۲۴ بهمن ۱۳۹۷، ۱۳:۵۳
کد خبر: 83208040
T T
۰ نفر
شيوع سرطان معده در زنجان از ميانگين كشوري بالاتر است

زنجان - ايرنا - معاون بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي و درماني زنجان گفت: ميزان ابتلا به سرطان معده در استان زنجان بيش از ميانگين كشوري است كه يكي از مهمترين دلايل آن، بالا بودن مصرف نمك و استفاده از خوراكي و نوشيدني‌ هاي داغ است.

به گزارش ايرنا، دكتر محمدرضا صائيني روز چهارشنبه در برنامه پويش ملي مبارزه با سرطان افزود: براين اساس در بيشتر استان‌هاي شمالي كشور از قبيل زنجان، اردبيل، گيلان و آذربايجان ميزان ابتلا به سرطان معده رو به افزايش است كه بالا بودن مصرف نمك و استفاده از خوراكي و نوشيدني‌هاي داغ از علل هاي مهم آن اعلام شده است.
وي اظهار داشت: شايع‌ ترين سرطان ها در ايران معده، پستان و پوست بوده و در اين استان نيز طبق آخرين آمار شايع‌ ترين آنها معده، مري، پوست و پستان است.
اين مسئول ادامه داد: طبق اسناد سازمان جهاني بهداشت، از 40 درصد سرطان‌ها مي‌توان پيشگيري كرد و مواردي هم كه قابل پيشگيري نيست، خودمراقبتي، نگاه اميدوارانه به اثر بخشي روش‌هاي تشخيصي و درماني و مراجعه به‌ موقع، و تشخيص بهنگام درمان پذير هستند.
وي اضافه كرد: بر اين اساس مي توان دست‌ كم نيمي از سرطان‌ها با درمان مناسب درمان مي شوند در صورتي كه زودتر به علايم مشكوك توجه شود.
صائيني افزود: تاكنون 10 كميته استاني سرطان تشكيل شده كه مهمترين دستاوردهاي آن، راه‌اندازي دبيرخانه كميته سرطان استان در معاونت بهداشت، تدوين چشم‌انداز و نقشه راه 10 ساله استان در حوزه سرطان، تبيين بيماري سرطان، تدوين برنامه عملياتي پيشگيري، كنترل و درمان سرطان در استان، تشخيص زود هنگام و درمان سرطان بوده است.
وي، فراهم آوردن امكان جذب نيروي متخصص مورد نياز، پيگيري راه‌اندازي مركز طب تسكيني سرطان و تبادل اطلاعات و هماهنگي اجراي مطالعات مشترك با دانشگاه‌ها و سازمان‌ها در حوزه سرطان را از ديگر اقدامات اعلام كرد.
معاون بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي و درماني زنجان خاطر نشان كرد: بيماري‌هاي غيرواگير سالانه سبب مرگ و مير حدود 38 ميليون نفر در جهان مي‌شوند كه مهمترين علل مرگ و مير ناشي از اين نوع به بيماري هاي قلبي و عروقي، تنفسي و ديابت اختصاص دارد.
9646/8068