۲۴ بهمن ۱۳۹۷، ۱۸:۳۳
کد خبر: 83208484
T T
۰ نفر

تلاش بي وقفه براي بازگشايي راه ها در جنوب كرمان

۲۴ بهمن ۱۳۹۷، ۱۸:۳۳
کد خبر: 83208484
تلاش بي وقفه براي بازگشايي راه ها در جنوب كرمان

جيرفت - ايرنا - بارش شديد باران و جاري شدن سيلاب سبب بسته شدن تعداد زيادي از راه هاي روستايي جنوب كرمان شده ولي همچنان كار و تلاش بي وقفه براي بازگشايي اين مسيرها ادامه دارد.

به گزارش ايرنا، با ورود سامانه بارشي به منطقه جنوب كرمان شاهد بارش باران و خوشحالي مردم پس از 2 سال خشكسالي بوديم و البته اين باران باعث جاري شدن سيلاب و طغيان رودخانه هاي فصلي در شهرستان هاي اين منطقه شده است.
بيشترين ميزان خسارات ناشي از سيلاب، در جنوب كرمان روي داده و در اين راستا شاهد قطعي برق تعدادي از روستاها، سيلاب و تخريب برخي از راه هاي روستايي و خسارت به زير ساخت هاي شهري و روستايي و همچنين آب گرفتگي شديد معابر شهري بوده ايم.
**محور رودبار جنوب به ايرانشهر بازگشايي شد
مديركل راهداري و حمل و نقل جاده اي جنوب استان كرمان با اشاره به بارش شديد باران و طغيان رودخانه ها در هفت شهرستان جنوبي استان كرمان گفت: محور رودبار جنوب به ايرانشهر كه در پي بارندگي هاي 24 ساعت گذشته بسته شده بود با همت راهداران اين شهرستان بازگشايي شد.
مسعود جميلي كرماني روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: با توجه به گذر چند رودخانه و مسيل از عرض محور رودبار- ايرانشهر و بارش شديد باران و در پي آن جاري شدن سيلاب، اين محور به جهت ايمني بيشتر و جلوگيري از خسارت هاي جاني، توسط نيروهاي راهداري بسته شد.
وي اظهار داشت: طغيان رودخانه ها در هفت شهرستان ضمن بسته شدن چندين محور اصلي، به محورهاي روستايي شهرستان ها هم خسارت وارد كرد.
مديركل راهداري و حمل و نقل جاده اي گفت: با اشاره به اينكه خسارت هاي سيلاب به محورهاي ارتباطي و ابنيه جاده ها در حال جمع بندي ميداني و نهايي است، عنوان كرد: با توجه به حجم سيلاب، بسياري از راه هاي روستايي نياز به تيغ زني و بازگشايي دارد كه اين مهم در دستور كار ادارات راهداري شهرستان ها قرار گرفته است.
مديركل راهداري و حمل و نقل جاده اي جنوب استان كرمان به بارش سنگين برف در بخش ساردوئيه جيرفت اشاره كرد و گفت: كار بازگشايي محورهاي روستايي برفگير از صبح امروز آغاز شده است.
وي بيان كرد: رانندگان به اخطاريه ها و هشدارهاي صادر شده از طرف مركز مديريت راه ها در زمينه رعايت جوانب احتياط در زمان بارندگي و عبور نكردن از مسيل ها و آبنماهاي سيل خيز توجه كنند.
جميلي ادامه داد: همكاري مردم و رانندگان در زمان بارندگي سبب انجام بهتر عمليات راهداري و ايجاد ايمني تردد مي شود.
** راه هاي روستايي رودبار جنوب بازگشايي شد
فرماندار رودبار جنوب از بازگشايي محور ارتباطي 24 روستا در اين شهرستان خبر داد و گفت: نيروهاي راهداري با همكاري اعضاي ستاد بحران از روز گذشته تا كنون 24 محور ارتباطي روستايي را بازگشايي كرده اند.
ابوذر عطاپور در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: بر اثر طغيان رودخانه ها در اين شهرستان راه ارتباطي 86 روستا بسته شده بود و تلاش براي بازگشايي اين مسيرها همچنان ادامه دارد.
وي تصريح كرد: تعداد 40 روستا در مناطق كوهستاني هستند كه طبق برنامه ريزي ستاد بحران، اين مسيرها تا روز پنجشنبه به طور كامل بازگشايي مي شوند.
فرماندار رودبار جنوب ادامه داد: هم اكنون دستگاه هاي راهداري در حال فعاليت هستند و اميدواريم تا پايان امروز محور ارتباطي 22 روستاي ديگر هم بازگشايي شود.
**سيلاب مسير ارتباطي 30 روستاي عنبرآباد را بست
فرماندار عنبرآباد گفت: بر اثر بارش باران و جاري شدن سيلاب، راه ارتباطي 30 روستا در اين شهرستان بسته شده كه تلاش براي بازگشايي اين مسيرها ادامه دارد.
نادر ملايي در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: طغيان رودخانه گمركان موجب بسته شدن 20 راه روستايي در دهستان اَمجز و طغيان رودخانه توكل آباد باعث قطع 10 راه روستايي در بخش مركزي شد.
وي ادامه داد: هم اكنون تمام دستگا‌ه‌هاي مرتبط در حال آماده باش و خدمت رساني به مردم هستند.
فرماندار عنبرآباد گفت: تا كنون بيش از 70 ميليمتر بارندگي در عنبرآباد ثبت شده كه اين مساله سبب خوشحالي كشاورزان و باغداران اين شهرستان شده است.
**زيرساخت هاي قلعه گنج خسارت ديد
فرماندار قلعه گنج گفت: خطوط آب رساني و شبكه برق برخي از روستاهاي اين شهرستان صدمه ديده و تلاش براي حل مشكلات پيش آمده ادامه دارد.
عطا ناوكي افزود: مسير آب رساني به روستاي چاه دادخدا خسارت شديدي ديده و آب آشاميدني روستاهاي اطراف قطع شده است.
وي بيان كرد: در روستاي شمس آباد 380 خانوار دچار سيلاب شده اند اما به دليل بسته شدن راهها و سيلاب گسترده امدادرساني به اين افراد به كندي پيش مي رود اما متوقف نشده است.
فرماندار قلعه گنج بيان كرد: 20 روستا نيز در مناطق ديگر اين شهرستان دچار سيلاب شده اند.
**راه ارتباطي 23 روستا در فارياب بازگشايي شد
فرماندار فارياب هم گفت: بر اثر جاري شدن سيلاب، راه ارتباطي 23 روستا در اين شهرستان مسدود شده بود كه با تلاش اعضاي ستاد بحران اين مسيرها بازگشايي شدند.
علي نيك نفس در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: اين راه ها شامل 15 روستا در بخش حور و هشت روستا در بخش مركزي اين شهرستان است كه بر اثر جاري شدن سيلاب صبح امروز مسدود شده بودند.
وي اظهار داشت: 2 آبنما در بخش مركزي و حور شهرستان فارياب به صورت كامل تخريب شده كه بعد از پايان بارندگي عمل احداث اين آبنماها توسط اداره راهداري انجام مي شود.
فرماندار فارياب از تشكيل ستاد بحران اين شهرستان خبر داد و گفت: هم اكنون تمامي اعضاي ستاد بحران در حال آماده باش هستند.
وي اظهار داشت: طبق بازديد هاي انجام شده 60 آبنما در محورهاي روستايي شهرستان فارياب دچار شن زدگي شده اند كه با تلاش اداره راهداري اين مشكل برطرف شد.
نيك نفس تصريح كرد: تا كنون در سطح شهرستان فارياب 55 ميلي متر بارندگي ثبت شده و بارش باران سبب خوشحالي كشاورزان اين شهرستان شده است.
رئيس ستاد بحران شهرستان فارياب با بيان اينكه تمامي زيرساخت هاي اين شهرستان فعال است، گفت: تمامي راه هاي ارتباطي اين شهرستان باز است و در سطح شهر شاهد آبگرفتگي و در بخش روستايي شاهد آبگرفتگي 18 روستاي بخش مركزي و 12 روستا در بخش حور هستيم.
**بارندگي مجدد از روز جمعه شروع مي شود
رئيس مركز پيش بيني هواشناسي استان كرمان گفت: بارندگي ها تا صبح فردا ادامه دارد و از فردا هوا به شدت سرد مي شود.
حميده حبيبي افزود: در برخي از مناطق، حجم بارندگي در بازده زماني محدود بسيار بالا بوده به طوري كه در دهبكري طي دو روز 110 ميليمتر باران باريده است.
وي ادامه داد: در بسياري از مناطق استان كه طي سال گذشته و سال جاري بارش حداقلي داشتيم در اين 2 روز بارندگي روي داده است.
رئيس مركز پيش بيني هواشناسي استان كرمان گفت: سامانه بارشي امروز از استان خارج مي شود اما از روز جمعه سامانه بارشي جديد وارد استان كرمان خواهد شد.
وي از بارش برف در ارتفاعات استان كرمان به خصوص در سيرجان، بافت و رابر خبر داد و بيان كرد: مردم بايد خود را براي كاهش شديد دما آماده كنند.
وي با اشاره به تدوام بارندگي در انتهاي هفته جاري از مردم خواست از مسير سيلاب ها فاصله بگيرند زيرا سيلاب به صورت ناگهاني در بستر رودخانه هايي كه سال ها خشك شده بودند جاري مي شود.
گزارش: هادي شفيعي
7450/7429/ 5054