۲۸ بهمن ۱۳۹۷، ۱۲:۱۳
کد خبر: 83212326
T T
۰ نفر
آمادگي همكاري با ايران براي بي اثر كردن تحريم ها را داريم

كرمانشاه- ايرنا- استاندار حلبچه با اعلام آمادگي اقليم كردستان عراق و به ويژه استان حلبچه براي همكاريهاي همه جانبه با دولت و ملت ايران، گفت: ما آمادگي هرگونه همكاري با جمهوري اسلامي ايران در راستاي بي اثر كردن تحريم هاي ظالمانه آمريكا عليه ملت ايران را داريم.

به گزارش خبرنگار ايرنا؛ آزاد احمد توفيق روز يكشنبه در نشست با استاندار كرمانشاه در سرسراي تدبير استانداري افزود: جمهوري اسلامي ايران همواره در تحريم هاي ظالمانه آمريكا و فاجعه هاي طبيعي مانند زلزله عملكرد خوبي داشته و همواره سرافرازتر از آمريكا بوده است.
استاندار حلبچه همچنين با بيان اينكه مردم حلبچه خود را مديون مردم و دولت ايران مي دانند، گفت: ما هيچگاه محبت هاي دولت و ملت ايران را در اظهار همدردي و پناه دادن به مردم حلبچه در جريان بمباران شيميايي و آوارگي را فراموش نمي كنيم.
آزاد احمد توفيق افزود: ما به دنبال فرصت هايي مي گرديم كه دين خود را به مردم و دولت ايران ادا كنيم و اكنون كه تحريم هاي ظالمانه بر سر ملت ايران سايه افكنده آمادگي بي اثر كردن اين تحريم ها را داريم.
وي تاكيد كرد كه اين تحريم هاي ظالمانه عليه حكومت و دولت ايران نيست بلكه عليه ملت ايران و كودكان و زنان اين كشور است.
وي يادآوري كرد كه ما آماده هستيم كه از طريق تبادلات اقتصادي و فرهنگي اثرات تحريم ها را بي اثر و آنها را متلاشي كنيم.
استاندار حلبچه در ادامه با بيان اينكه حلبچه چهار سال قبل تبديل به استان شده است، افزود: اين استان 120 هزار نفر جمعيت دارد و از ظرفيت ها و پتانسيل هاي فراواني در بخش هاي مختلف برخوردار است.
وي به دشت «شاره زور» در استان حلبچه به عنوان سومين دشت وسيع دنيا نام برد و گفت: اين دشت حاصلخيز ظرفيت بسيار خوبي براي فعاليت هاي كشاورزي است.
وي به وجود ذخاير زيرزميني مانند نفت در استان حلبچه به عنوان ديگر ظرفيت اين استان نام برد و افزود: علاقه منديم شركتي ايراني بيايد و اين نفت را استخراج كند.
وي به 117 كيلومتر مرز مشترك بين استان حلبچه و جمهوري اسلامي ايران اشاره كرد و گفت: ما بر سر امنيت بسيار حساس هستيم و امنيت ايران را امنيت خودمان مي دانيم و براي تقويت و ارتقاي امنيت در هر 2 طرف تلاش مي كنيم.
او ديدار خود از استان كرمانشاه و برگزاري نشست با مسئولان استان را در راستاي افزايش سطح همكاري هاي بين حكومت اقليم كردستان و جمهوري اسلامي ايران دانست و اظهار اميدواري كرد اين ديدار مايه خير و بركت براي 2 طرف باشد.
استاندار حلبچه با بيان اينكه در سه محور آمادگي همكاري با استان كرمانشاه را داريم گفت: ما در محورهاي اقتصادي، فرهنگي و امنيتي آمادگي همكاري با استان كرمانشاه را داريم.
او از تردد شهروندان استان كرمانشاه از مرز شوشمي نوسود در شهرستان پاوه استقبال كرد و اظهار داشت: ما همچنين آمادگي ايجاد بازارچه اي مرزي در مرزهاي «سازان» و «پشته» را هم داريم.
او از همكاري در حوزه گردشگري و سلامت نيز استقبال كرد و گفت: افزايش ارتباطات بين مردم 2 استان مي تواند منجر به توسعه هرچه بيشتر و رونق اقتصادي هر 2 طرف شود.
وي تصريح كرد كه تفاهم نامه همكاري با استان كرمانشاه با هماهنگي كامل حكومت كردستان عراق و دولت عراق انجام مي شود.
او تامين امنيت در هر 2 طرف را زمينه ساز توسعه ارتباطات دانست و تاكيد كرد كه ما در راستاي حفظ و ارتقاي امنيت مرزها تلاش مي كنيم و آمادگي همكاري با جمهوري اسلامي ايران را داريم.
استاندار حلبچه در بخش پاياني سخنان خود، اين استان را مهد فرهنگ، ادب و هنر دانست و گفت: بخش زيادي از بزرگان حوزه هاي فرهنگي، ديني و هنري كردستان عراق اهل استان حلبچه هستند و اين استان از غناي فرهنگي و تمدني بالايي برخوردار است.
آزاد احمد توفيق همچنين به جاذبه هاي ديني استان حلبچه نيز اشاره كرد و از مردم ايران و بخصوص استان كرمانشاه خواست از اين جاذبه ها ديدن نمايند.
استان كرمانشاه 371 كيلومتر مرز مشترك با كشور عراق دارد كه از اين ميزان حدود 117 كيلومتر مرز با استان حلبچه است.
حلبچه كه چهار سال پيش به استان تبديل شد 120 هزار نفر جمعيت دارد و با شهرستان هاي پاوه و ثلاث باباجاني هم مرز است.
آزاد توفيق احمد استاندار حلبچه و هيات همراه شامل فرماندار حلبچه، بخشدار بياره و فرماندهي مرزباني حلبچه روز گذشته از طريق مرز شوشمي در شهرستان پاوه وارد استان كرمانشاه شدند.
استانداران كرمانشاه و حلبچه تفاهم نامه همكاري در سه محور اقتصادي، فرهنگي و امنيتي در قالب 14 بند براي توسعه ارتباطات امضا كردند.
3033/8066