۲۴ بهمن ۱۳۹۷، ۱۶:۲۳
کد خبر: 83208310
T T
۰ نفر
امكان پذيرش 13 هزار طلبه در سال تحصيلي جديد وجود دارد

قم - ايرنا - معاون آموزش حوزه هاي علميه با بيان اين كه ثبت نام براي پذيرش در حوزه هاي علميه برادران سراسر كشور آغاز شده است، گفت: براي سال تحصيلي آينده، امكان پذيرش 13 هزار طلبه وجود دارد.

به گزارش ايرنا، حجت الاسلام والمسلمين مهدي رستم نژاد روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگاران اظهار كرد: ثبت نام مرحله نخست از امروز آغاز شده است و تا 27 اسفندماه امسال ادامه دارد.
وي اضافه كرد: ثبت نام مرحله دوم نيز از 17 تا 22 فروردين ماه سال آينده انجام مي شود و تاريخ آزمون پذيرش نيز، روز جمعه 30 فروردين ماه سال آتي است.
وي؛ برخورداري از صلاحيت ‌هاي اعتقادي و اخلاقي و اجتماعي، اعتقاد و التزام به ولايت فقيه و نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران، تابعيت جمهوري اسلامي ايران، برخورداري از سلامت جسمي و روحي، موفقيت در آزمون ورودي و مصاحبه و نيز نداشتن منع قانوني از نظر نظام وظيفه را از جمله شرايط عمومي براي ثبت نام در اين آزمون برشمرد.
وي با بيان اين كه پذيرش از سه مقطع تحصيلي؛ پايه نهم دوره اول متوسطه، ديپلم و مدارك دانشگاهي انجام مي شود، گفت: حداقل مدرك متقاضيان دوره سفيران هدايت ديپلم، پيش دانشگاهي و يا دوازدهم دوره دوم متوسطه است.
رستم نژاد خاطرنشان كرد: براي حافظ كل قرآن كريم و نهج ‌البلاغه، حافظان يك ششم قرآن يا نهج البلاغه، خانواده هاي ايثارگران و نيز رتبه‌ هاي برتر علمي كشوري امتيازهايي در نظر گرفته شده است.
وي با بيان اين كه افراد پذيرش شده، در مدت حدود 6 ماه در چند دوره شركت مي كنند، تصريح كرد: به طور معمول، از حدود 13 هزار تَن ظرفيت پذيرش؛ حدود يك چهارم اين افراد در نهايت در حوزه هاي علميه سراسر كشور پذيرش مي شوند.
معاون آموزش حوزه هاي علميه خاطرنشان كرد: بيش از 10 مدرسه ويژه حافظان قرآن كريم، بيش از 380 مدرسه دوره هاي بلندمدت و حدود 70 مدرسه سفيران هدايت در سراسر كشور داريم.
وي از ائمه جمعه و جماعات، مبلغان طرح هجرت، سازمان بسيج اساتيد طلاب و روحانيان، مديران آموزش و پرورش و هيات هاي مذهبي درخواست كرد تا در اين امر حياتي و مهم مشاركت داشته باشند و كساني كه براي اين منظور آمادگي هاي لازم را دارند، براي ثبت نام در حوزه هاي علميه راهنمايي كنند.
وي بيان كرد: در مطالعات انجام شده، براي افق 1414 به 100 هزار روحاني نياز داريم، ولي با اين ‌وجود از 2 سال پيش پذيرش محدودتر شده و تنها دليل اين مساله توجه به كيفي گزيني است.
معاون آموزش حوزه هاي علميه با تاكيد بر مساله توجه به كيفيت پذيرش افزود: ما سربازاني با مقاومت، جهادي، داراي انگيزه، با استعداد، اهل تلاش و كوشش نياز داريم، چراكه دوره تحصيل طلبگي دوره سختي است.
وي گفت: رشته هاي تخصصي حوزه از 2 سال پيش به صورت ويژه بازتعريف شده و عرصه هاي لازم براي حضور روحانيت نيز مطرح شده است، از اين رو درختواره رشته هاي حوزه اي را طراحي و مصوبه آن را از شوراي گسترش دريافت كرده ايم.
وي با بيان اين كه استادان و كارشناسان هر عرصه از حوزه و دانشگاه گرايش ها و سطوح گوناگون رشته ها را تعريف كرده اند، افزود: به عنوان مثال تنها در حوزه قرآن كريم 30 رشته و گرايش تعريف شده است و بنا داريم تا پايان سال اين كار را نهايي كنيم.
رستم نژاد خاطرنشان كرد: در نهايت نزديك به 300 رشته و گرايش از مسير تصويب گذر خواهند كرد و در حال حاضر بيش از 40 رشته در حال اجرا داريم كه بايد در اين درختواره دانشي جانمايي شوند.
وي همچنين گفت: دانشگاه نهادي علمي است و هيچ گاه در مقابل حوزه نبوده است، حوزه‌ هاي علميه و دانشگاه‌ ها 2 نهادي هستند كه كشور به آنان نياز دارد و بسياري از رشته ‌هاي حوزوي در دانشگاه‌ ها نيز در حال تدريس است.
وي در بخش ديگر سخنان خود گفت: حوزه در طول تاريخ سنگربان مرزهاي عقيدتي و فكري جوامع ديني بوده و است و امروزه نيز حوزه در يكي از گذرگاه هاي حساس تاريخي خود قرار گرفته است، چون نداي انقلاب از حوزه برخاست و حوزه پايگاه مكتب اهل بيت(ع) است و جهانيان متوجه يك فرهنگ ناب و اسلام اصيل برخاسته از فقه و مكتب ائمه اطهار(ع) شدند.
معاون آموزش حوزه هاي علميه افزود: به همين جهت است كه امروز مي بينيم كه تيرهاي شبهه و وسوسه متوجه كانون هاي ديني شده است و دشمنان تمام همت خود را صرف اين مي كنند كه كانون هاي ديني را دچار اختلال نمايند.
وي با اشاره به وضعيت حساس كنوني حوزه هاي علميه اظهار كرد: امروز حوزه سربازان خاص خود را مي خواهد و سربازان امروز حوزه با گذشته متفاوت هستند و بايد طلبه ها به علوم و مهارت هايي كه در حوزه نياز است، تجهيز شوند.
7406/ 1175