده همچنين آگاهي كاملي از حوزه آموزش كودك داشته باشد.
متد آموزشي بايد علمي ،فراگير ،جذاب ،خلاق ،آزاد ،همراه با بازي و نشاط هدفمند و با توجه به سنين مختلف تعريف شده باشد.
در يك متد آموزشي هدفمند ،بايد هنرجو خلاق ، آزاد و بدون اجبار، بطور غير مستقيم و بدون ديكته كردن در مسير آموزش قرار گيرد.
مكان آموزشي علاوه بر داشتن زيباييهاي ظاهري ،امنيت و آرامش بايد بر اساس متد آموزشي طراحي شود .
رندامك از روشهاي منحصر به فرد در آموزش كودك مي باشد كه بر اساس ويژگيهاي فوق تدوين شده و تدريس مي گردد.
از مشكلات عمده هنرجويان و والدين ، نبود شناخت و آگاهي از موسيقي است . كه چند مورد آن در ذيل به اختصار اشاره
مي گردد :
گوش نكردن و نديدن موسيقي ،عدم آشنايي با فلسفه ،هنر ،ادبيات و تاريخ موسيقي ،نداشتن شناخت كامل از ساز انتخابي و ويژگيهاي آن ، انتخاب ساز بدون آگاهي و فقط به علت علاقه و بدون در نظر داشتن شرايطي كه هنرجو جهت انتخاب ساز نياز دارد ، عدم آگاهي علمي از مباني پايه موسيقي و... رندامك با روشهاي جذاب و خلاق اين اصول و نكات را به هنرجويان مي آموزد .
به عنوان مثال همانطور كه براي انتخاب دوست و كتاب ،حساسيت وجود دارد . رندامك به هنرجو و خانواده تفاوتها را مي آموزد و قدرت تشخيص مي دهد .به اين روش كه چگونه بايد موسيقي را شنيد و ديد (البته لازمه زمان مي باشد) و موسيقي را درك كرد. همچنين چگونه موسيقي را در زندگي براي پيشرفت به خدمت بگيرد و رابطه تنگاتنگ موسيقي را با زندگي درك كند.
تمامي موارد فوق و ساير موارد كه در رندامك به وضوح به آنها اشاره مي شود ،بيانگر اهميت موسيقي و تاثير آن در زندگي روزمره مي باشد كه در صورت آشنايي هنرجو ،و خانواده تحت نظر يك معلم آگاه و سيستم آموزشي هدفمند مي تواند نتايج مطلوبي را براي آنها و در نهايت جامعه همراه داشته باشد.
ويژگيهاي رندامك :
در رندامك ، به قابليتهاي فردي هنرجويان ،توجه ويژه مي شود.
آموزش افزايش ظرفيت تمركز و ظرفيت آموزشي
*سيتم آموزشي ميان رشته اي . ضمن تاكيد بر مباني پايه بر اساس درك هنرجويان با بازيهاي خلاق
*توجه به جنبه هاي مهارتي
*برنامه هاي ويژه آموزشي براي آگاهي هنرجويان و والدين از موسيقي و پيرامون آن به جهت شناخت موسيقي
*آموزش كاربردي موسيقي جهت استفاده از آن در زندگي روزمره
*روشهاي نوين آموزشي جهت ايجاد انگيزه و علاقه در هنرجويان
*استقلال و عدم وابستگي هنرجو به معلم در تدوين وارايه تمرينات
*طراحي ويژه تمرينات
*هنرجويان قبل از ورود و در حين آموزش از لحاظ موسيقيايي و روانشناسي بررسي مي شوند
*توجه خاص به شنيدن و ديدن
* آموزش از 8 ماهگي
*سيستم آموزشي شناور
*استفاده از ساده ترين ابزار جهت آموزش
هنرجو مي آموزد كه چگونه ميتوان به سادگي موسيقي را از پيرامون خود ياد گرفت
تفاوت رندامك :
1- رندامك به ويژگيهاي مختلف موسيقي بويژه خلاقيت توجه دارد
2-رندامك روشي است ميان رشته ايي
3-هنرجو در رندامك آزاد و خلاق است و با توجه به ويژگيها و توانايي هاي فردي خودش آموزش ديده و حركت مي كند.
4-هنرجو در رندامك نوآوري و خلق اثر را فرا مي گيرد .
5-در حقيقيت رندامك موسيقي را از ديد ديگري كه به نوعي ابزاري جهت ارتباط ،آموزش و پرورش ذهن خلاق مي باشد بررسي مي كند. با در نظر داشتن اين مهم كه ادامه مسير بويژه در زمينه موسيقي نيز بسيار مورد اهميت قرار دارد.
6- افزايش توان و اصلاح حركات فيزيكي هنرجو با بازيهاي خلاق
7- تمامي مراحل آموزشي بر اساس بازيهاي شاد وهدفمند طراحي شده
8-استفاده از علم روانشناسي و به كار گيري آن در سيستم آموزشي
9-آموزش چگونگي تمرينات ، كاربردي كردن تمرينات وروشهاي نوين تمرين
10-آموزش مديريت ذهن و زمان هنگام اجرا و تمرين
11- هنرجويان در رندامك پرسش گر مي باشند
12- تاكيد بر مباني پايه موسيقي بدون استفاده از ادوات موسيقي
13- يادگيري مفاهيم پايه موسيقي در كوتاه ترين زمان نسبت به ساير روشهاي آموزش موسيقي
14-افزايش و بهبود توجه و تمركز هنرجويان
*هدف
رندامك، نگاهي نو به موسيقي بعنوان يك علم وهنر چند وجهي دارد.كه مي تواند با آگاهي دادن به هنرجويان و والدين با تاكيد بر مباني پايه ،مسيرآنها را جهت انتخاب و ادامه آن در موسيقي ،علوم و هنرها هموار كرده ،همچنين موجب شناخت و افزايش تاثيرات موسيقي و ارتباط آن با ساير هنرها جهت كاربرد در زندگي روزمره شود . رندامك همچون زنجير،بين قسمتهاي مختلف موسيقي ،علوم و هنر ارتباط برقرار مي كند.و با شعر و بازيهاي خلاق ذهن هنرجو را در مسير اين ارتباط قرار داده و هنرجو را با انگيزه ،پرسش گر ، خلاق وهمراه با اعتماد به نفس بار مي آورد . كه اين مهم از اركان اصلي پرورش و زمينه سازورود افراد موفق به جامعه ميباشد. هدف در اين روش آشنايي مفيد با اصول و مباني پايه در موسيقي بر اساس درك هنرجويان بصورت خلاق مي باشد كه به علت عدم آگاهي و يا كم توجهي به آنها پرداخته نشده، زيرا اين اصول مشخص كننده مسير و زمينه ساز پيشرفت آينده مي باشند.
* در مورد هنرمند
امير احمد جوادي داراي مدرك كارشناسي ارشد آهنگسازي
Music PhD Candidate, Kyushu University in Japan
دانش آموخته موسيقي زير نظر اساتيد: عليرضا مشايخي , نادر مشايخي, مصطفي كمال پورتراب ,
تقي ضرابي, شريف لطفي ,كياوش صاحب نسق ,سيد مصطفي ماجدي ,وارطان ساهاكيان
سوابق حرفه اي
بنيانگذار، آهنگساز و رهبر اركستر بزرگ جوانان 1379
بنيانگذار و رهبر اركستر موسيقي معاصر تهران 1395
مدرس موسيقي از سال 1371
مدرس دانشگاه
عضو كانون آهنگسازان خانه موسيقي
عضو فدراسيون بين المللي موسيقيدانان FIM
• عضو انجمن بين المللي آموزش موسيقيinternational society for music education
فعاليتهاي هنري :
مبتكر روشي نوين در آموزش موسيقي كودك «رندامك »با به روز رساني متدهاي روزدنيا
مبتكر روشي نوين در آموزش و خلاقيت براي سالمندان
اجراهاي متعدد با اركستر بزرگ جوانان بعنوان رهبر و آهنگساز از جمله جشنواره موسيقي فجر
نوازنده پيانو – سرپرست و تنظيم كننده
آموزش تئوري موسيقي و سلفژ با روشي نوين, ضمن تاكيد بر مفاهيم ، همراه با تمرينات عملي
برگزاري دوره هاي آشنايي با موسيقي براي والدين
دوره هاي شنيداري موسيقي
پژوهش در مورد پيشبرد هرچه بيشتر آموزش پيانو در گروه هاي سني مختلف و دانشجويان موسيقي و آشنايي آنها با متدهاي روز دنيا
تحقيق و آموزش در استفاده ازعوامل بيروني در موسيقي و كاربرد آن در نوازندگي
آموزش آنسامبل
تشكيل گروههاي هنرجويي بصورت دوئت, تريو ,كوارتت
تنظيم لالايي هاي ايراني
تنطيم آواهاي فرش بافي ايراني
ساخت موسيقي فيلم
در دنياي امروز پرورش و يادگيري كودكان در محيطي شاد، پرنشاط ، و آرام بسيار مورد توجه قرارگرفته و نقش موسيقي درفراهم نمودن چنين محيط آموزشي و تاثيرات آن در افزايش و بهره وري خلاقيت كودكان بسيار حايز اهميت مي باشد.