۲۹ بهمن ۱۳۹۷، ۸:۱۴
کد خبر: 83213256
T T
۰ نفر
نبود صنايع پايين دستي چالش مهم دامداري خراسان شمالي است

بجنورد-ايرنا- مدير امور دام سازمان جهاد كشاورزي خراسان شمالي گفت: نبود و يا كمبود كارگاه و صنايع پايين دستي در بخش دام در اين استان، چالش مهم صنعت دامداري اين منطقه است.

احمد داوطلب روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا اظهار داشت: در اين استان هيچ واحد و يا كارگاه در زمينه استفاده از پشم و يا پوست دام وجود ندارد.
وي با اشاره به اينكه خراسان شمالي جايگاه دهم استان هاي كشور به لحاظ جمعيت دام را دارد گفت: در اين سال ها اقدامات خوبي براي توسعه دامپروري و توليد در اين بخش انجام شده است اما نبود صنايع پايين دستي پوست و پشم سبب شده تا ارزش مناسبي نصيب دامداران نشود.
وي درباره اقدامات انجام شده در زمينه كمك به توسعه بخش دام گفت: ايجاد مراكز اصلاح نژاد دام سبك در استان با توجه به جمعيت دام سبك از اهميت ويژه اي برخوردار است و اكنون يك مركز اصلاح نژاد گوسفند در بخش دولتي و دو واحد اصلاح نژاد در بخش خصوصي در حال فعاليت هستند.
داوطلب اظهار داشت: خراسان شمالي اولين استان در سطح كشور است كه ژن دو قلوزايي را به نژاد گوسفند كردي منتقل كرده است و از طريق ايستگاه بخش دولتي در حال توليد و توزيع اين گوسفندان در سطح كشور است.
وي شمار دام هاي اصلاح شده توزيعي در سطح استان توسط بخش دولتي را حدود 200 راس ذكر كرد و گفت: پروژه انتقال ژن دوقلوزايي بر روي گوسفند كردي در استان از سال 92 شروع شده و هر ساله تعدادي گوسفند ژن دار بين دامداران توزيع شده است.
مدير امور دام سازمان جهادكشاورزي خراسان شمالي اظهار داشت: گوسفندان داراي ژن بطور متوسط يك بره بيشتر از گوسفندان فاقد ژن در سال بدنيا مي آورند.
در خراسان شمالي 2 ميليون و 36 هزار راس دام سبك شامل يك ميليون و 723 هزار راس گوسفند، حدود 313 هزار راس بز و 81 هزار و 880 راس گاو و گوساله، 2 هزار 350 نفر شتر و در مجموع 84 هزار و 230 راس دام سنگين و در مجموع حدود سه ميليون واحد دامي در استان نگهداري و پرورش داده مي شود.
7185/ 6042