۲۶ بهمن ۱۳۹۷، ۱۱:۵۴
کد خبر: 83210005
T T
۰ نفر
كاهش پرونده های اختلاف كارگر و كارفرما در خراسان رضوی

مشهد- ایرنا- اختلاف بین كارگر و كارفرما به دلایل مختلف موضوع طبیعی است كه هرازگاهی بوجود می آید و منجر به طرح دادخواست می شود كه این امر در استان خراسان رضوی روند كاهشی داشته است.

به گزارش ایرنا، 879 كارگاه تولیدی دارای بیش از 10 كارگر در خراسان رضوی فعالیت می كنند كه از این تعداد 540 كارگاه بین 10 تا 49 كارگر، 149 واحد بین 50 تا یكصد كارگر و 190 كارگاه نیز بیش از یكصد كارگر دارند.
در مجموع یك میلیون و 200 هزار كارگر در این استان مشغول كار هستند.
مشكلات اقتصادی و ركود از جمله مسائلی است كه منجر به تعدیل نیرو یا تعطیل واحدهای تولیدی و به دنبال آن اختلاف و طرح شكایت بین كارگر و كارفرما می شود.
مدیر روابط كار اداره كل تعاون، كار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی دراین باره به خبرنگار ایرنا گفت: دادخواستهای واصله به هیات تشخیص اختلاف بین كارگر و كارفرما در این استان از 11 هزار و 889 درخواست طی سال گذشته با 29 درصد كاهش به هشت هزار و 408 دادخواست طی 10 ماه امسال رسیده است.
عطا متین فر افزود: پرونده های واصله به هیات حل اختلاف هم از چهار هزار و 700 پرونده با هفت درصد كاهش به چهار هزار و 384 پرونده رسیده و 32 درصد آرای صادره مراجع حل اختلاف هم به سازش انجامیده است.
وی اظهار داشت: از ابتدای امسال تا پایان دی ماه هفت هزار و 650 نفر ساعت آموزش قوانین مربوط به روابط كار و دیگر امور مربوطه انجام شده و 148 هزار و 261 نفر ساعت آموزش تخصصی و عمومی در زمینه ایمنی، حفاظت فنی و بهداشت كار برگزار شده است كه نسبت به پارسال چهار درصد افزایش دارد.
وی با بیان اینكه هزار و 178 تشكل كارگری و كارفرمایی در استان فعالیت می كنند گفت: بیشترین تعداد تشكلها مربوط به كارگران و 181 تشكل هم مربوط به انجمن صنفی كارفرمایان است و خراسان رضوی از نظر تعداد تشكل های كارگری و كارفرمایی رتبه دوم كشور را دارد.
مدیر روابط كار اداره كل تعاون، كار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی افزود: به منظور كاهش تخلفات و مشكلات كارگران و كارفرمایان و اجرای قوانین، بازرسی های مختلف از واحدهای تولیدی انجام می شود كه از ابتدای امسال تا پایان دی ماه 13 هزار و 191 بازرسی ادواری و 9 هزار و 835 بازرسی موردی انجام شده است كه نسبت به مدت مشابه پارسال به ترتیب هفت و 13 درصد افزایش دارد.
متین فر اظهار داشت: در این مدت همچنین به دلیل مشكلات اقتصادی و تعطیلی برخی واحدهای تولیدی تعداد مقرری بگیران بیمه بیكاری از 15 هزار و 993 نفر در دی ماه پارسال با هفده و نیم درصد افزایش به 18 هزار و 786 نفر در دی ماه امسال رسید.
وی گفت: همچنین طی این مدت، اشتغال مجدد 2 هزار و 978 نفر از مقرری بگیران بیمه بیكاری برقرار شد كه نسبت به پارسال 30 درصد افزایش داشت.

* خدمات مشاوره كارآفرینی در دولت تدبیر و امید
معاون اشتغال و كارآفرینی اداره كل تعاون، كار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی هم گفت: هم اینك 40،9 درصد واحدهای تولیدی استان در بخش خدمات، 39،9 درصد در بخش صنعت و بقیه در بخش كشاورزی فعالیت دارند.
محمد امین بابایی افزود: بخش خدمات 61،4 درصد، بخش كشاورزی 15،7 درصد، بخش صنعت 12 درصد و ساختمان 10،9 درصد تولید ناخالص داخلی را بر عهده دارند.
وی اظهار داشت: برای ایجاد اشتغال و كارآفرینی از آغاز دولت یازدهم خدمات مشاوره كارآفرینی در دستور كار قرار گرفت كه هم اینك 17 مركز مشاوره در خراسان رضوی فعالیت دارد.
وی گفت: بكارگیری غیر مجاز نیروی كار خارجی از جمله مشكلاتی است كه كارگران ایرانی با آن مواجهند و برای مقابله با آن از ابتدای امسال تاكنون دو هزار و 870 تبعه خارجی فاقد مجوز در واحدهای تولیدی شناسایی و 657 كارفرمای متخلف در این زمینه به دادگاه معرفی و هزار و 358 نیروی كار ایرانی جایگزین اتباع خارجی شده اند.
بابایی افزود: مشاغل خانگی نقش مهمی در ایجاد اشتغال ایفا می كنند كه تاكنون چهار هزار و 792 مجوز مستقل برای افراد و هزار و 108 مجوز پشتیبان مشاغل خانگی صادر شده است كه سه هزار و 623 نفر را زیر پوشش قرار می دهند.
وی اظهار داشت: دستگاههای اجرایی استان مكلف به ایجاد 110 هزار فرصت شغلی در سال جاری شده اند كه تاكنون بیش از تعهد خود و افزون بر 113 هزار فرصت شغلی ایجاد كرده اند.
7507 / 6053