۲۸ بهمن ۱۳۹۷، ۲۲:۱۷
کد خبر: 83213133
T T
۰ نفر
بغداد توافقات دوجانبه را دوباره به آمريكا گوشزد كرد

بغداد - ايرنا - رهبران عراق در ديدار «جوزف ووتل» فرمانده ستاد مركزي ارتش آمريكا با آنها، بار ديگر توافقات دوجانبه و موضع خود درباره ماموريت نيروهاي آمريكايي و ائتلاف مدعي مبارزه با داعش را گوشزد كردند.

به گزارش ايرنا، فرمانده ستاد مركزي ارتش آمريكا روز يكشنبه در بغداد بطور جداگانه با 'برهم صالح' رئيس جمهوري و 'عادل عبدالمهدي' نخست وزير عراق ديدار و گفتگو كرد.
در اين ديدارها كه در پايان ماموريت اين ژنرال آمريكايي انجام مي شود، در خصوص روابط دوجانبه، مبارزه با داعش، تحولات سوريه و بازسازي عراق بحث و تبادل نظر شد.
اطلاعيه نخست وزير و فرمانده كل نيروهاي مسلح عراق حاكي است كه در اين ديدار درباره 'همكاري در زمينه جنگ عليه گروهك تروريستي داعش و آموزش (سربازان عراقي)، تحولات مثبت در عراق در زمينه تقويت ثبات و امنيت، بازسازي شهرهاي آزاد شده و خسارت ديده و غلبه بر بقاياي داعش در سوريه' بحث و گفتگو شد.
دفتر رئيس جمهوري عراق نيز اعلام كرد كه صالح در ديدار ووتل با وي، از جامعه جهاني خواست حمايت از عراق در مبارزه با تروريسم و نيز بازسازي مناطق داعش زده را ادامه دهد.
دفتر رياست جمهوري عراق گفته كه در اين ديدار بر' حاكميت ملي عراق و انحصار حضور نيروهاي خارجي براي (انجام ماموريت) حمايت از اين كشور در مبارزه با تروريسم و به درخواست بغداد و در چارچوب اهداف مورد توافق' ميان دو طرف، تاكيد شده است.
اشاره دفتر صالح به حرف و حديث هايي است كه از زمان اظهارنظر مداخله جويانه 'دونالد ترامپ' رئيس جمهوري آمريكا ميان دو كشور بوجود آمد.
ترامپ چندي پيش با تاكيد مجدد بر اين كه آمريكا پس از برنامه خروج از سوريه، قصد خروج نظامي از عراق را ندارد گفت كه ما پايگاه خوبي (عين الاسد در استان الانبار) عراق داريم و از آن براي زيرنظر گرفتن ايران و منطقه استفاده خواهيم كرد.
در پي اين اظهارات، علاوه بر محافل سياسي و حزبي، مقامات دولتي عراق نيز رسما به آمريكا گوشزد كردند كه حضور نيروهاي آمريكايي در چارچوب ائتلاف موسوم به مبارزه با داعش و در چارچوب ماموريت هاي تعريف شده در توافقنامه امنيتي ميان دو كشور (2008) است و هر گونه استفاده از خاك عراق عليه همسايگان بر خلاف قانون اساسي اين كشور و مردود است.
خاورم *4**380*