۲۴ بهمن ۱۳۹۷، ۱۸:۳۸
کد خبر: 83208493
T T
۰ نفر

«گلیم - فرش» سفره كردی خراسان شمالی رونمایی شد

۲۴ بهمن ۱۳۹۷، ۱۸:۳۸
کد خبر: 83208493
«گلیم - فرش» سفره كردی خراسان شمالی رونمایی شد

بجنورد- ایرنا- نخستین نمونه گلیم- فرش سفره كردی خراسان شمالی با تلفیق بافت فرش گره دار و گلیم سنتی این دیار معروف به سفره كردی رونمایی شد.

به گزارش ایرنا، مدیر عامل شركت شهرك های صنعتی و صنایع كوچك خراسان شمالی روز چهارشنبه در مورد ویژگی های این نمونه از دست بافته های داری گفت: سفره كردی از جمله دست بافته های استان است كه مهر اصالت یونسكو را دارد و تلفیق گلیم و فرش كردی نمونه زیبا و منحصر به فردی بافته و در شهرك صنعتی بیدك رونمایی شد.
سیاوش وحدت گفت: با توجه به جمعیت 21 هزار نفری بافندگان فرش استان خوشه فرش در جهت ارتقای صنعت فرش در خراسان شمالی ایجاد شد.
وی افزود: بخش بزرگی از بافندگان استان در روستاها سكونت دارند و ارتقای این صنعت می تواند در توسعه استان به ویژه در ارتقای اقتصاد روستایی و كاهش محرومیت عامل تاثیر گذاری باشد.
مدیر شركت چمن رخ خراسان شمالی نیز در این مورد گفت: این فرش كه توسط یك بافنده حرفه ای گلیم و یك بافنده فرش این شركت در مدت 2 ماه بافته شد، دارای 3 قسمت است.
حامد چمن رخ افزود: و علاوه بر بافته شدن نشان شركت شهرك های خراسان شمالی و شركت چمن رخ در قسمت بالا و پایین این دست بافته در قسمت میانی آن طرح ترنج گلیم نقش بسته است و حاشیه های آن نیز برگرفته از نقش گلیم است.
سفره كردی نمونه ای دست بافته های منحصر به فرد بانوان خراسان شمالی است و نقوش آن فرهنگ و هنر، باورها آداب و رسوم و تاریخ كردهای خراسان شمالی را به تصویر می كشد.
خراسان شمالی 15 شهرك و ناحیه صنعتی دارد و خوشه صنعتی فرش استان در سال 91 توسط شركت شهرك های صنعتی ایجاد شد. در خراسان شمالی 21 هزار بافنده دست بافته های داری فعالیت می كنند.
ب/ 6042