۲۸ بهمن ۱۳۹۷، ۱۲:۰۳
کد خبر: 83212307
T T
۰ نفر
باید برای كاهش آسیبهای اجتماعی به سمت مردم رفت

مشهد- ایرنا- مدیركل پیشگیریهای مردمی و مشاركتهای مدنی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه گفت: باور قوه قضائیه این است كه اگر می خواهیم از آسیبهای اجتماعی پیشگیری كنیم چاره ای نداریم جز اینكه كه به سمت مردم برویم.

سیدعلی اصغر رفاهی روز یكشنبه در نخستین نشست كارگروه سازمانهای مردم نهاد اداره كل دادگستری خراسان رضوی در مشهد به وجود 19 هزار سازمان مردم نهاد و موسسه خیریه در سطح كشور اشاره و بیان كرد: این سمنها ظرفیت خوبی برای توسعه اقدامات پیشگیرانه در حوزه آسیبهای اجتماعی هستند.
وی افزود: 16 درصد از مجموع این سمنها هم اینك غیرفعال، 17 درصد آنها نیمه فعال و 67 درصدشان فعال هستند. 50 درصد سازمانهای مردم نهاد كه از وزارت كشور مجوز دریافت كرده اند در حوزه امور اجتماعی فعال هستند و بر این اساس به ازای هر 10 هزار نفر جمعیت كشور یك سمن وجود دارد.
مدیركل پیشگیریهای مردمی و مشاركتهای مدنی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه ادامه داد: توانمندسازی سمنها به صورت تخصصی در دستور كار قرار دارد لذا می بایست با برنامه ریزی مشخص سازمانهای مردم نهاد در رشته های تخصصی و در قالب گارگاههای آموزشی توانمند شوند. همچنین شبكه سازی سمنها باید به صورت ویژه مدنظر باشد، از موازیكاری پرهیز شود و با آسیب شناسی مشكلات اجتماعی این معضلات به صورت ریشه ای حل شوند.
وی همچنین گفت: دو هزار عنوان مجرمانه در چارچوب قوانین كنونی وجود دارند. همچنین 10 اتهام اولیه و پنج آسیب اجتماعی اولیه وجو دارد كه باید از رشد آنها جلوگیری شود.
رفاهی در ادامه خراسان رضوی را یكی از 10 استان مطرح كشور در زمینه طلاق ذكر و بیان كرد: برای كاهش این آسیب اجتماعی باید كار جدی و عملیاتی صورت گیرد. خراسان رضوی در پیشگیری از آسیبهای اجتماعی همیشه پیشرو بوده كه بخشی از این موفقیت مرهون كمكهای مردمی و سمنها است.
وی همچنین 'سامانه سجام' قوه قضاییه را بهترین زمینه و بستر برای سمنهای دغدغه مند توصیف و بیان كرد: سازمانهای مردم نهاد می توانند مشكلات احصا شده را از طریق سامانه اعلام كنند تا قوه قضاییه آنها را به منظور رفع، به دستگاههای ذیربط ارجاع دهد.
مدیركل پیشگیریهای مردمی و مشاركتهای مدنی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه افزود: سمنها باید تاثیرگذار باشند و اگر قرار است بودجه ای تخصیص یابد در اختیار سازمانی مردم نهادی قرار گیرد كه خروجی داشته باشد.
هزار و 200 سازمان مردم نهاد در خراسان رضوی فعالیت دارند.
7505/1858