۲۹ بهمن ۱۳۹۷، ۱۲:۱۹
کد خبر: 83213673
T T
۰ نفر
خشكسالي، برداشت آب و تبديل اراضي تالاب هشيلان را تهديد مي كند

كرمانشاه- ايرنا- مديركل حفاظت محيط زيست استان كرمانشاه با اشاره به اهميت تالاب هشيلان از نظر زيست محيطي، گفت: خشكسالي، برداشت بي رويه آب، تبديل اراضي تالاب به كشاورزي، آتش سوزي و استفاده از سموم و كودها كه از طريق روان آب ها وارد تالاب مي شود، تالاب هشيلان را تهديد مي كند.

به گزارش خبرنگار ايرنا؛ فريدون ياوري روز دوشنبه در حاشيه برگزاري كارگاه هم انديشي نخبگان، سمن ها و جامعه محلي با هدف مشاركت براي حفاظت از تالاب هشيلان در مجتمع فرهنگي بوستان كرمانشاه در جمع خبرنگاران افزود: اداره كل محيط زيست استان كرمانشاه به دنبال استفاده از ظرفيت هاي دستگاه هاي مرتبط، سازمان هاي مردم نهاد و جوامع ملي براي رفع اين تهديدها است.
وي اظهار داشت: باتوجه به اهميت تالاب هشيلان امروز نشستي در قالب «پروژه سيپا» كه به مقوله هايي از جمله ارتباطات، مشاركت عمومي و آموزش همگاني در زمينه حفاظت از تالاب ها اشاره دارد، به دنبال اتخاذ راهكارهايي براي حفاظت بهتر و بيشتر از اين تالاب هستيم.
وي اضافه كرد كه در اين كارگاه از مديران كل و معاونين دستگاه هاي اجرايي مرتبط، كارشناسان، سازمان هاي مردم نهاد و جوامع محلي دعوت كرده ايم.
وي اتخاذ راهكاري عملياتي پس از جمع بندي اين نشست در قالب برنامه اي درازمدت و مستمر در زمينه حفظ تالاب هشيلان را از اهداف برگزاري كارگاه دانست و گفت: نظرات، پيشنهادات و انتقادات مسئولان و صاحب نظران و مدعوين در كارگاه جمع بندي و لحاظ مي شود.
مديركل حفاظت محيط زيست استان كرمانشاه در ادامه اين گفت و گو به اهميت تالاب ها اشاره كرد و گفت: تالاب ها فوايد و كاركردهاي مختلفي دارند كه از جمله مي توان به موضوع زيبايي شناسي آن در طبيعت اشاره كرد.
ياوري تاثير بر اقتصادي جوامع محلي را از ديگر كاركردها و فوايد تالاب ها دانست و توضيح داد كه تالاب ها همچنين آب را در خود نگه مي دارند و ذخيره مي كنند و باعث تغذيه آب هاي سطحي و زيرزميني مي شود.
به گفته او، در دوران خشكسالي نيز تالاب ها به شكل اسفنج عمل مي كنند يعني آب را مجددا به محيط پس مي دهند و از سوي ديگر محل زمستان گذراني پرندگان هستند.
مديركل حفاظت محيط زيست كرمانشاه گفت: تالاب ها همچنين ارزش پژوهش مطالعاتي و تحقيقاتي دارد و از نظر گردشگري نيز داراي اهميت فراواني است.
وي با بيان اينكه تالاب هشيلان محل زمستان گذراني پرندگان مهاجر است، افزود: سالانه در فصل زمستان شاهد مهاجرت پرندگان مختلفي از شمال دنيا به تالاب هشيلان هستند و زمستان را در اين تالاب به سر مي كنند.
به گفته او، همچنين پرندگان بومي مانند مرغابي و چنگر و گونه هاي گياهي نيز در تالاب هشيلان وجود دارد.
مديركل حفاظت محيط زيست استان كرمانشاه در بخش ديگري از سخنان خود در مورد وضعيت كنوني تالاب هشيلان نيز گفت: باتوجه به بارندگي هاي خوبي كه امسال و سال گذشته داشتيم تالاب در وضعيت مناسبي به سر مي برد اما نبايد نسبت به وضعيت آن غافل باشيم و بايد وضعيت مراقبت و پايش تالاب تداوم داشته باشد و حفظ و مديريت شود.
ياوري با اشاره به اينكه برداشت آب از طريق حفر چاه هاي عميق در اطراف تالاب در گذشته اين تالاب را تهديد مي كرد، افزود: با همكاري شركت آب منطقه اي تعدادي از چاه هاي غيرمجاز تعطيل شده و برنامه مستمري براي تعطيلي چاه هاي غيرمجاز ديگر هم داريم.
او تاكيد كرد كه بايد با مشاركت مردم ساكن در اطراف تالاب و دستگاه هاي اجرايي مرتبط بتوانيم وضعيت مناسب فعلي تالاب را حفظ كنيم.
وي در مورد تعداد تالاب هاي استان نيز گفت: اكنون بيش از 100 تالاب و سراب در استان كرمانشاه داريم كه تالاب هشيلان مهمترين آنها است.
ياوري در ارتباط با ديدگاه اداره كل محيط زيست در زمينه ايجاد مراكز تفريحي در تالاب هشيلان نيز توضيح داد كه اكنون يك سايت پرنده نگري توسط اين اداره كل در تالاب هشيلان در دست ساخت است و ما دوست داريم مردم بيايند و وضعيت تالاب را ببينند و به اهميت آن پي ببرند.
او بازديد اقشار مختلف از اين تالاب را گامي در راستاي فرهنگ محيط زيستي دانست و گفت: اين بازديدها و ديدن ها بايد به شكل صحيح، علمي و زيست محيطي مديريت شود تا بحث گردشگري نيز به عامل آسيب رسان به تالاب تبديل نشود.
وي در مورد جاده دسترسي به تالاب هشيلان نيز گفت: اين جاده اكنون به شكل شوسه است.
تالاب هشيلان كرمانشاه با 110 جزيره و بركه كوچك و بزرگ، 2 هزار و 20 هكتار مساحت دارد و يكي از منحصر به فرد ترين تالاب هاي غرب ايران است.
هشيلان واژه اي كُردي است كه از دو كلمه (هشي) به معني مار و (لان) به معناي لانه تشكيل شده و به معني لانه مار است.
اين تالاب از گذشته محل تجمع مارهاي فراواني بوده و اكنون به عنوان تالاب هشيلان شناخته مي شود.
تالاب هشيلان در فاصله ۳۱ كيلومتري شمال غربي شهر كرمانشاه و در مسير جاده كرمانشاه - روانسر واقع شده است.
3033/8066