۲۶ بهمن ۱۳۹۷، ۷:۲۶
کد خبر: 83209862
T T
۰ نفر
تلاش آمریكا برای تشكیل ائتلافی پوشالی علیه ایران نتیجه نداشت

تهران – ایرنا – نشست ورشو كه به میزبانی مشترك آمریكا و لهستان از روز چهارشنبه به مدت دو روز برگزار شد، از نگاه بسیاری از كارشناسان و رسانه های بین المللی فاقد برنامه مشخص و اجماع بود و در پایان نیز در مسیر شكست قرار گرفت تا بار دیگر این پیام را به آمریكایی ها برساند كه بایستی از تاریخ درس گرفت و در مسیر اشتباهات گذشته قدم بر نداشت.

به گزارش ایرنا، پس از ماه ها گمانه زنی درباره نشست ورشو بالاخره این نشست برگزار شد. نشستی كه خیلی ها معتقد بودند كه به دلایل بسیاری از جمله استقبال سرد مقام های كشورهای جهان ناكام خواهد بود.
این نشست دو روزه كه قرار بود علیه ایران باشد و در لابه لای این نشست بارها طرف های آمریكایی و صهیونیستی ادعاهای واهی علیه ایران مطرح كردند، اما در نهایت، آمریكا به اهداف خود نرسید و در بیانیه پایانی هم نامی از ایران برده نشد.
واكنش ها در خصوص این نشست و به ویژه ناكامی آمریكا برای فشار و تبلیغ علیه ایران گسترده بود و بسیاری از رسانه ها از همان ابتدا این نشست را محكوم به شكست خوانده بودند.
روزنامه گلوبال تایمز چین از نشست ورشو به عنوان «كنفرانس شكست خورده» نام برد و افزود: این نشست درس عبرتی برای آمریكا است.
این روزنامه نوشت: نشست ورشو كه به میزبانی آمریكا و به منظور فشار بر ایران برگزار شد با واكنش تلخ متحدان این كشور مواجه شد، كارشناسان چینی معتقدند كه این می تواند یك درس بزرگ برای دولت ترامپ باشد تا در سیاست های خصمانه خود نسبت به ایران تجدید نظر كند.
شبكه خبری الجزیره قطر نیز در مطلبی به نقل از كارشناسان و تحلیل گران امور آمریكا نوشت: برگزاری نشست ورشو درباره خاورمیانه در لهستان نشانگر ضعف و ناتوانی واشنگتن و محكوم به شكست است.
به گزارش الجزیره، میزان مشاركت اندك كشورها در نشست ورشو نشان می دهد كه وقتی موضوع به فلسطین و ایران مربوط می شود، بسیاری از كشورها حاضر به حضور در آن نیستند و این نشانگر انزوای دولت آمریكا در اتخاذ سیاست هایی علیه ایران و فلسطین است.
همچنین رادیو بین المللی فرانسه درباره نشست ورشو گفت: دستور كار این نشست دو روزه قدری مبهم به نظر می رسد. اما، عمده مباحث و خطوط اساسی آن را مایك پمئو، مایك پنس و بنیامین نتانیاهو در سخنرانی های خود در روز پنجشنبه مطرح خواهند كرد.
شبكه لبنانی المیادین نیز در مقاله ای كه در صفحه نخست تارنمای خود درباره نشست ورشو نوشت: آمریكا از اجماع علیه ایران در این نشست، ناتوان است و نمی تواند تهران را تسلیم دیكته های كاخ سفید و شركایش كند.
بر اساس این گزارش، به رغم امتیازات سیاسی كه كاخ سفید به كشورهای اروپایی داد، نتوانست رهبران قاره سبز را برای حضور در نشست ورشو راضی كند؛ فرانسه، آلمان و اتحادیه اروپا از حضور در این نشست سر باز زدند.
روزنامه واشنگتن پست نیز در گزارشی از شكست تلاش های وزیر امور خارجه آمریكا در جلب نظر همتایان غربی اش برای شركت در نشست ورشو و شكاف بین واشنگتن و اروپا خبر داده است.
این روزنامه، عدم حضور وزرای امور خارجه كشورهای غربی در این نشست را نشانه ای از اختلاف بین واشنگتن و متحدان اروپایی اش در مورد ایران برشمرد.
روزنامه صهیونیستی 'هاآرتص' نیز در تحلیلی اعتراف كرد كه كنفرانس صلح خاورمیانه در لهستان شاید بتواند موجب تقویت روابط اعراب و اسرائیل شود، اما نمی تواند ائتلافی علیه ایران به وجود آورد.
در این تحلیل به قلم 'زیوی بَرِل' آمده است: « سران آمریكا، كشورهای اروپایی، اعراب و اسراییل امروز /پنجشنبه/ در ورشو پایتخت لهستان گرد هم آمدند تا با تشكیل یك ائتلاف بین المللی بتوانند هم بر ایران فشار وارد كنند و هم به كشورهایی كه با دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریكا برای اعمال تحریم های بیشتر علیه ایران مخالفت كردند، فشار آوردند تا بیشتر و بهتر بتوانند با این ائتلاف همراهی كنند.
اما از شواهد امر چنان بر می آید كه این نشست بیشتر شبیه به یك مراسم ضیافت معمولی باشد، چرا كه اغلب كسانی كه وارد این میهمانی شده اند با پوشیدن نقابی بر صورت سعی دارند خود را از یك 'بوی بد' حاكم بر این محیط میهمانی دور نگهدارند.
مركز خبری مانیتور خاورمیانه هم نوشت: نشست ورشو كه قرار بود با محوریت تلاش آمریكا علیه ایران برگزار شود، در حالی امروز چهارشنبه آغاز به كار كرد كه از طرف نمایندگان اروپایی با بی اعتنایی تمام همراه بوده است.
روزنامه اتریشی 'دی پرسه' نیز در مطلبی با اشاره به برگزاری نشستی با عنوان آینده صلح و امنیت درخاورمیانه در ورشو نوشت:این نشست موجب تشكیل دو جبهه در مواجهه با سیاست های آمریكا شده است، یكی جبهه اروپای غربی و روسیه و دیگری كشورهای اروپای مركزی و دیگران.
خبرگزاری رسمی چین در مطلبی تحلیلی از نقشه های مختلف آمریكا از جمله برگزاری نشست ورشو درباره ایران به عنوان «نمایش هیچ و پوچ» یاد كرد و نوشت: واشنگتن همچنان بر درهای بسته می كوبد و چیزی نصیبش نمی شود.
روزنامه 'القدس العربی' گزارش داد كه اردن موضع تحفظ نسبت به نشست ورشو دست پخت آمریكا و اسرائیل در پیش گرفته و از نظر امان مساله فلسطین اولویت منطقه بوده و مشاركت ندادن فلسطینیان در این اجلاس تلاش راست افراطی آمریكایی و اسرائیلی برای نابودی آن در لوای مواجهه با ایران است.
روزنامه 'الشروق' مصر در ستون مقالات خود مطلبی را به قلم «عبدالله السناوی» منتشر كرد كه در آن با ذكر دلایلی پایان تلخی را برای تل آویو و واشنگتن در نشست ورشو ترسیم كرد.
در این مطلب آمده است كه آمریكا با ادعای 'ترویج صلح و امنیت در خاورمیانه' نشستی را در ورشو برگزار كرده تا در گام اول بتواند دایره تحریم های اقتصادی و سیاسی خود عیله ایران را توسعه دهد و سپس با قلدرمآبی، معامله قرن خود را در خاورمیانه پیش ببرد.
روزنامه الاهرام مصر ضمن اختصاص صفحه اول خود به كنفرانس ورشو كه از آن به عنوان سیرك یاد می شود، نوشت: غیاب فرانسه و آلمان در ورشو نشانگر آن است كه اروپا از افزایش تنش ها با ایران بیم دارد و نمی خواهد در بیانیه پایانی و ضدایرانی این كنفرانس سهیم باشد.
از سوی دیگر شماری از شخصیت ها و گروه ها نیز با بی معنا خواندن برگزاری چنین نشستی به خاطر اختلاف نظرهای عمیق و نگاه متفاوت كشورها به مسائل منطقه ای و جهانی، خواستار تغییر رفتار دولت آمریكا شدند.
«واسیلی نبنزیا» نماینده دائم روسیه در سازمان ملل متحد نشست ورشو را فاقد ارزش دانست و گفت: ائتلاف سازی علیه كشور یا دیگران حلال مسایل متعددی كه در خاورمیانه با آن مواجه هستیم، نخواهد بود.
«عبدالباری عطوان» تحلیلگر مسایل عرب در مطلبی نوشت:استقبال نشدن از نشست ورشو كه آمریكا در آن به دنبال ائتلافی ضد ایران بود، نشان دهنده شكست سیاست های این كشور در خاورمیانه و تلاش برای تامین مالی پروژه آمریكایی- اسرائیلی معامله قرن از سوی اعراب است.
«اوغوز چلیك كول» دیپلمات سرشناس تركیه كه پیش از این سفیر تركیه در واشنگتن، تل آویو، آتن، دمشق و نماینده دایمی تركیه نزد سازمان ملل بود، گفت: نشست ورشو نشانگر عمق اختلافات آمریكا و اروپا در مورد خاورمیانه است.
وی كه با شبكه خبری سی ان ان ترك صحبت می كرد، با اشاره به اینكه آلمان و فرانسه در سطح وزیر خارجه در نشست شركت ندارند و كمیسیر عالی امور خارجی اتحادیه اروپا نیز در نشست حضور ندارد، گفت: اولین بار است كه اختلاف بین آمریكا و اروپا این گونه آشكار می شود.
اوزترك ییلماز نماینده منفرد مجلس ملی تركیه گفت: هدف آمریكا تجزیه منطقه خاورمیانه به محور شیعه و سنی و افزایش تعداد دوستان اسراییل است.
در همین حال محمدعلی الحوثی رئیس كمیته عالی انقلاب یمن در بیانیه ای اعلام كرد كه نشست ورشو تلاش برای سرپوش گذاشتن بر شكست ها در سوریه و عراق و كاهش خسارت های وارد به همپیمانان آمریكا در منطقه است.
جنبش جهاد اسلامی فلسطین اعلام كرد كه دیدار برخی سران اعراب با نخست وزیر رژیم صهیونیستی در ورشو ، این نشست را به لكه ننگی بر پیشانی آن ها تبدیل كرد.
نشست ورشو سرانجام پس از گمانه زنی ها فراوان درباره موضوع و اهداف این نشست پایان یافت و با اینكه دولت ترامپ تلاش زیادی انجام داد تا بتواند یك ائتلاف بزرگ علیه ایرانی تشكیل دهد؛ اما این نقشه به نظر می رسد كه عملی نشده و باردیگر تلاش های كاخ سفید علیه ایران بی نتیجه ماند.
شبك**9365**1908