۲۷ بهمن ۱۳۹۷، ۲۱:۰۵
کد خبر: 83211795
T T
۰ نفر
دو فراكسیون بزرگ عراق برای اخراج نظامیان آمریكا هم نظرند

بغداد – ایرنا – عضو فراكسیون «الفتح» در پارلمان عراق گفت كه دو فراكسیون بزرگ پارلمان عراق شامل «سازندگی» و «اصلاح» برای اخراج نیروهای آمریكا از خاك عراق به توافق رسیده اند.

«حسن سالم» روز شنبه در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا افزود كه دو فراكسیون بزرگ سازندگی و اصلاح كه هر دو، فراكسیون های اصلی حامی دولت عراق هستند و اكثریت قاطع پارلمان را تشكیل می دهند، در خصوص اخراج نیروهای امریكا از خاك عراق به توافق رسیده اند.
وی با اشاره به كافی بودن توافق این دو فراكسیون بزرگ برای تصویب لایحه قانونی اخراج نیروهای امریكایی از خاك عراق در پارلمان تاكید كرد كه در حال حاضر یك اكثریت بالا در پارلمان عراق برای تصویب این لایحه قانونی وجود دارد.
به گفته وی، دو فراكسیون سازندگی و اصلاح در حال حاضر با همكاری دیگر فراكسیون ها در حال تهیه این لایحه قانونی هستند تا در اولین جلسه پارلمان بعد از پایان تعطیلات فصلی پارلمان به تصویب گذاشته شود.
حسن سالم از «گروه عصائب اهل الحق» به رهبری «شیخ قیس الخزعلی» افزود كه تعطیلات دوره ای پارلمان عراق به زودی تمام می شود و از ماه آینده جلسات پارلمان در دومین فصل قانونگذاری از سرگرفته می شوند.
وی درباره علت تصمیم پارلمان عراق به اخراج نظامیان آمریكا از خاك این كشور گفت كه آمریكا بر خلاف توافقنامه امنیتی (سال 2008) كه بر وجود تعداد محدودی از نیروهای مستشاری تصریح كرده، به نوعی خاك عراق را اشغال كرده است.
این نماینده پارلمان از فراكسیون فراگیر سازندگی گفت كه آمریكایی ها تاكنون بهانه عدم ترك خاك عراق را تهدید گروه تروریستی داعش قرار می دادند اما با پایان تهدید داعش دیگر هیچ بهانه ای برای بقای این نیروهای بیگانه در خاك عراق وجود ندارد.
وی خاطرنشان ساخت كه بعد از رهنمودهای آیت الله سیستانی مرجع عالی دینی عراق كه در پاسخ اظهارات مداخله جویانه «دونالد ترامپ» رییس جمهوری آمریكا ایراد شد، پارلمان و دولت عراق برای پایان دادن به حضور این نیروهای خارجی مسوولیت مضاعف دارند.
سالم اضافه كرد كه ترامپ در اظهارات مضحكانه خود مدعی شده بود كه نیروهای آمریكایی موجود در خاك عراق برای عملیات جاسوسی علیه ایران به كار گرفته می شوند كه متعاقب آن آیت الله سیستانی گفتند كه نباید خاك عراق پایگاهی برای آسیب رساندن به كشور دیگری باشد.
وی گفت كه همه ملت عراق با استفاده از خاك عراق برای تعرض به جمهوری اسلامی ایران مخالف هستند زیرا ایران در طول جنگ با گروه تروریستی داعش بهترین متحد و پشتیبان عراق بود و در این جنگ بهترین جوانان خود را داده و خونش با خون ملت عراق عجین شده است.
خاورم *6*353*380*