۲۶ بهمن ۱۳۹۷، ۲۳:۲۳
کد خبر: 83210468
T T
۰ نفر
فضاي توازن در سياست گذاري موسيقي دنبال مي شود

كرمان – ايرنا – وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي با بيان اينكه اندوخته قابل توجهي در موسيقي سنتي، نواحي و اقوام داريم گفت: سياست گذاران موسيقي كشور توجه به فضاي توازن در موسيقي را تعقيب مي كنند.

به گزارش ايرنا ، سيدعباس صالحي شامگاه جمعه در نشست خبري تشريح سفر دو روزه به استان كرمان در محل فرودگاه كرمان افزود: فضاي توازن جشنواره فجر براي موسيقي سنتي، كلاسيك، نواحي و پاپ و تمامي سبك ها حفظ شده است.
صالحي بر حفظ موسيقي سنتي تاكيد كرد و اظهار داشت : آفرينندگان موسيقي سنتي بايد براي حفاظت از آن ارتباط بهتري با ذائقه ها داشته باشند.
*دولت تبعيضي مثبت به مناطق كمتر برخوردار كشور دارد
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي گفت: در راستاي كاهش فاصله هاي امكاناتي و زيرساختي مناطق برخوردار و كم برخوردار اين وزارت خانه در زمينه توزيع حمايت ها نوعي تبعيض مثبت به مناطق كمتر برخوردار كشور دارد.
صالحي افزود: اين ديدگاه حمايتي با نگاهي مدبرانه در برنامه هاي كلان دولت و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و استان ها لحاظ خواهد شد.
وي اظهار داشت: منطقه هاي كمتر برخوردار استان كرمان طي چهل سال گذشته حركت مطلوبي در محروميت زدايي داشتند و در اين زمينه منطقه جنوب و ديگر مناطق كمتر برخوردار استان كرمان بايد مورد توجه بيشتري قرار گيرند.
**اقتصاد فرهنگ و هنر كرمان تقويت شود
صالحي افزود: ظرفيت هاي متفاوت و قابل توجهي در استان كرمان مشاهده مي شود كه بايد مورد توجه بيشتري قرار گيرد و سابقه ديرينه فرهنگي هنري و ديني پشتوانه قوي براي حال و آينده اين استان است.
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي تصريح كرد: تنوع حوزه هاي مختلف كاري و حوزه هاي متنوع در سبك، قالب و جريان خلاق جوان و پيشكسوتان به عنوان نقطه قوت در استان كرمان وجود دارند اما نقطه هاي خالي نيز بايد مورد توجه قرار گيرد كه بخشي در حوزه فضا و زيرساخت است و در اين زمينه با شرايط ايده آل فاصله اي وجود دارد.
وي با اشاره به لزوم تقويت اقتصاد فرهنگ و هنر و رسانه در استان كرمان گفت: فرهنگ و هنر ظرفيت اقتصادي دارد و استان كرمان نگاه هاي اقتصادي خوبي در 20 سال گذشته دنبال كرده و با ايده هاي تازه و خلاقانه مي تواند فرهنگ و هنر را با اقتصاد پيوند دهد.
صالحي بيان كرد: گام هاي مناسبي در حوزه صنعت و فرهنگ استان كرمان برداشته شده و توسعه فضاي اقتصادي اين استان را شتابان كرده است لذا در اين زمينه ضرورت دارد در مناسبات حوزه فرهنگ با صنعت تبادل و همكاري داشته باشند.
**رسانه هاي كاغذي مزيت هاي خود را افزايش دهند
وي نيز در پاسخ به خبرنگاري پيرامون شرايط دشواري كه با رشد شبكه هاي اجتماعي گريبانگير مطبوعات و رسانه هاي كاغذي شده ، گفت :مشكل فضاي مجازي در ارتباط با رسانه هاي كاغذي محدود به ايران نيست لذا رسانه هاي كاغذي بايد با ايده هاي متفاوت جهاني مورد توجه قرار گيرند تا مزيت هاي نسبي رسانه هاي كاغذي نسبت به فضاي مجازي افزايش يابد.
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي ادامه داد: با افزايش ايده هاي مختلفي از جمله اعتمادسازي مي توان جايگاه رسانه هاي كاغذي را بين مردم ارتقا بخشيد زيرا ايده ها مي توانند از اين رسانه ها صيانت كنند.
**بودجه فرهنگ و ارشاد اسلامي كاهش يافته است
وي همچنين در پاسخ به سئوال خبرنگاري در خصوص وضعيت بودجه وزارت ارشاد ؛ اظهار داشت : بودجه سال 98 وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در مجموع هفت درصد نسبت به سال جاري كاهش يافته است كه ميزان اين اعتبار در نشست هاي مجلس شوراي اسلامي طي روزهاي آينده بررسي مي شود.
صالحي افزود: بودجه فرهنگي، تربيت بدني و گردشگري 2.5 درصد از بودجه عمومي كشور را به خود اختصاص داده اند كه از اين 2.5درصد سهم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي تنها 15 درصد است.
وي ادامه داد: به طور طبيعي بودجه بالاسري و پشتيباني افزايش و فشاري در فضاي برنامه اي ايجاد مي كند لذا ضرورت دارد افراد دلسوز شرايط فرهنگ را در بودجه كشور لحاظ كنند.
**اساسنامه نقطه عطف كانون هاي فرهنگي و هنري مساجد است
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي گفت: اساسنامه كانون هاي فرهنگي، هنري مساجد در شوراي انقلاب فرهنگي تصويب و به ابلاغ رئيس جمهوري در اختيار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي قرار گرفت كه نقطه عطفي در اين كانون خواهد بود.
وي اظهار داشت: شوراي سياست گذاري به هم افزايي فعاليت ها در كانون فرهنگي و هنري مساجد كمك مي كند و اختياراتي به اين شورا واگذار شده كه مسائل كانون ها با سرعت بيشتري حل و فصل شود.
**تشريح دستاوردهاي سفر وزير ارشاد به كرمان
صالحي همچنين دستاوردهاي سفر 2 روزه به استان كرمان را تشريح كرد و از تفاهمنامه ميان وزارت ارشاد و استانداري به عنوان دستاورد شاخص اين سفر در راستاي تقويت حوزه فرهنگ و هنر استان نام برد .
وي به محورهاي اصلي اين دستاوردها از جمله تفاهم نامه اي با استانداري كرمان در راستاي تخصيص 136 ميليارد تومان اعتبار ريالي و تعهد غير ريالي تا پايان سال 99 كه تنظيم و مصوب شده ياد كرد كه فرصتي براي اتفاقات خوب در فضاي اين استان است.
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي افزود: اين تفاهم نامه در محورهاي اصلي در حوزه هاي زيرساختي و توسعه فضاي فرهنگي و هنري استان كرمان تنظيم شده از جمله تالار مركزي با سرعت بيشتر در سال آينده بهره برداري خواهد رسيد.
صالحي گفت: احداث و تكميل 10 كتابخانه، احداث و تجهيز هشت مجتمع فرهنگي، احداث فاز نخست دانشگاه قرآني، تجهيز و توانمندي خانه هنر استان، 10 خانه ديجيتال، 15 مركز فرهنگي هنري مناطق كمتر برخوردار با همكاري معين هاي اقتصادي، راه اندازي هنرستان زيباي دختران و پسران استان در جيرفت و موارد ديگر براي توسعه فضاي زيرساختي استان كرمان در تفاهم نامه مابين استانداري كرمان و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي مورد توجه قرار گرفته است.
وي ادامه داد: همچنين در بحث حمايتي افزايش يكهزار و 500 نفر بيمه هنرمندان و اصحاب رسانه، كمك به صندوق توسعه تئاتر استان، تسهيلات كارآفريني براي كمك به اشتغالزايي از ديگر اقدامات در استان كرمان خواهد بود.
صالحي تاكيد كرد: مشاغل فرهنگي به عنوان حوزه حمايتي مورد توجه دولت است و امسال 2 هزار ميليارد تومان براي ايجاد 20 هزار شغل در حوزه فرهنگي و هنري تخصيص و سالهاي آينده اين اعتبار افزايش مي يابد و تجميع اعتبارات با استان كرمان فرصت ها را براي اشتغالزايي در عرصه فرهنگ و هنر فراهم مي كند.
وي افزود: حمايت از حضور و اعزام اهالي رسانه و فرهنگ و هنر به خارج از كشور و استان در اين تفاهم نامه مورد توجه قرار گرفته است.
صالحي بيان كرد: در حوزه برنامه اي و رويدادي موزه هنرهاي معاصر مرمت و حفاظت مي شود و برگزاري نمايشگاه و اتفاقات ديگر نيز در تفاهم نامه بين وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و استانداري كرمان قرار دارد.
وي گفت: احداث تعداد پنج سينماي ديجيتال، سه سيار، حمايت از توليد 19 فيلم مستند كوتاه، اپراي منظومه خواجوي كرماني، حمايت از موسيقي نواحي، فعال شدن دبيرخانه آن و حمايت هاي جدي تر فرهنگي، هنري و رسانه اي، برگزاري نمايشگاه مطبوعات و كتاب، پژوهش هاي فرهنگي استان، حوزه مفاخر در اين تفاهم نامه مورد توجه قرار گرفته است.
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي گفت: همچنين طي اين سفر 2 روزه به استان كرمان در نشست هايي از جمله گفت و گو با مديران و اصحاب فرهنگ و هنر كرمان، جلسات با مديران ارشد استان، اصحاب فرهنگ و هنر ، نشست با فرمانداران و ائمه جمعه شرق كرمان، با اصحاب رسانه و فرهنگ سيرجان، رونمايي از كتاب سال و گردهمايي اصحاب فرهنگ و هنر شهرستان هاي بافت، رابر و ارزوئيه مسائل و مشكلات شناسايي كه بررسي و پيگيري مي شود.
همچنين در اين نشست استاندار كرمان، معاون سياسي، امنيتي و اجتماعي استاندار، مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي كرمان و نماينده پنج شهرستان جنوبي در مجلس شوراي اسلامي و ديگر مديران استاني و كشوري حضور داشتند.
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي شامگاه چهارشنبه وارد استان كرمان شد و شامگاه جمعه اين استان را به مقصد تهران ترك كرد.
7420/ 5054