۲۸ بهمن ۱۳۹۷، ۸:۳۷
کد خبر: 83211953
T T
۰ نفر

انتظار كام تشنه دشت هاي كهگيلويه به سر مي رسد

۲۸ بهمن ۱۳۹۷، ۸:۳۷
کد خبر: 83211953
انتظار كام تشنه دشت هاي كهگيلويه به سر مي رسد

ياسوج - ايرنا- انتظار كام تشنه 30 هزار هكتار دشت و زمين كشاورزي شهرستان كهگيلويه در جنوب استان كهگيلويه وبويراحمد بعد از سالها با اجراي طرح آبرساني حومه غربي به سر خواهد رسيد.

به گزارش خبرنگار ايرنا، بخش زيادي از 270 هزار هكتار زمين كشاورزي كهگيلويه و بويراحمد در شهرستان هاي گرمسيري اين استان پرآب واقع شده است و در عين حال اين مناطق علاوه بر تداوم پديده خشكسالي با مشكل مهار نشدن روان آبها مواجه اند.
شهرستان كهگيلويه يكي از اين مناطق است كه داراي 50 هزار هكتار زمين مستعد كشاورزي و دشت هاي حاصلخيز است و با وجود رودخانه هاي پرآب و دائمي سمه، مارون، جن و بلربيشه ، همچنان با كمبود آب كشاورزي مواجه است.
رودخانه مارون در بخش مركزي كهگيلويه با حجم يك ميليارد متر مكعب از كنار دشت هاي تشنه كهگيلويه عبور مي كند.
شهرستان هاي كهگيلويه و چرام اكنون با وجود دشت هاي وسيع و اراضي مستعد كشاورزي و ظرفيت هاي بالقوه در بخش هاي مختلف صنعتي و گردشگري به دليل نبود برخي زيرساخت ها و كارهاي زيربنايي از جمله احداث سد و نبود منابع آبي پايدار در دو بخش كشاورزي و آشاميدني با محروميت هاي عميقي مواجه اند.
با توجه به وجود 14 رودخانه دائمي و فصلي پرآب در شهرستان كهگيلويه احداث سد بر روي يكي از اين رودخانه ها مي تواند علاوه بر تامين آب شرب و صنعت شهرستانهاي كهگيلويه و چرام توسعه كشاورزي و اشتغال را نيز رونق بخشد.
سطح زير كشت محصولات باغي و زراعي شهرستان كهگيلويه بيش از 50 هزار هكتار است كه از اين مقدار تنها پنج هزار هكتار آبي و ساير اراضي ديم هستند.
بعد از گذشت سالها با تلاش مسئولان عمليات اجرايي پروژه آبرساني حومه غربي از سال 89 آغاز شده است.
در سال 94 و 95 بزرگترين پروژه آبرساني حومه غربي اين شهرستان به دليل كمبود نقدينگي تعطيل شده است و در سالهاي جاري با اعتبارات محدود طرح به صورت لاك پشتي پيش رفت.
پمپاژ آب رودخانه مارون به دهدشت غربي به شكل نوين ،باراني و قطره اي تحولي عظيم در اقتصاد كشاورزي اين شهرستان ايجاد خواهد كرد.
در شهريور سال جاري عمليات اجرايي طرح آبرساني به منطقه دهدشت غربي در شهرستان كهگيلويه پس از 2/5 سال وقفه از سوي پيمانكار جديد از سر گرفته شد.
استاندار كهگيلويه و بويراحمد در بازديد از اين طرح با اشاره به راكد بودن طرح آبرساني حومه غرب دهدشت گفته بود: عمليات اجرايي اين طرح از اوايل خرداد سال جاري از سرگرفته شد.
علي محمد احمدي اظهار داشت: با واگذار شدن اين طرح به پيمانكار جديد روند اجرايي اين طرح شتاب بيشتري گرفته است.
وي مهم‌ترين محور توسعه كهگيلويه را كشاورزي دانست و گفت: بايد از ظرفيت طرح آبرساني براي توسعه كشاورزي بخش سوق استفاده كرد.
رئيس اداره منابع آب كهگيلويه گفت: عمليات اجرايي طرح آبرساني به منطقه دهدشت غربي در شهرستان كهگيلويه پس از 2/5 سال وقفه از سوي پيمانكار جديد از سر گرفته شد.
يعقوب دمساز بيان كرد: اين طرح هم اكنون بيش از 25 درصد پيشرفت فيزيكي دارد.
وي با اشاره به اينكه تاكنون 220 ميليارد ريال هزينه اجرايي اين طرح شده است ،گفت: با انتخاب پيمانكار جديد روند اجرايي با سرعت بيشتري انجام خواهد شد.
دمساز اعتبار مورد نياز جهت تكميل اين طرح را 2 هزار و 200 ميليارد ريال ذكر كرد و گفت: در كميته برنامه ريزي سال جاري 80 ميليارد ريال اعتبار نيز از محل توازن منطقه اي تخصيص داده شد.
وي بيان كرد: با بهره برداري از اين طرح بيش از پنج هزار و 500 هكتار از اراضي كشاورزي شمال، جنوب و جنوب غرب سوق، شرق، شمال تا جنوب روستاي چنگلوا و اراضي روستاي چهارمه آبياري خواهد شد.
دمساز مشخصات فني اين طرح را سد انحرافي به طول 130 و ارتفاع 203 متر، پمپاژ به ظرفيت 2/5 متر مكعب در ثانيه و يك مخزن بتني به حجم پنج هزار متر مكعب و دو مخزن به حجم 15 و 27 متر مكعب ذكر كرد.
رئيس اداره منابع آب عمليات اجرايي انجام شده در اين طرح را احداث بيش از سه كيلومتر خط لوله اصلي ، احداث ايستگاه پمپاژ با پيشرفت فيزيكي 75 درصد، احداث سد انحرافي با پيشرفت 18 درصد و احداث مخزن پنج هزار متر مكعبي ذكر كرد.
دمساز با اشاره به نياز كهگيلويه به توسعه كشاورزي براي برون رفت از محروميت و فقر درآمدي با توسعه كشت آبي، اظهار كرد: 18 هزار نفر با بهره برداري از اين طرح عظيم انجام امرار معاش خواهد كرد.
فرماندار كهگيلويه گفت: پمپاژ آب رودخانه مارون به دهدشت غربي به شكل نوين ،باراني و قطره اي تحولي عظيم در اقتصاد كشاورزي اين شهرستان ايجاد خواهد كرد.
جعفر نيكبخت تصريح كرد: يكي از پتانسيلهاي خوب دهدشت وجود آبهاي سطحي مانند رودخانه مارون است.
وي گفت: با توجه به اينكه اين رودخانه در فصول مختلف سال از حجم آب بالايي برخوردار است، مي توان زمينهاي حاصلخيز اطراف آن را از ديمي به آبي تغيير داد.
نيكبخت عنوان كرد: با بهره برداري از اين طرح عظيم اشتغال زايي پايدار، بهره وري در زراعت و باغداري در سطح بسيار بالايي در سطح شهرستان ايجاد خواهد شد.
وي گفت: اميدواريم با تعامل و همكاري بيشتر مسئولان كشوري،استاني و مردم ، برطرف كردن موانع موجود و تسريع در اجرايي كردن اين عمليات را شاهد باشيم.
فرماندار كهگيلويه گفت: با توجه به اينكه تنها منبع درآمد مردم شهرستان كهگيلويه كشاورزي است طرح آبرساني حومه غربي مي تواند شكوفايي بخش كشاورزي اين شهرستان را در پي داشته باشد.
نماينده مردم كهگيلويه در مجلس شوراي اسلامي اظهار داشت: در نشست با وزير نيرو تسريع در روند اجرايي اين طرح مصوب شد.
عدل هاشمي پور با اشاره به اينكه از زمان واگذاري اين طرح به پيمانكار جديد روند اجرايي سرعت بيشتري به خود گرفت بيان كرد: وزارت نيرو در تسريع روند اجرايي اين طرح همكار ويژه خواهد داشت.
وي عنوان كرد: پيش بيني مي شود تا نيمه دوم سال 98 يك خط لوله از اين طرح براي آبياري زمين هاي كشاورزي بهره برداري شود.
هاشمي پور بر همكاري مردم و تلاش جهادي كشاورزي شهرستان در تامين زيرساخت هاي لازم براي بهره برداري از اين طرح عظيم تاكيد كرد.
شهرستان كهگيلويه با 123 هزار نفر جمعيت واقع در جنوب غربي كهگيلويه وبويراحمد داراي 50 هزار هكتار زمينهاي كشاورزي است كه بخش زيادي از زمين هاي زراعي آن به صورت ديم كشت مي شود.
7531/6110